Fem en fredag v. 15: Påsk 2022

Idag är det långfredagen, och elisamatilda.se:s frågor handlar om Påsken 2022

1.  Vad vill du helst ha i ett påskägg?
Om jag, mot förmodan, skulle få ett påskägg så skulle jag vilja att det var fyllt med godisägg från Anton Berg. Speciellt goda är mandeläggen!

2.  Hur skiljer sig ditt påskbord från julbord?
Det skiljer sig helt och hållet. 

3.  Är det någon skillnad på musten?
Neej det är det inte, förutom etiketten då.

4.  Tar du fram något pynt?
Helt självklart tar jag fram den lilla kycklingen som sonen gjorde när han var 2-3 år (han fyller 53 i år). Och utan hönan Agda blir det ju ingen påsk, så hon dyker också upp och vinkar åt oss. Men det är allt!

Den här godingen måste ju bara vara med!

Och som sagt, utan Agda, ingen Påsk!

5.  Hur kommer du att fördriva långfredagen?
Har varit på en lång promenad med en god vän, med efterföljande fika på Café Samt, och därefter besök på Museét där det var en samlingsutställning av alla som deltar i årets konstrunda "Vår konst". 

¤¤¤¤¤¤¤

När det gäller årets påskbord hemma hos mig så hittade jag recept på olika sandwich- och krustadfyllningar  i senaste Coop-tidningen. Så när gästerna kommer, dom är fyra till antal, får de ett var sitt recept + ingredienser och sedan är det bara att sätta igång. Själv gör jag receptet "Matjessill med brynt smör och potatiskräm". Som huvudrätt blir det "Krämig citrondoftande kycklinggryta", som jag gör redan i kväll, så är det bara att koka färskpotatisen i morgon. Eventuellt blir det den "Inbakade chokladkakan" med vaniljglass till efterrätt, men det får vi se. Visst låter det väl gott!? 

Glad Påsk!




Kommentarer

  1. Så smart att engagera gästerna i matlagningen! Den idén tar jag till mig och tror att vi kan ha riktigt roligt i köket. Barnbarnets flickvän är jätteduktig att laga mat. henne skulle det här passa perfekt. Gillar ditt påskpynt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag tror alla tycker det är kul faktiskt. Och det blir ett sätt att engagera även barnen, så de glömmer sina mobiler. Och man umgås och har det kul i stället!

      Radera
  2. I år ska vi ju "bara" ha gäster till lunch kl. 12 och för en gångs skull har jag dragit ner på maten. Alltså blir det endast en rätt plus efterrätt. Dom blir nog glada ändå.....
    KRAM & GLAD PÅSK/Susie

    SvaraRadera
  3. lite nostalgisk är man ju, men vi har inte så mycket påskpynt av barnbarn heller, trevlig långfredag ni haft.

    SvaraRadera
  4. Sedär, vi vill båda ha Anthon Bergs godis i vårt påskägg, hihi!
    Maten låter jättegod som du ska bjuda på!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. Låter som ett fantastiskt gott påskbord. Perfekt att sätta gästerna i arbete. Det är ju ändå lite skillnad mellan att laga mat för en person och fem personer om man säger så.
    Påskpyntet betyder ju något för dig och har hängt med ett tag. Sådana utsmyckningar gillar jag. Vad är hönan Agda gjord av? Är det tygremsor? Hon är rätt räftig måste jag säga:-)

    SvaraRadera
  6. Låter som god middag, även om jag inte äter fisk och kött. Ha en fortsatt trevlig påsk!

    SvaraRadera
  7. Lyckans ostar som blir bjudna på påskmiddag hos dig! Och så kul att få vara med och laga nånting själv, toppenidé! Krustader skulle jag kunna äta tills magen står i fyrkant..Jag ska gå o se en lokal konstutställning imorgon, ha nu en fortsatt fin påsk, kramen!

    SvaraRadera
  8. underbara påskprydnader! skulle inte gästerna kunna börja med städningen? sedan kan de ta hand om matlagningen medan du vilar dig. jag vill ha ett sånt påskägg som du. förstår inte att folk begriper att jag vill ha påskägg!

    SvaraRadera
  9. Vilken kul idé att gästerna får göra en del till påsklunchen. jag pyntar inte så mycket till påsk, men det finns vissa saker som alltid kommer fram givetvis. Ha en fortsatt trevlig påsk!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30