Selfie nr 14 är för oss fredsälskare


Så var det måndag igen, och Aina har gett oss 12 nya kluriga frågor på sin blogg klimakterihaxan.se. Och precis som tidigare ska sista bokstaven på första frågans svar ge första bokstaven på andra frågan svar o.s.v. Det är bara att slänga sig ut! 

1.   Så bor jag: Hyresrättshus
2.   Vill se: Sanningen i vitögat (jag är så förtjust i ordspråk och talesätt av alla de slag!)
3.  Hoppas på: Tur (och det kan gälla i spel eller i kärlek, men då jag inte tror att något av dessa alternativ är relevanta, så får det väl bli en tur med bilen då!) 
4.  Där har jag faktiskt varit: Rimbo (hade, och har fortfarande, en god vän bosatt där)
5.   Kärlek jag aldrig glömmer: Olle (Fadren till min enfödde son. Han var min stora kärlek!)
6.   Något hårt: Eldagat (en sten för själen, som också skyddar mot negativitet)
7. God smak: Tonic (en dryck som smaksätts med kinin, de´ni, och oftast blandas med gin. Men då blir inte smaken så god!)
8.  Exotisk maträtt: Cuy vilket betyder marsvin, och en av Perus nationalrätter. Medvetet har jag smakat det en gång, men jag inbillar mig att det ingick i många rätter som jag åt i Peru.
9.  Hobby: Yoga (har provat på yoga, men det passade inte riktigt för mig och min kropp)
10. Doft: April in Paris, en sorts luktärt
11. Kan inte leva utan: Solljus 
12. Uppskattar hemma: Saker som gör att det är just mitt hem. En blandning av gammalt och nytt, och med många blommor och mycket böcker. Det är för mig ett levande hem! 

¤¤¤¤¤¤¤ 

Hoppas veckan blir bra
och att våren dyker upp!



Kommentarer

  1. En riktigt, riktigt rolig Selfie - igen! Väldigt fyndigt och finurligt!
    Bilturen - ja, en tur är det ju i alla fall. Eldagat har jag aldrig hört talas om. Är inte ensam där. då Blogspot "rödkrullar" ordet;-)
    Blommor har jag nästan inga alls, då jag inte har gröna fingrar, men ett hus/en lägenhet utan böcker kan jag inte ens föreställa mig.
    Rimbo är ju ungefär fem mil från mig. Har också en kompis som bor där. Dessutom sägs det att Rimbo har världens bästa sushiställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nöja mig med bilturen, men det är väl inte illa det heller. Är fascinerad av stenar och deras betydelse. Jag har inte heller gröna fingrar, dom är mer åt det rosa hållet. Det kanske är samma kompis! Min heter Ulla. :)

      Radera
  2. marsvin låter inte riktigt aptitligt. luktärter är underbara blommor. ska försöka föda upp några i sommar. solljus vill en ju väldigt gärna ha. det kan vara vilken årstid som helst. yoga tycker jag är väldigt givande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marsvin smakade ungefär som kyckling, men det är just det där att vi har dom som husdjur..... Och hos dom vi bodde hos sprang det omkring massor av marsvin inomhus.

      Radera
  3. Så kul att se alla selfies, det kan verkligen bli skojiga svar! Rimbo åker vi nästan förbi när vi ska till stugan i Norrtälje. Solljus fick jag också med i min selfie,som kommer idag!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solljus, men inte för starkt! Sitter gärna i skuggan och tittar ut mot solen! Min pappa bodde på Degarö utanför Rimbo under många år. Ha det bra!

      Radera
  4. Sista svaret var ju hur bra som helst, älskar också att blanda gammalt och nytt - men framförallt saker jag gillar. Vill inte ha ett hem som ser ut som ett inredningsmagasin med vita tråkiga väggar och knappt en personlig pinal. Ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla stilar kan ha sin charm, men var och en måste ju välja sin stil. Ha det gott!

      Radera
  5. Jag gillar med uttryck och talesätt. De sätter fingret på det som är viktigt. Din förklaring på tur var kul. Visst går det bra med en biltur också och inte bara högvinster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordspråk och talesätt säger mycket och på ett roligt sätt. Men jag tror att invandrare t.ex. kan bli väldigt konfunderade ibland. "Vad säger människan?" Högvinsten skulle sitta bra den också, men då kanske man måste spela på nå´t, eller köpa en lott!? :)

      Radera
  6. Tack för att man fick dra på smilbandet igen! Jag har aldrig provat cuy, dock. Älskar ditt exotiska resmål Rimbo. Där har sannerligen inte alla varit - jag har nog bara åkt rakt igenom, tror jag! Så härligt att få kolla din selfie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Cuy smakar ungefär som kyckling! Jodå, Rimbo kan vara riktigt exotisk. 😄

      Radera
  7. Marsvin hm ja är man i Peru så kanske det finns i många maträtter men intressant att du verkligen smakat det. Luktärt doftar otroligt gott, och så fint namn på den luktärten.
    Ordspråk och talesätt är kul, det gillar jag med. Fint att du fick barn mede din stora kärlek.
    Solljus ja det behöves verkligen ,-) fina svar!
    Ha det fint
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är kul att smaka olika sorters mat.
      Luktärt doftar verkligen gott, men för mig otroligt allergiframkallande. Fick en bukett av en granne förra året och kunde inte förstå varför jag plötligt hade kliande ögon och rinnande näsa. När jag bar ut vasen med blommorna så blev jag snabbt bättre! Ha det gott!

      Radera
  8. Heeej! Jag blir så otroligt bildad när jag läser alla selfie-svar! Så himla kul! Nu har jag lärt mig stenen eldagat. Agat dyker ju ofta upp i korsord. Jag är också förtjust i ordspråk, för några år sen var vi en grupp som hade ett ordspråkstema varje vecka, det var skoj. Nu har jag också lärt mig att Rimbo ligger i Norrtälje kommun, har nog inte varit där, men Norrtälje ligger vackert. Sen kommer vi till kinin, inte visste jag att det var medicin mot malaria! Vilka luckor jag har i mn allmänbildning! För att inte tala om Perus nationalrätt! Tja vi äter ju hare och kanin så varför inte marsvin. Dock är ju de mycket mindre, en cuy väger max 1.8 kg läser jag. Äter gärna om jag slipper se den i ögonen.. Wow så fin fläta du fick ihop! Kram från pörtet

    SvaraRadera
  9. Visst lär man sig mycket genom andras bloggar! Vad kul med en ordspråksgrupp!
    Peru har två nationalrätter, och förutom Cuy så är det Cheriche de Pescado, en jättegod fiskrätt. Jag kunde inte heller se det söta lilla marsvinet i ögonen! Men smaken var som kyckling ungefär.
    Kram till dig i pörtet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30