Selfie nr 18

Ytterligare en måndag har kommit, och alla vi som med spänning sett fram emot klimakteriehäxans Selfie-frågor under ett långt antal veckor, har med glädje mottagit meddelandet/förfrågan från https://enrosafluga.blogspot.com om vi inte kan starta en stafett-Selfie, där de som är hågade turas om att skriva ett inlägg. En strålande idé tycker jag. Flip eller flopp undrar frågeställaren, och det återstår att se!

Nu kör vi!!

1.  Är du nöjd med ditt förnamn eller vad skulle du vilja heta?
Mitt namn är Kina och det är jag helt nöjd med! Jag har själv valt det som tilltalsnamn, efter att i många år haft det som smeknamn. Mitt dopnamn är Kristina Birgitta.
2.  Bästa avslappningsmetoden?
Andningsövning! Stopp, neeej, det är inte så farligt som det låter! Gör det inte så märkvärdigt bara.
3.  Bästa mellanmålet?
Grapefrukt eller frukt överhuvudtaget. Grapefrukten ska man dock vara lite försiktig med om man t.ex. äter medicin mot högt blodtryck och dessutom är över 70 år.
4.  Finaste semesterminnet?
Taiwan, på vandring med min sonhustru, hennes föräldrar, syskon, syskonbarn och naturligtvis min son och mina barnbarn. Jag tror vi var 17 personer som vandrade i den underbart vackra naturen i Taroko Nationalpark. Det var en vandring under skratt och glam, som vi sent kommer att glömma! 
5.  Vad irriterar dig?
Negativa människor!
6.  Favoritmat som barn?
Rotmos och fläsklägg
7.  Varför började du blogga?
Gillar att skriva
8.  Om du har djur varför? Om inte, varför?
Avsaknad av djur. Tyckte det var egoistiskt att skaffa djur när jag arbetade och var borta hela dagarna. När jag sedan gick i pension, kände jag att jag ville var fri att t.ex. resa, utan att behöva be andra ta hand om mitt husdjur. 
9.  Om du inte bodde i Sverige, i vilket land skulle du vilja bo?
Rwanda, Rumänien, Ryssland? Det är de länder som börjar på R. Skulle jag vilja bo i något av dem? Neej, aldrig i livet! Men det finns många andra länder, som Irland, Österike, Spanien, Norge . . . . . . 
10. Morgonhumör?
Dönick, innan jag fått vakna bit för bit, gjort min gympa och ätit min frukost. Det måste få ta sin tid, men sedan blir jag ganska normal!
11. Vilken hobby har du?
Kalligrafi (det är inte riktigt sant, men jag kan kalligrafi och det börjar ju på K. Men jag är bra på att texta överhuvudtaget)
12. Drömsemester?
Italienska Cinque Terre, som är en tolv kilometer lång kuststräcka på den östligaste delen av italienska rivieran. Den ligger strax väster om La Specia i östra Ligurien, inte långt från Toscana. Räknat från nordväst till sydost radar fem små fiskebyar upp sig: Monterosso al Mare, Vernazza, Comiglia, Manarola och Riomaggiore. Mellan byarna går vandringsleder genom oerhört vacker natur. Tipset kom från min naprapat, och nu kan jag inte sluta tänka på det!

13. Tror du på ett liv efter detta?
Ja, det gör jag. 

¤¤¤¤¤¤¤

Andningsövningar gör många människor jättestressade när dom hör talas om det. Men det finns korta andningsövningar som man kan öva på i sin ensamhet, och som man sedan kan använda sig av i en massa olika situationer. Kan man den här övningen så kan man göra den på bussen, i köer, på arbetet/skolan, i väntrummet. Ja, var som helst utan att någon överhuvudtaget märker vad man gör! Och den är oerhört avstressande när man kan den.
  1. Ta några djupa andetag genom näsan, och slappna av i axlarna så de sjunker ner. Slappna av i magen.
  2. Andas in långsamt genom båda näsborrarna och räkna till fyra under tiden.
  3. Håll andan inne och räkna till två.
  4. Andas långsamt ut genom näsan och räkna till fyra igen.
  5. Håll andan ute och räkna till två.
  6. Fortsätt övningen fem till 10 gånger. 
Du kan låta utandningen ta dubbelt så lång tid som inandningen om det känns bekvämt, och alltså räkna till åtta när du andas ut. Märkvärdigare behöver inte avslappning vara!

Kommentarer

  1. Jättebra svar, rolig läsning ,-) Grapefrukt ska man vara lite försiktig med .Ja! Andningsövning, ser att du skrivit om det, det ska jag läsa i lugn och ro ,-) Vilket underbart semesterminne, så många som vandrar tillsammans och hur kul ni måste ha haft det. Att det minnet stannar kvar för evigt , det förstår jag . Negativa människor är mindre kul! Rotmos och fläsklägg kom på andra plats för mig som barn, så gott! Nej när man arbetar hela dagar då fungerar det inte med djur. Om man inte har hjälp på något bra sätt. Vill man sen ut och resa, då njuter man ju av det livet . Det gäller att få rätt bokstav om man ska välja land, så det fixade du bra ,-) Texta snyggt skulle jag vilja kunna. Nu ska jag kolla upp ditt drömställe, låter härligt, bra med tips . Kul att du valde att svara på min extra fråga . Ha en fin vecka. Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli så kul att se hur det här kommer att funka! Sååå bra initiativ från dig! Ja det är verkligen ett roligt och underbart semesterminne. Vill göra det igen! Lustigt, men bruna bönor kom faktiskt på andra plats för mig i barndomen! Visst låter min drömsemester härlig?! Ha det gott!

      Radera
  2. Kina är ett riktigt originellt namn. Kan ha fel men gissar att du är ensam om att kallas för Kina - föutom landet Kina då.
    Gjorde ett utkast på min selfie och hade precis som du svårigheten med landet jag skulle vilja bo i. Hade också bokstaven R.
    Det är ju så roligt med Selfien - det går inte alltid att styra att det blir "rätt".
    Sedan gillar jag ditt semesterminne - verkligen ett minne för livet.
    Så skoj att Selfien lever vidare. Hoppas att den gör det många veckor framöver.
    Kul att läsa dina svar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tog namnet Kina var det 4 personer i Sverige som hette så. Nu är det 141 kvinnor, varav 103 har det som tilltalsnamn. Fyra män heter Kina i förnamn.
      Det är lite kul också, att man får styra till det lite med Selfienfrågorna.
      Jaa du, den semestern glömmer jag aldrig, och barnbarnen säger ofta att dom skulle vilja göra samma resa igen.
      Nu går jag in och kollar om din Selfie kommit!
      Ha det gott!

      Radera
  3. Heisann, takk for info ang grapefrukt og høyt blodtrykk som jeg har fått den site året. Da holder jeg meg borte fra den frukten. Jeg har også gode minner fra Cinque Terre, Italia er et fint reiseland. Ha fine dager framover ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket man inte vet. Jag har också högt blodtryck och läste av en slump om grapefrukten. Åååh, har du besökt Cinque Terre! Nu blev jag lite avundsjuk! 😉 Ha en fin vecka!

      Radera
  4. Fick höra att jag inte skulle dricka grapefruktjuice, då jag äter blodtryckstabletter. Var läkaren som sa det. Synd! Det är ju gott! Har inte vandrat i fem små byar... men hört om det. Borde ingå i ev.framtidsplaner! Kram

    SvaraRadera
  5. Det gillar jag också, men jag pressar apelsin i stället. Framtidsplaner är gott att ha! Det håller mig vid liv!

    SvaraRadera
  6. Andningsövningar, ja, de ger mig stresspåslag! Men din övning? Ska man aldrig andas ut genom munnen? Jag har fått lära mig in genom näsan ut genom munnen när jag gick på medicinsk yoga. Nej, gillade det inte, heller...
    Grape har doktorn nekat mig att äta, tur det, för jag tycker den är väl sur...
    Din Taiwan-resa låter verkligen som en dröm, så mäktigt att få ha besökt ett land som inte så många känner till. Italienska fiskelägen lät också mysiga. Nej nu blir jag ju förskräckligt ressugen, tur jag ska ut på en liten kryssning snart. Kramen, mina selfie-frågor kommer på måndag

    SvaraRadera
  7. Nej, det behövs inte i den här övningen. Prova den här hemma i din ensamhet får du se!
    Älskar Grapefrukt, men kan väl klara mig utan den då. Ytterligare en av de försämringar som kommit i och med medicinintag av olika slag!
    Taiwan resan var helt fantastisk, och mycket för att jag fått se var min sonhustru kommer ifrån, var hon gått sina första år i skolan, träffa hennes roliga släkt och mycket, mycket mer!
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Har bara varit i utkanten av Cinque T, skulle gärna återvända. Du fick till ännu en bra selfie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag är så glad att "din" Selfie-idé lever vidare!

      Radera
  9. Visst är det roligt att den selfie Klimakteriehäxan fortgår och nu som stafett. Intressant att läsa dina svar och vid några nickar jag igenkännande. Snyggt flätat!
    Cinque Terre har vi besökt nägra gånger och vandrat där mellan byarna. Häftigt. När barnen var små blev det tåg mellan byarna och korta vandringar men fint det också.
    Tack för andningsövningarna. Ska gärna testa.
    Kina blev ju ett bra val. Vet fler som kallas för det men inte bytt mer officiellt.
    Kalligrafi testade jag i Kina, men mina framsteg var minimala. Men jag fascineras av det.
    Förstår att vandringen i Taiwan finns kvar som fint semesterminne. Har besökt Taipei och Taiwan när vi bodde i Peking och har också fina minnen härifrån.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  10. Så kul att det är flera som har besökt mitt drömsemestermål! Kalligrafi är vacker tycker jag! Och du är den första som skriver att du besökt Taiwan. Det är också ett mål att rekommendera! Ha det fint!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30