Fem en fredag v. 23: Bäst

Fredagen kom, och fredagen gick! Ojojoj, jag hinner inte med längre. Så för min del får det bli fem en lördag den här veckan, för jag vill ju vara med och svara på elisamatilda.se:s frågor. Har nästan inte hunnit tänka igenom svaren än, men då kommer nog om jag börjar skriva.

1. Vilken har varit din bästa semester?
Jag måste nog säga, trots att jag har rest en del, att min(a) bästa semester(rar) har jag haft uppe i Övik hos mina goda vänner, Maggan och Sture. Under alla år i min sons uppväxt, firade vi semester hos dom och deras barn, Magnus och Lena. Och vi kände oss alltid lika välkomna! 
Tyvärr har Maggan drabbats av alzheimer sedan flera år tillbaka och bor på ett boende, och Sture bor i en liten lägenhet, så nu har det inte varit aktuellt på några år. Men jag ska alltid minnas alla glada och roliga minnen som vi delar. Och tala om riktiga vänner, men dom har alltid funnits och finns fortfarande där i Övik! Kärlek!

Bäckfjärden

2. Vilken tycker du är den bästa månaden?
Jag älskar våra årstidsväxlingar och skulle inte vilja vara utan någon månad. Men måste jag välja så är nog maj den bästa månaden. Då kommer den där späda grönskan, och det börjar så smått att dofta sommar. Och allergin slår ut i full blom! 😭Och hela sommaren ligger framför oss!! Härligt!

3. Vad är nr 1 i ditt liv?
Förutom min son och hans familj, så är det att jag får vara frisk i sinnet så att jag på något sätt fortfarande tycker att livet är spännande och inte stagnerar.

4. När tävlade du senast, och i vad?
Här måste jag säga, att minnet sviker. Är absolut ingen tävlingsmänniska, och om jag deltar i någon tävling så är jag helt ointresserad av att vinna, så jag är nog en hopplös lagkamrat i tävlingssammanhang!

5. Vad är det bästa med livet just nu?
Ljusa varma kvällar, och att socialt umgänge är "tillåtet" igen, så vi kan ta tillvara på dom!

¤¤¤¤¤¤¤

Igår, fredag, var en hektisk dag. Det var skolavslutning i vår lilla stad, och då jag har två barnbarn så blev det två olika avslutningar. Emma, den yngsta, går på Robinson-skolan, som är inriktad på uteliv. Det innebär förstås att alla möten, avslutningar m.m. hålls utomhus. Denna gång i Skolparken, som ligger helt nära min bostad. Det började klockan nio, och regnet det formligen öste ner! Det blev en blöt timme! Även känslomässigt, för oj vad flickorna grät när de skulle skiljas åt!

Emil, som slutade grundskolan, firade avslutningen inomhus som tur var. Småblöta men glada fick vi delta i Emils sista avslutning i grundskolan. Det var lite vemodigt! Jag har varit med på alla avslutningar sedan han började i skolan. 

Sedan gick vi, som brukligt är, ut och åt lunch. Klockan ett hade jag ett läkarbesök inbokat, så dagen blev lite snejsig. Men jag gick hem och vilade ett tag efteråt innan det var dags för kvällens middag, som avåts på restaurang Caliente. Och för första gången skulle Emil inte följa med hem efteråt, ute blev skjutsad till Bredsand, vår badplats, där hela klassen skulle träffas. Ska bli spännande att höra hur kvällen avlöpte för honom! Det får jag nog veta snart för idag fyller Ssu-Pi år, så jag ska åka dit och uppvakta henne. 

Så det är fullt förståeligt att fredagsfrågorna blev lördagsfrågor! Ha det bra!

Kommentarer

  1. Allergin är väl det enda negativa med våren. Eller ja, alla getingar också. Och mygg 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, men som tur är finns det en del hjälpmedel! 👏💊🧴

      Radera
  2. Du är ursäktad! jag har inte varit på skolavslutningar på evigheter, dels är barnbarnen vuxna sedan länge och dels bodde jag så långt ifrån då det var aktuellt. Tror minsann senast var då äldste grabben tog studenten och det var tio år sen! Bästa semestern är oftast den man haft bästa sällskapet med! För utan trevligt sällskap ingen trevlig semester...Tråkigt att höra om demensen som drabbat din vän. Idag firar du svärdottern, så härligt att höra! Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sällskapet är alltid det viktigaste vilket det gäller semestrar, arbetsplatser, ja för det mesta!
      Ja, det är en stor sorg att Maggan är sjuk. Men alla härliga minnen finns kvar! Kram!

      Radera
  3. Fem en fredag går lika bra en lördag när blogg och verklighet inte stämmer överens1
    Tråkigt när vänner drabbas av sjukdom och man inte längre kan träffas och ha det trevligt tillsammans.
    Det är något visst med skolavslutningar. Trots att jag inte längre har något "skolbarn" går jag gärna och ser på avslutningen det är så högtidligt med sång och förväntan.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt när någon man tycker om blir sjuk, men jag har varit upp till Övik och hälsat på Maggan på hennes boende också. Även om hon inte vet vem jag är, så vet ju jag vem hon är.
      Skolavslutningar är så mycket sommar för mig!
      Hoppas din helg varit trevlig!

      Radera
  4. Vilken härlig och spännande helg du har haft och har. Så att du lägger upp fredagstemat idag gör ingenting alls. Susjos la också upp det först idag.
    Synd att avslutningarna blev aningen blöta. Det var likadant här har jag hört och sett. Väldigt lokala skurar, så studenterna som åkte på flak var aningen genomblöta...
    Så fint med dina minnen från Ö-vik:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit en bra helg! Och idag fick jag återigen oväntat besök, så jag fick bjuda på Gevalia. Hade inte träffats på fem år, så det var så himla kul att träffa dom.
      Som du förstår så har Övik en stor plats i mitt hjärta. Och Sture ringde faktiskt idag också! Idel överraskningar! Ha det gott!

      Radera
  5. Just den här veckan har jag fullt upp, min kusin är nämligen här på besök så då gäller det att vara alert. Hon är två år äldre än mig men mycket aktiv, spelar golf, reser utomlands ett par gånger om året, springer på stan och är shoppinggalen så på torsdag när vi skjutsar upp henne till Visby (hon kör inte bil) ska hon gå runt där - alldeles själv - och shoppa. Jag gillar inte det alls och det vet hon, så jag och gubben ska göra lite annat. Sjukhusbesök bl.a. Hon & jag är som syskon, vi har alltid varit det och det känns faktiskt bra för oss som inte hade några i vår ålder. Jag hade en halvbror som var 15 år äldre och hon hade två som var ännu äldre. Men det betyder också att ibland kan vi bråka som syskon gör, men det går alltid över.....men vi har alltid vansinnigt kul! Idag är det växter hos nya handelsträdgården som gäller!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Läs min blogg, hoppar av SELFIEN, har haft för mycket innan så jag vet inte varför jag ens hoppade på den! Men inget som säger att den inte fortsätter på nåt sätt för er som vill! Ha det jättefint Primrose

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30