Kaffe på altan

Fotograf: Okänd/Upplandsmuseét

Jaa, nu är det faktiskt dags för fika på min alldeles egna altan! Sedan en tid tillbaka är bygget klart, och det blev såååå himla bra! Följ med så får ni se!

Här har Magge och Rickard kommit igång. Dom grävde bort gräset, justerade plattor,

lade markduk och  träplattor med plast för reglar.

Ett mer samarbetat par har jag aldrig träffat på! Den ena visste hela tiden vad den andra gjorde/skulle göra, och tvärtom. Och allt under skratt och stoj! Det var en fröjd att följa deras arbete.

Här har golvet kommit på plats, och vi inviger med en första fikapaus.

Men mycket mer ska till, och även grannens uteplats är belamrad med våra verktyg.

En vägg skulle upp på den ena kortsidan, och vips så var den där!

Mathias stod inne och skruvade ihop möbler,

som sedan sattes ut under det uppsatta altantaket.

Här har matta, dynor, kuddar och lite annat, som gör det till en liten oas för mig, kommit på plats.

Mathias hörna har detta döpts till.

Har också satt upp draperier som jag kan dra för vid regn.

Min lilla matgrupp, som inte står under taket, fick en parasoll. Dynlådan fungerar som två extra sittplatser. Kuddarna till den hittade jag för en billig penning på en second-handbutik. Det blev så himla bra, och jag är så lycklig och glad!
Och i lördags hade vi "taklagsfest" med Pimms (och buffé) på min altan!


¤¤¤¤¤¤¤

Tilläggas kan, att så här ser det ut på grannens baksida nu! Det smittar av sig!

😁😁😁😁






























 


Kommentarer

  1. Vilken fantastiskt fin oas dina barn(?) har byggt och inredd för dig. Å just den här sommaren kan du ju för fullt njuta av altanen också. Så himla bra och proffsigt. Kul att altanbygget "smittade av" sig till grannen - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst blev det braaaa! Magge och Rikard är grannar till min sons familj, och dom umgås väldigt mycket. Det var faktiskt dom själva som kom på idén att bygga altan, när de flyttade in mig här förra året. Magge är byggnadsingenjör och var med och byggde det här området 1992. Och som Rikard säger: "Hon är chefen och jag hantlangaren." Och jag, jag bara njuter i fulla drag!!!

      Radera
  2. Men oh, vilken dröm! Fantastiskt fint, synd att säsongen strax är över, fast, jag tror du kan nyttja din uteplats långt in på hösten! Jag vill också ha ett trädäck på min uteplats för marken där är så ojämn så man knappt kan ha möbler stående där. Men det grämer mig om jag ska behöva bekosta ett golv där själv eftersom jag ju inte kan ta det under armen när/om jag flyttar! Tror jag ska prata med hyresvärden om eventuellt samarbete...Du kan verkligen vara nöjd över hur fint resultatet blev! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30