Fem en fredag v. 35: Minne

Elisamatilda.se:s fredagsfrågor lyder som följer:

1.  När var sista sommarkvällen?
2.  Vad minns du av din barndoms somrar?
3.  Hittar du tillbaks dit du sällan varit?
4.  Vad är något du ofta har i huvudet?
5.  Hur kommer du ihåg vad du ska göra?

Här kommer mina svar!

1.  Jag hoppas att den inte har kommit än! Ser fram emot många härliga sensommar-kvällar på min altan!

2.  Om mitt minne inte sviker mig, vilket jag tror att det gör, så var somrarna härligt långa och varma, och helt enkelt underbara.

Vi cyklade alltid ut till våran badplats, som ligger fem kilometer utanför sta´n. Där solade och badade vi dagarna i ända, och åt våra medhavda limpskivor med stekta ägg och drack ljummen saft. 


Utefter den här vägen cyklade vi. Bilarna var inte så många på den tiden så det gick bra. Numera är vägen ditut breddad, och det har anlagts en cykelväg vid sidan om. På hemvägen stannade vi alltid och plockade smultron efter dikesrenen, och drack vatten ur en källa som sprang fram i ett dike. 
Det var tider det!


3.  Näää, jag hittar knappt tillbaka till där jag ofta varit! 😄 Mitt lokalsinne är inte vad det borde vara, och har aldrig varit. Karta, kompass och pannlampa!
 
4.  Missuppfatta mig inte, när jag säger att jag inte har något i huvudet, men det har jag inte! Förr kom man ju ihåg viktiga telefonnummer t.ex. Men nu är det bara mitt eget som jag kommer ihåg. Vännernas finns ju i telefonen. 

Fast vill ni veta en hemlis? Jag har en gammal telefonbok, en vanlig i papper,som man skriver med penna i! Den försöker jag hålla uppdaterad!


Om jag haft någon nytta av den? Njaeää, inte ännu, men en vacker dag så! Och så är jag ju lite förtjust i min gamla telefonbok. Där kan jag också gå tillbaks och kolla gamla adresser och födelsedagar och så.

5.  Nej men det gör jag inte! Jag kan gå från en plats till en annan, och undra vad i jösse namn jag skulle göra där! Men då tänker jag i mitt stilla sinne, att eftersom jag inte kommer ihåg det, så var det nog inget viktigt! 

Men om jag ska göra något viktigt, ja då skriver jag in det i min almanacka (av papper och med penna).  Eller så skriver jag upp det på min whiteboard i köket. 😁 Så´n är jag!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg på er!





 

Kommentarer

  1. jag använder också papper och penna i min telefonbok och i min almanacka. och visst var somrarna soligare förr. flera åskväder var det också. för att inte tela om de våldsamma åskregnen som in pappa och vi barn sprang ut i. fina bilder du har

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu för tiden är det mer vanligt med extremväder över hela vårt klot, och det är så skrämmande tycker jag.

      Radera
  2. Härliga gamla bilder och minnen! Och klart att vi skriver för hand i telefon- och adressböcker, har papperskalender och kom-ihåg-listor som bockas av :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar, till min glädje, som om jag inte är ensam om att använda papper och penna! 😁

      Radera
  3. Jag anser mig ha gott komihåg men kan visst aldrig lära mig mitt mobilnummer. Ganska pinsamt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är tvärtom! Det enda jag kommer ihåg är mitt eget!

      Radera
  4. Du och jag är nog ungefär lika gamla, då vi har gemensamma vanor. Har också en Plano- årskalender som innehåller en adressbok med adresser och telefonnummer. Japp, den uppdaterar jag regelbundet. I motsats till dig kan jag inte mitt eget telefonnummer. Jag ringer ju inte till mig själv, eller hur. Men numret finns i mobilens kontakter - för säkerhets skull.
    Så fina minnen från när du var liten. Ibland älskar jag svartvita bilder:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur gammal du är BP, men än så länge kommer jag ihåg hur gammal jag själv är. Fyllde 77 i mars. Rena ungdomen m.a.o. Jag ringer inte heller så ofta till mig själv, men man får ju ofta uppge sitt nummer vid olika beställningar och så. Faktum är att jag ringer till mig själv ibland, för att höra om jag är hemma. Nävars! Men det har hänt att jag ringt när jag lagt bort min ena telefon (jag har ju två), för att hitta den! 😆 Tala om minne!

      Radera
  5. Dig kan jag ta i hand, vi är lika virriga bägge två! Vilka härliga gamla foton du visar, begriper jag rätt att du bor på samma ort nu som där du växte upp? Det är rätt härligt att se att de flesta har rosa skimmer över sina barndomsminnen, det gör mig glad. Den gamla telefonboken har jag också för den innehåller även adresser till dem som jag fortfarande skickar ett julkort till varje år. Läste nyss att barn lär sig mycket bättre genom att läsa i böcker och skriva ner anteckningar än att använda dator, så det så! Ha en riktigt mysig hösthelg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra Paula! Precis som du så skickar jag också fortfarande en del julkort så jag håller min adressbok ajour. Att barn lär sig bättre genom att läsa och skriva för hand tror jag fullt och fast på. Hoppas din helg varit fin! Kram där!

      Radera
  6. Har varit på Bredsand och badat, maken kommer från Enköping. Men kanadagässen tog över helt, det var riktigt äckligt - kanske åtgärdat nu, har inte varit där på länge. Limpmacka med stekt ägg (gärna en skiva falukorv också) - så gott!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag inte varit i Bresse på många år. Jo, i Främjarstugan, men inte på stranden. Men jag vet att det varit/är ett jätteproblem med gässen, tyvärr! Falukorsmacka med senap var också en favorit!

      Radera
  7. Jag är likadan.. om jag inte minns nåt tänker jag att det kanske var meningen. Jag minns inte mitt portugisiska telefonnummer, trots att jag haft det i över ett år och använder det ganska ofta t.ex. när jag handlar online eller liknande. Får inte in det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror bestämt att det är så! Kommer man inte ihåg det, så är det inte viktigt!

      Radera
  8. Det tog faktiskt långt tid för mig att komma ihåg mitt mobilnummer. Det är ju så onödigt många siffror. Vännernas är enklare för deras nummer är redan inlagda i mobilen. Jag håller på att bli tokig på alla koder och lösenord. Mycket var enklare förr. Kram

    SvaraRadera
  9. Ja, dessa koder och lösenord kan göra vem som helst galen! Det krävs ju en kod vad man än ska göra. På vissa ställen även när man ska gå på toa! I värsta fall får man uppsöka en buske då! 😄 Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30