Fem en fredag v. 37: Val

Ja nog har det varit val alltid! Det är nästan så att det har stått mig upp över örona! Riktigt trött på det har jag varit, så trött att jag inte ens stannade uppe och tittade på valresultatet. Och som tur var så valde jag att förtidsrösta, vilket gjorde att jag slapp alla köer. Och nu är det över och det är verkligen inte någon idé att ångra sitt val, om man nu gör det! Nu är det bara att vänta och se vad som händer med Sverige. Onekligen spännande! Och elisamatilda.se vill också veta lite om våra val den här veckan. Så här väljer jag: 

1.  Vad stod du senast och valde mellan?
Senast stod jag och valde mellan Expre..... Nä´vars, jag valde mellan fiskgryta och Wallenbergare på Restaurang Blå porten när jag var där i går.

2. Hur kommer du fram till ett beslut?
Just gårdagens val gjordes genom att titta på övriga gästers tallrikar! Men jag är också fiskälskare så valet var ganska givet. 
Annars gäller det vad valet står emellan. Är det viktigt så väger jag noggrant för- och nackdelar mot varandra innan jag bestämmer mig. Men magkänslan finns faktiskt också ofta med för min del.

3.  Hur länge velar du?
Jag är inte särskilt velig, utan brukar bestämma mig ganska fort.

4.  Ångrar du någonsin dina val?
Nej, jag ångrar inte mina val! Det är ju gjort och går inte att ändra på för det mesta. Det föder så mycket negativa tankar när man ångrar saker. Däremot kan jag fundera på vilka konsekvenser det skulle ha blivit om jag hade gjort ett annat val! 

5.  Vad kommer du välja härnäst?
Härnäst står valet mellan om jag ska åka till affären och leta efter krokar eller om jag ska gå ut i förrådet och börja röja lite. Det ena är avhängigt av det andra, eftersom krokarna ska vara till förrådet. Men allra först ska jag göra mig i ordning, eftersom jag fortfarande har gympakläderna på mig.

¤¤¤¤¤¤¤

Gårdagen tillbringade jag i Stockholm, tillsammans med min sonhustru och en väninna med dotter. Vi besökte Nordiska Museéts utställning "Nordens Paris" om NK:s Franska damskrädderi 1902-1966, en hyllning till couturehantverket. Det var intressant att följa hela processen från tillverkningen till färdigt plagg, och för mig som inte haft så stora förväntningar, var det en positiv överraskning. Lite fakta:

- NK:s franska damskrädderi var känt som Parismodets nordligaste utpost. Här mötte haute couture från de ledande kreatörerna i modets huvudstad Paris den skandinaviska publiken. Utställningen är en hyllning till förstklassigt hantverk och visar ett hundratal plagg tillsammans med fotografier, filmer och berättelser om människorna i den legendariska ateljén.

Foto: Erik Holmén, Nordiska Museéts arkiv


Den pärlgrå modesalongen var Stockholms flottaste scen för haute couturens mästerverk och Nordens ledande modeateljé från sekelskiftet 1900 till sextiotalet. Här skapades krationer för individuella kunders unika mått av högsta hantverksklass.

I salongerna på NK:s Franska samlades den skandinaviska publiken för att se och måttbeställa säsongens nyheter efter förlagor från Parismodeskapare som Coco Chanel, Christian Dior och Yves Saint Laurent. Ateljéns chefer var kända för sin ojämförliga förmåga att anpassa Parismodet till förutsättningarna på våra breddgrader. Estetiken var stram och elegant.

Kundkretsen bestod av kungligheter, societeten, yrkeskvinnor och scenens stjärnor. Prinsessan Sibylla, drottning Louise, Astrid Sampe, Nanna Svartz, Greta Garbo och Zara Leander var några som måttbeställde garderoben på Franska damskrädderiet.


När det begav sig anlände ateljéns kunder via en mytomspunnen guldhiss från parfymavdelningen på bottenvåningen, rakt upp till den sofistikerade pärlgrå modesalongen. En hänförd besökare beskrev lyriskt den exklusiva salongen som en "filial till det riktiga himmelriket". -


Det var verkligen en utställning väl värd att se! 

Och minst lika trevligt var det att få göra Stockholm med min kära sonhustru och två goda vänner!

Gårdagens ord på min almanacka var:
Det är inte bara målet och resan
som gör mödan värd, 
det är även sällskapet!


Ha det riktigt gott i helgen!






Kommentarer

  1. delade en god italiensk pizza med trettonåringen, fanns bara en dagens

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt när det bara finns en sak att välja på! 😁

      Radera
  2. Den där utställningen måste jag ta mig iväg till, tror den är kul/intressant. Gäller att välja en dag bara ... :-D

    SvaraRadera
  3. Den där utställningen skulle jag verkligen vilja se, men det är lite väl långt att ge sig iväg, tycker jag. Jag får njuta av dina fina bilder istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte faktiskt på dig Gunnel när jag gjorde mitt inlägg. Tror du skulle gilla den!

      Radera
  4. jag har följt valdebatter och valvaka och läst på och gjort mitt yttersta. men inte ens det var gott nog. verkar vara en intressant utställning. och så fina bilder du tagit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var intressant, men bilderna är inte mina utan tagna ur info om utställningen.

      Radera
  5. Den utställningen skulle jag välja direkt utan att väga för- och nackdelar innan. Härliga bilder, en stund av njutning!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njutning ska man samla på sig! Ha det gott!

      Radera
  6. Intressant utställning, snygga bilder. Det kan behövas lite fina saker att se på. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Restaurang Blå porten, då tänkte jag att du måste ha varit i Stockholm, och det stämde ju när jag läste vidare! Vilken spännande utställning, borde gå på fler museum och utställningar än vad man gör när man bor så nära allt! Men men, det är det där med att välja och prioritera, haha!
    Gillar orden på din almanacka!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu under pandemin har man inte gjort så mycket alls, men tidigare var jag ganska bra på att gå på olika evenemang. I Stockholm har det mest blivit Fotografiska för min del, men det finns ju ett sååå stort utbud i vår underbara huvudstad.
      Gillar min almanacka! Dagens ord: Ingen är perfekt! Ingen är som jag!

      Radera
  8. Ja, dilemmat från sista frågan är ju likt Catch 22 om man säger så. Precis som du brukar jag tjuvtitta på andra gästers tallrikar och sedan bestämma mig. Älskar fiskgryta, men kan tycka att Wallenbergare är aningen mäktig. Kul förresten med ett besök på Djurgården och Restaurang Blå Porten:-)
    Utställningen var kanoooon. Är man intresserad av mode och skrädderi är det ju den perfekta utställningen.
    Önskar dig en toppen helg:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ingen affär! Och det var tur, för jag fick in allt ändå, utan att hänga upp det. Ja, det var en härlig dag! Ha det gott!

      Radera
  9. Den där utställningen skulle jag gärna ha sett, den verkar väldigt intressant. Den hade jag valt om jag bott lite närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir lite långt för dig att åka! 😄

      Radera
  10. Skönt att du inte heller ångrar dina val. Men gillar också att du reflekterar över hur det kunde blivit om du valt annorlunda. Att vela känns som slöseri med tid :)

    SvaraRadera
  11. Precis som att vela är slöseri med tiden, så är att ångra också det! Det är bara att köra på!

    SvaraRadera
  12. Det var en intressant utställning, jag tycker alltid det är spännande att få reda på mer om hur man levde förr och hur arbetslivet såg ut. Idag skulle alla dessa vackra kvinnor vara utbytta mot dito mörka skönheter med sneda ögon, det finns väl ingen konfektionsindustri kvar i Sverige. Nej våra val ska vi inte ångra, i alla fall inte så vi blir bittra och förgrämda vilket ett antal människor dessvärre blir. Ha nu en mysig fortsättning på helgen, är du åter hemmavid? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr är nog det mesta av konfektionsindustrin flyttad utomlands. Här i Enköping hade vi ju Hettemarks konfektion, men den flyttade för många år sedan. Det intressanta med utställningen var att nästan allt, utom när man sydde ihop plaggen, gjordes för hand. Så det var ett enormt fint och gediget hantverk.
      Det finns inget värre än bittra och förgrämda människor. Och värst är det nog för dom själva!
      Jag är hemma, och helgen går åt till att springa på konserter! Mer om det senare. Ha det gott! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30