Höstens aktiviteter

Det märks att hösten är här, inte bara genom naturens förändringar. Som alltid i början på denna årstid så bokar jag in en massa aktiviteter. Jag tror det är mitt sätt att hålla humöret uppe! Under senare år har jag märkt att jag lätt hamnar i en nedgång, speciellt under senhösten. Då gäller det att skingra tankar så mycket som möjligt. 

I lördags var jag på en konsert med Uppsala Kammarsolister i samarbete med skådespelaren Johan Rabaeus. De bjöd på dramatisk musik, diktläsning och en del eftertanke. Även om det inte är musik som jag brukar lyssna på, så blev jag väldigt tagen. De spelade stycken av Anton Webern, Lera Auerbach och Franz Schubert, och där emellan läste Rabaeus dikter av en rysk författare samt av Ekelöf och Tranströmmer. Otroligt effektfullt! En stor behållning, för min del, var musikernas inlevelse och minspel! En fin stund på lördagseftermiddagen!

Uppsala Kammarsolister består av: Per Nyström, cello, Ylvali McTigert Zilliacus, 
viola, Oyvor Volle, violin, Nils Erik Sparf, violin och Brusk Zanganeh, violin

Men inte nog med det! På söndagen bevistade jag ytterligare en konsert. Och jag måste säga att Uppsala levererar, för även den här dagen kom merparten av underhållarna därifrån. Det var Claes Jansson med vänner som underhöll, med allt från jazz, blues till visor. Det var verkligen musik för min smak. Jag njöt ohämmat!

Claes Jansson har arbetat tillsammans med många kända musiker, bl.a. Gugge Hedrenius och Kjell Öhman. På 70-talet tillhörde han gänget som startade Nya Hamburger Börs. Han var också chef för jazzklubben Fasching under en tid. För några år sedan tilldelades han Monica Zettelund-stipendiet med motiveringen: Du är äkta vara, behagligt befriad från åthävor och manér. Du står stadigt med fötterna i den musikaliska myllan och är föredömligt ärlig, okonstlad och genuin i dina uttryck om det så handlar om rock, blues, visa eller jazz. Du har den varmaste röst som en rövare kan ha. Och Monica skulle ha älskat din Boeuf Bourguignon.

Till saken hör att han också haft filmroller bl.a. som rövaren Tjorm i Tage Danielssons film om Ronja Rövardotter, där han sjöng de numera klassiska rövarvisorna. Claes Jansson är en mångsidig man och även en välrenommerad kock, som t.o.m. gett ut en egen kokbok.

Enligt Claes Jansson själv, fick han rollen som rövare enbart p.g.a. sitt hår!
(att han dessutom var god vän med Tage Danielsson kan ha bidragit)

Så var det en ny vecka, och den började med ett inte lika njutbart besök. Jag var till tandhygienisten. Men det var skönt när jag var klar! Tisdag och torsdag är det gym, onsdag HLR-utbildning och lördag ska jag vara gym-ansvarig, vilket innebär att jag öppnar och stänger och dessutom spelar lite musik som lockar till rörelse (?), och ser till att maskinerna blir rengjorda. Det är dock en, för mig, okristlig tid? Halv nio på morgonen! Jooo, då brukar jag sova! Men det är bara en gång per månad, så det ska jag väl orka med!? Nu ni!!

¤¤¤¤¤¤¤







Kommentarer

  1. Musikunderhållning är alltid trevligt. Kul att läsa om "rövaren". Detta var inget jag kände till sen tidigare. Jag har alltid varit en nattuggla men konstigt nog vaknar jag jättetidigt numera, så halv nio är frukosten avklarad här. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Claes Jansson var också en bra berättare och hade många historier om mer eller mindre kända personer som han samarbetat med. Orkar du fortfarande var uppe sent trots att du går upp så pass tidigt?

      Radera
  2. Så kulturell du har varit! Jätteskoj att du fick ut så mycket. Bra där! Bara att fortsätta, då går höst och vintermånaderna förhoppningsvis jättefort.
    Såååå skönt att höra att du också sover vid hav nio snåret. Skönt att ha lite sällskap där;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att ha återgått till tonårsstadiet vad gäller sovtider! Jag tror att det är vår naturliga rytm, som inte har fått komma till uttryck under arbetslivets gång!

      Radera
  3. Jag tycker om musik men går sällan på konserter. Och vi tycker inte alls om samma musik du och jag. Inte heller jag och min man, så nog därför vi inte går på konserter då vi inte "står ut" med varandras musik :) Jag sover gärna mycket också, men vid halv 9 är jag nog alltid vaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag nyfiken på vad du gillar för musik. Ibland går jag på sådant som inte är just min smak, bara för att prova något annat. Jag har t.ex. gått på "opera på bio" ett antal gånger, och därmed kommit på att opera är ingenting för mig. Så prova att "stå ut" med varandras musik om ni inte redan gjort det. Det kanske ger oanat resultat!

      Radera
  4. Så roligt att du är nöjd med dina musikaliska äventyr! Man ska utmana sig själv ibland, själv är jag dålig på att gå på något där jag behöver sitta still längre stunder, typ konserter, föredrag, teater osv. för en del av min panikångest gnager ännu. Gå på utställningar, vandringar och sånt där jag får göra något själv funkar bättre. Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30