Fem en fredag v. 41: Dagens ord

Denna fredag har elisamatilda.se utgått från dagens ord: Tungel, för sina vidare frågor till oss att besvara. Tungel är synonymt med måne, månsken, från ny till ny, luna.

Det snörvlar ett grymt,
det brånar ett skri,
det är som en fläkt ur en djungel,
där under elektriska tungel.
som kättja natten släppt fri

Här hade Erik Axel Karlfeldt lyckats få in ordet i dikten Den andra ungdomen ur boken Hösthorn. Det lät väl lite mer än att säga elektriska lampor, och rimmade dessutom på djungel. 😜 Den första fredagsfrågan handlar ju då om månens inverkan på vår nattsömn, och ser det ut som på nedanstående bild så kan det väl bli lite hur som helst med nattsömnen!

                                                                                                                           Foto: Mathias Hellquist

1.  Sover du sämre vid fullmåne?
Nej, månen påverkar inte min sömn alls.

2.  När var du senast vaken mitt i natten?
Natten som var, och varje natt. Har ont i mina leder, så jag vaknar många gånger/natt, och då är det ofrånkomligt att uppsöka toaletten (tror det är psykologiskt 😕). Men jag somnar om ganska snabbt igen. Och gör jag inte det så är det ju ingen fara, då ligger jag där och tänker på allt möjligt. Jag har ju inte den där stressen längre att jag måste sova för att orka upp till jobbet. Det gör det också lättare att somna om!
3.  Sover du tungt eller lätt, och hur märks det av?
Det varierar, men jag sover nog ganska lätt, speciellt om det är andra människor som sover i samma lägenhet. Jag är ju så van att sova ensam så då blir man mera lättväckt. Det märkte jag väl när mina barnbarn sov över hos mig. Nu är de så stora så det händer inte längre, och dessutom bor vi ju inne i stan allihopa. 

Men det var en härlig tid! Då brukade båda två krypa upp i min säng på mornarna och så låg vi där och pratade och fnissade. Jag minns att den äldste vid ett tillfälle sa: Farmor hur ska vi få plats här i sängen om fem år? Då har ju vi blivit mycket längre! Varpå jag svarade: Men Emil, om fem år då är du femton år, och då kommer du inte att vilja sova bredvid mig! Svaret kom blixtsnabbt: Farmor, jag kommer alltid att vilja sova bredvid dig! Jag brukar påminna honom om det, nu när han snart är sexton år, och det skrattar vi båda gott åt då. Mina älsklingbarn!

4.  Vad lyser upp i höstmörkret?
Helt klart är det höstfärgerna! Det är mina färger i både klädval och inredning. Och hösten doftar gott! Det är också mysigt att tända ljus inne när det är mörkt utanför och att mysa i fåtöljen med fliströja och tofflor. Numera har jag också köpt många elektriska ljus, för att spara in lite på elkostnaderna. Så ljus i vårt hus, det lyser upp! 


5.  Vad gör dig överlycklig?
När jag hittar små meddelanden, som detta från Emma:

Tillägget är från sonen. 
Ja, jag blir lycklig bara jag tänker på barn (sonhustrun ingår där) och barnbarn!

¤¤¤¤¤¤¤


Och vad är då detta? Jo, det är den Friherrliga ätten Tungels adelsvapen som man kan hitta i Riddarhuset (om man så vill). Friherre Gustaf Tungel var son till Nils Nilsson, adlad Tungel, och släkten befann sig (i alla fall under en period) i Landsberga, Biskopskulla socken, Uppsala län. Alltså alldeles nära min vistelseort. Den adliga ätten Tungel dog ut 1776.


Riddarhusstamtavlans uppgift om ätten Tungels femhundraåriga blomstring i Oldenburg och dess inflyttning till Sverige från Böhmen 1501 med hövidsmannen Lorentz von Tungeln torde med fog kunna hänföras till de uppdiktade härstamningar, med vilken många adliga ätter under sextonhundratalet försökte förgylla upp sitt stamträd.

Undertecknat
Kina von Hellquist











Kommentarer

  1. tråkigt med värk, är ganska skonad, intressant robot i headern

    SvaraRadera
  2. Vad trist med värken, det är hopplöst. Hoppas det är något som ger med sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är artros i axlar, händer och höfter, så det lär stanna kvar. Har opererat ena axel, men det kommer ju tillbaka. Det är också så att man vänjer sig vid värk till viss del.
      Jag vet inte hur sonen får in dessa konstiga figurer i sina foton, men ibland är det riktigt fina saker också! 😁

      Radera
  3. Jag gillar verkligen den där dikten av Karlfeldt! Jag tycker att jag ofta sover sämre när det är fullmåne, eller också är det inbillning.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet utdrag av en dikt med många verser. Hoppas helgen varit bra!

      Radera
  4. När det värker i kroppen är det svårt att sova. Har liknande problem så jag vet hur det är.
    Kul att du berättar lite om Tungel, ett okänt område för mig! Gillar Karlfeldts dikter men just denna tror jag inte jag har läst!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tungel var ett okänt område för mig också. Då brukar jag alltid googla på ordet, och då får man fram även andra intressanta fakta.

      Radera
  5. Ja, skoj att få veta lite om Tungel! Å vilken fin historia om dina barnbarn, som jag längtar efter att få vara barnvakt till min lilla prins, men det dröjer nog lite till....
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har många härliga år framför dig med barnbarnet! Och även som tonåringar är dom helt underbara. Har träffat mina idag, och jag känner mig lika lyckligt lottad varje gång!

      Radera
  6. Upp till för några timmar sedan visste jag inte ens vad Tungel var för nåt. Nu vet jag och lär knappast glömma att Tungel kan vara mera än jag trodde från början;-)
    Så kul att du har ett så fint förhållande till dina barn och barnbarn. Bra jobbat där, även om du inte delar säng med barnbarnen längre;-)
    Höstfärger är okej så länge löven sitter kvar på träden. När det blåst ned på marken och regnet blött upp dom är de inte lika vackra längre;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många ord man inte känner till, så man lär sig alltid någonting nytt. Men jag är osäker på hur länge kunskapen sitter kvar!?
      Ja, jag har jobbat på relationen med mina barnbarn, genom att alltid finnas till hands. Hehe, det har gett resultat! 😘
      Tycker precis som du, att hösten är underbar så länge de färggranna löven finns där på träden. Men se´n då.......?!!??

      Radera
  7. Kul att läsa mer om Tungel. Förstår du blir glad för såna meddelanden, det värmer alltid när någon visar sådan kärlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda mina barnbarn har lätt för att visa vad de känner. Det gillar deras farmor!

      Radera
  8. Men så kul att få lära sig så mycket om tungel, både med stort och litet T! Angående dikten så förstår jag inte kättja heller, men ska googla. Gillar ju ord, både nya och gamla, det jag gillar mindre är att vi numera svänger oss med en massa engelska ord och uttryck istället för att använda svenska. I Finland ger man finska namn på alla engelska nya ord och uttryck o de är oftast väldigt tydliga och bra. Så du har också ont i dina leder, visst är det trist! Jag har artros lite överallt men tar inga mediciner. En gång skrev en doktor ut en dundermedicin som han kallade den (som han själv använde) men när jag hämtat ut medicinen och läst bipacksedeln så kunde man inte äta den tillsammans med de andra mediciner som är livsnödvändiga för mig! Grrr så arg jag blev, där rök flera hundralappar helt i onödan, jag påtalade detta för honom och han bara log...ojdå!
    Angående adelsvapen så är de oftast mycket vackra och invecklade. Jag har stått i Kristinekyrkan i Falun vars väggar pryds av massor av fina adelsvapen. Tyvärr sitter de relativt högt upp så man får nackspärr om man vill studera dem närmare. Några har jag fotat för att kunna studera senare...Nu skriver jag en hel roman, blir väl snart utkastad från ditt digitala rum.- Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar emot som tekniknörd att erkänna att ibland är det bra med google. Man kan ta reda på det man inte redan vet, och det är ju mycket det! 😲 Det är artros jag också har och jag kan inte ta någonting annat än alvedon, för annars pajar magen ihop. Så det är bara att vänja sig!
      Ja dessa adelsvapen är väldigt fantasifulla och oftast också vackra, men man vill ju inte ha nackspärr av dom. Så då får man googla igen!
      Jag ser faktiskt fram emot att motta dina romaner, så fortsätt för guds skull!!
      Hoppas helgen varit bra! Kram till Pörtet och dig!

      Radera
  9. TUNGEL är ett ord jag aldrig läst eller hört tidigare, men det är väl som sägs: Man bli aldrig för gammal...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää du Susie, man blir aldrig för gammal för någonting egentligen!!! Kram!

      Radera
  10. Din beskrivning av hur du sover påminner väldigt mycket om hur det är för mig. Att sova en hel natt utan att vakna eller behöva gå upp minns jag inte när det hände sist. Fast jag är hyfsat pigg på morgonen och det får man var tacksam för. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man sover/vaknar som vi gör, så är det underbart att vara panchis, och veta att man får sova så länge man vill. Man behöver inte gå upp alls om man inte vill. Men det vill man ju, så småningom! 😴🥱

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30