Fem en fredag v. 43: På sistone

 

Så har vi kommit fram till hallowen-helgen, och jag har "glömt" att köpa godis. Det ska man ha när de onda andarna knackar på dörren, för att blidka dom. Men jag vet ju med mig, att om dom inte kommer, så äter jag upp alltihopa själv! Och det mår varken kropp eller knopp bra av!! Så jag låter väl bli att öppna dörren. 

Nåväl, elisamatilda.se:s fredagsfrågor ska jag i alla fall försöka besvara. Det skadar varken kropp eller knopp!

1.  Vad har du lärt dig på sistone?
Att ordstävet själv är bäste dräng, inte alltid stämmer!

2.  På vilket sätt har du nyligen överraskat dig själv?
Det överraskar mig själv ibland hur uppfinningsrik jag är! Härom dagen ställdes en container upp på gården bredvid. Där kunde vi hyresgäster slänga saker som vi ville bli av med. Själv hade jag en dubbelgarderob som skulle slängas. 


Den var isär-slagen, men rejält tung, så hur skulle jag få iväg den till nämnda container? Jo jag tog bort väskan på min "dramaten", och vips hade jag en pirra. Jag fick gå några vändor, och plötsligt vickade allt av på gatan. Just i det ögonblicket dök grannen Thomas upp. Han tyckte att det var ett alldeles för tungt jobb för en gammal tant som mig (ja, han sa inte så, men jag förstod ändå), och tog över det hela! Sådana grannar har jag! Så, själv  är inte alltid bäste dräng!


3.  Vad framöver fyller dig med förväntan?
Jag ser fram emot en konsert med Jacke Sjödin och vänner i Uppsala. Det blir många glada skratt hoppas jag! Och det behövs verkligen i höstens mörka tid!

4.  Vad går du runt och tänker på?
Döden, döden, döden! Så inledde Astrid Lindgren telefonsamtalen med sina systrar, för att ha ämnet avklarat. Men allvarligt talat så har jag tänkt mycket på döden den sista tiden, av olika anledningar. Jag är inte rädd för döden för egen del, men jag har svårt att acceptera när unga människor får sjukdomar som kan innebära död. Att vi äldre dör, det är en sak, för det är livets gång. Men att unga människor som har livet framför sig, som har små barn o.sv. dör, det har jag så svårt att förlika mig med!

5.  Vad planerade du inte för den veckan?
Att jag skulle tappa ner en garderobsdörr på foten!

Ajajaja!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha en trevlig helg!







 

Kommentarer

  1. Outch! Det gör ont, bara att titta på den foten. Å ändå fick du hjälp av den gulliga grannen. Vid nästa utrensning knacka på hans dörr från början och be om hjälp. Ett 6-pack öl eller en flaska vin som tack för hjälpen är smartare än en blå fot - outch!
    Du är inte den enda som tänker på döden har jag sett. Måste säga att jag gärna förtränger det "temat". Men med tanke på hur många unga dött de senaste veckorna i olyckor med trimmade mopedbilar så kan man knappast undgå döden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dörren hoppa ner på foten innan Thomas kom in i bilden. Vet du, jag har ju jättesvårt att be om hjälp! Kan själv! Men när någon erbjuder sig, så tackar jag gärna ja. Jag har sett att vi är fler som har tankar runt döden. Även om det inte är ett speciellt kul ämne, så är det ganska intressant hur olika människor tänker eller, oftare, inte tänker om döden. En del blir rent ut av obekväma om man råkar nämna döden!

      Radera
  2. Ajaj, var det innan grannen kom till undsättning som du klämde tån? Jacke hoppas jag roar dig, så du glömmer bort tåeländet. Inga barn ringde på ifjol så jag har inte planerat godisinköp. Ha nu en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa Paula, dörrens påhopp kom innan Thomas dök upp. Jag tror att jag kommer att gilla Jacke Sjödins konsert. Eller också blir det som på en teateruppsättning jag bevistade, och där ALLA gapskrattade utom jag och min syster! 🤔 Trevlig helg och kram!

      Radera
  3. Aj, så ont! Förstår inte skillnaden på tiggande påskhäxor och halloweenpumpor...

    SvaraRadera
  4. Aj aja det där ser verkligen inte skönt ut! Hoppas det ser värre ut än vad det är. Skönt att bli av med garderoben och få hjälp med det. Jag tänker också på döden emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att vi är fler som tänker på döden! Det är ju en viktig del av livet, och är utöver födelsen det enda vi med säkerhet vet händer.

      Radera
  5. jag tänker också ofta på döden av olika anledningar. väldigt lyckad garderobshistoria. ja, så när som på tån då, förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tån var ju en miss, men annars var det en historia med lyckligt slut! 👍

      Radera
  6. Det där med att sitta i hallen och dricka vin, vilken toppenidé. Hos oss utnyttjar vi hallen bara till vardagliga saker.
    Synd om din tå, den ser ut att behöva lite omvårdnad. Garderobsdörrar ska inte gå till anfall utan hålla sig på plats.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde sätta mig i hallen igår, och jag glömde visst vinet också! Bot och bättring idag kanske? Trevlig helg!

      Radera
  7. Oj det ser inte ut att vara skönt med foten! Stackare, men va snälla grannar du har. Det är inte många som skulle stanna och hjälpa till. Bra att det fortfarande finns bra personer i världen! Ha en fin helg och ta det förstukvist med foten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ok med foten nu. Betydligt bättre faktiskt. Måste säga att grannarna här är helt fantastiska! Det här är ju ett hyreshusområde, och ändå är det så fiiiiina grannar! Jag har helt enkelt haft tur!

      Radera
  8. Usch vad ont det ser ut! Min högra fot ser likadan ut, men jag har inte tappat nåt på den - jag har kört över den med rullstolen 2 gånger. Efter det att blåmärket började gå bort efter 1:a gången körde jag över den igen för säkerhets skull.....och med mig i rullstolen var det tungt!
    Härlig granne! Det har sina fördelar att vara lite till åren ibland!!
    Jag visade Rolle skylten så vi båda två kunde skratta ihop. Den är perfekt.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte tillrådligt att du och Rolle följer råden på skylten, för då kör du kanske över vänsterfoten också! Det gör inte lika ont längre, men det osade svordomar när det hände! Ha det gott! Nu ställer jag om klockan och hoppar i säng! Kram!

      Radera
  9. Usch ja, din fot ser inte vacker ut, och det ser ut att göra ont, tur du fick hjälp sen i alla fall! Döden ja, ingen undgår den, men jobbigt att tänka på. Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  10. Gällande min fot så får jag väl säga don efter person! Det är inte så mycket annat som är vackert heller, så..... Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Din idé om hur man firar Halloween tycker jag är toppen. Så får det bli här. Der var en oturlig tur med garderoben tills grannen dök upp. Känner igen det där att man tror man klarar av allt.Så lättlurad man är. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i de flesta fall är det bara sig själv man kan lura! Hoppas hall o vin-festen gick av stapeln under lugna former! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30