Fem en fredag v. 47: Inflation

 Men oj då. . . . . . 

Har jag missat fredagen? 
Nej sannerligen inte! I går kväll var jag nämligen på Reginateatern i Uppsala och såg, men kanske framför allt lyssnade på Jacke Sjödins nya föreställning SHOW SHOW. Och jag ska säga er att det var en mer än två timmars lång skrattupplevelse! Det var så himla roligt, och underfundigt och tankeväckande på en och samma gång! Se den om ni har möjlighet! Jag blev glad i hela kroppen!

Jacke Sjödin hade med sig tre sångare och ett femmannaband, och alla deltog med inlevelse i föreställningen. Och vad bra dom var!!!


Nu övergår jag till elisamatilda.se:s fredagsfrågor:

1.  Vad har det blivit för mycket av hemma?
Vissna krukväxter! Jag brukar ha tumme med mina krukväxter, men sedan jag flyttade hit så hjälper ingenting! Dom tvinar ner och dör! Jag byter jord, ger dom näring, vattnar för lite, vattnar för mycket, ja jag har t.o.m. långa terepeutiska samtal med dom. Men det är som förgjort!


2.  Vad skulle du gott kunna göra dig av med?
Det är mycket det. Och detta trots att jag har sorterat och slängt en hel del både innan och efter flytten hit! Men det tar inte slut! Tänk alla gamla kläder som hänger där på sina galgar och skrattar år mig! Och som jag inbillar mig att jag någon gång kommer att växa i/ur. Ha, ha! 😦


3.  Vad har tillkommit i ditt hem som inte passar in?
Där tror jag att jag har bättrat mig något. Har skärpt till mig när det gäller att köpa saker bara för att jag tycker om dom. Vill inte få in ytterligare prylar som bara står och tar upp plats!

4.  Vad har du lagt mest pengar på i år?
Det är ju helt klart altanen, och det har det varit värt. Var enda krona! Den får mig verkligen att se fram emot nästa sommar!


5.  Vad har mest ökat i pris som du vanligtvis köper?
Här håller jag helt med elisamatilda. För mig kostar ett paket Bregott på 300 gram 43:95, så för två paket får jag alltså ge 87:90. Ska faktiskt börja köpa den större asken, 600 gram, som kostar 71:95, även med risk för att det härsknar. Det skiljer ju faktiskt hela 16 kronor.
All mat blir dyrare för ett ensamhushåll då mycket säljs i storförpackningar. Ett litet hushåll har inte utrymme så att vi kan frysa in.  Oftast har vi inte heller plats för storförpackningar, som toapapper m.m. 

Men man ska inte klaga! Det finns dom som inte har råd att köpa toapapper alls. Eller t.o.m. ställen där man inte kan få tag på dylikt!

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!








Kommentarer

  1. Kul med en lyckad kväll i Uppsala:-)
    Ledsamt med vissnade blommor. Jag menar en går ju an, men alla är ju trist. Du kan kanske börja med helt nya blommor. Börja med en eller två så får du se hur de mår efter några veckor.
    Vad gäller gamla kläder så är jag faktiskt riktigt duktig att ge bort dom till second hand butiker. Allt som jag inte använt på två år ryker, för chansen/risken att jag kommer använda plaggen igen är noll. Bara ett tips;-)
    Din altan är helt underbar. Du kommer toknjuta nästa vår och sommar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ett gott skratt förlänger livet det tror jag helt och fullt på! 😁Blommor har satts om, fått en annan slags jord, det har köpts nya prunkande växter, men det är tji!! Vad gäller kläder så har jag också gett bort en hel del, men långt ifrån tillräckligt. Men vänta bara!

      Radera
  2. altanen förstår jag var värd alla pengarna. min altan är inte så fin alls, men jag har verkligen utnyttjat den in i det sista i höst. tycker inte att krukväxterna trivs i mitt hus heller. vet inte varför. svärsonen sade något om att de kanske behöver jord men jag anser att de har så det räcker. jag köper numera saker som jag vet att det här använder jag- kläder, parfym, böcker, t. ex. och faktum är att jag har kommit igång att sortera bort till och med kläder. en trasa i taget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Altanen är jag sååå nöjd med! Ska andas lite mer på blommorna så kanske jag blir nöjd med dom också! 😉

      Radera
  3. En altan är guld värt, så förstår det fick kosta lite. Skrattade gott åt den finurliga avslutningen på ditt inlägg. Önskar dig en skön lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas din lördag också var skön! Själv latade jag mig hela dagen!

      Radera
  4. att skratta är nyttigt, kul, mysigt med bra altan, min mammas balkong var hennes oas.
    Bregott köper jag inte längre för Valios Gårdsgoda med exakt samma innehåll kostar 20 kr mindre, Coops Smör & Raps har samma innehåll och smak som Bregott, men kostar 20 kr mindre, man får byta märke, jämföra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kom nyss hem 600 gram Valios Gårdsgoda för 44 kronor, smakar som Bregott och innehåller exakt lika mycket smör.

      Radera
    2. (och behöver inte härskna, för alla dessa kan användas till stekning, innehåller ju bara smör och rapsolja 🙂

      Radera
    3. Jag blir lätt insnöad på vissa märken om jag tycker det är gott. Nu ska jag verkligen prova Valios, om det dessutom går att steka i. För där köper jag smör, och det är ju ännu dyrare.
      Bra tips! Tack!

      Radera
  5. Det var visst några riktiga guldkorn du fann i showen i Uppsala! Sådana mår man bra av.
    Vissnande växter är inte kul. Jag har under många år haft många orkidéer i mitt hem och de har blommat rikligt och vuxit till sig. Men i vår nya bostad trivs de inte utan lägger av och jag får köpa nya lite då och då. Trist!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen flera guldkorn i fredags. Blommor kanske är som vi människor? Det tar ett tag att acklimatisera sig. Jag får hoppas på det! Men jag har faktiskt en del konstgjorda gröna växter på en del ställen, vilket jag aldrig trodde att jag skulle ha! Men i mörka skrymslen ser man knappt att dom inte är äkta! Hoppas du haft en fin helg!

      Radera
  6. Kul kväll du verkar ha haft. Gillade Jacke ända tills han under pandemin gjorde parodi på de som av olika anledningar inte ville vaccinera sig mot corona. Så där sjönk han tyvärr i mina ögon. VIlken fyndig bild. Det gäller att se det positiva i saker och ting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela showen innefattar ju gliringar både mot dom själva som deltar och andra, men det är en humor som tilltalar mig, så länge den inte gör någon illa! När det gäller val av olika slag, så måste det vara upp till var och en, men med tanke på hur det påverkar inte bara en själv, utan också andra. Att se det positiva i saker och ting tror jag däremot påverkar alla åt rätt håll.

      Radera
  7. Härligt när man får skratta riktigt gott. Det behövs. Visst är maten otroligt dyr, och alla smyghöjningar som görs i butikerna gör inte saken bättre. När det gäller kläder är du och jag väldigt lika. Jag har med en del plagg som hänger där och väntar på att jag ska få en 20-årings figur. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inget härligare än ett gott skratt! Visst lever man på hoppet när det gäller kläder!? Men är det fuktigt i garderoben, så blir dom ju bara mindre och mindre! Kram!

      Radera
  8. Skratt är lite bristvara just nu, men för att man inte ska glömma att ha roligt så tittar vi gärna på AM. roliga hemvideos på TV - helst djurversionerna. För det är för mycket ramla och slå sig i dom vanliga - och det är ju inte kul!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag när det var som allra jobbigast i världen, bestämde jag mig för att bara titta på en nyhetssändning och utöver det bara se på roliga program. Faktum är att det lättade upp, så nog behöver vi skrattet alltid! Kram till dig Susie!

      Radera
  9. Altanen ser fantastiskt mysig ut, jag förstår att du vill sitta där! Och att pengarna också gått dit! Jag vet att smör går att frysa, kan du kanske köpa storpack och dela det i två eller mindre för den delen? Sen tror jag inte smör härsknar alls lika fort som man tror jag har haft ett paket Bregott i säkert 6 månader och det är inget fel på det alls. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du kan tänka dig att jag njöt när den var klar. Jag tror också att mat överhuvudtaget håller sig längre än vad man tror. Är ganska bra på att ta tillvara rester och så. Ha det (bre)gott!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30