Fem en fredag v. 48: Förberedelser

elisamatilda.se vill att vi förbereder oss inför julen den här veckan.
Det gör jag så här:


1.  Hur förbereder du för julen inför första advent?
Det viktiga är att få i ljusen i staken, så man kan tända det första ljuset! Råkar man sedan få upp en och annan stjärna i fönstren så är det ett plus.


2.  Finns det något som du alltid måste göra inför julen?
Nu för tiden känner jag inte att jag har några måsten direkt. Det viktiga är att man träffas i familjen. Jag kände nog mer måsten när jag fortfarande var i arbetslivet. Nu får det bli som det blir!

3.  Vad har du kvar att göra inför julen?
Eftersom mina barnbarn fyller år den 21 och 27 december, så gäller det att få in det i schemat. Och det är viktigt att dom dagarna inte blir en del av julfirandet! Så det måste till lite planering. Men jag är en sådan där som för det mesta är ute i god tid.

4.  Ordnar du hembakat eller färdigköpt julbak/godis?
Har aldrig varit bra på att baka och än mindre på att göra julgodis, så det blir färdigköpt. Och godiset inköptes redan igår, så nu måste jag gömma det i uteförrådet för annars måste jag köpa nytt till jul. Vem som äter upp det? Jag förstås!


5.  När kommer granen in i värmen?
The same procedure as last year! Alltid den 22 december. Då kommer familjen Hellquist hit och klär granen. Sedan smakar vi på skinkan och äter julkorv med kålrotslåda (numera utspädd med sötpotatis).


¤¤¤¤¤¤¤

Ha en fin helg!













Kommentarer

  1. Det där med att fylla år på jul är inte riktigt roligt, min pappa var född på självaste julafton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite dålig planering brukar jag säga till sonen, som själv är född i slutet av november!

      Radera
  2. Vi har också tre födelsedagar i december, förmodligen får jag kålrotslåda av min bror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker kålrotslåda är jättegott, men det gör inte alla. Därav blandningen med sötpotatis.

      Radera
  3. jag ser Wienernougat bland godiset. det är farligt att ha hemma. det rukar försvinna på nolltid! skönt att inte ha några måsten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en lånad bild. Själv brukar jag inte ha Wienernougat, men däremot alltid gröna kulor. Dom är ett måste.

      Radera
  4. Skönt att inte känna några måsten men ändå få till en mysig julhelg!
    Härlig bild med julstjärnor i alla de färger. De påminner mig om den julen jag var i Indien och förvånades över alla julstjärnor som fanns att köpa. Hade inte klart för mig att så många indier hade kristendomen som religion.
    Ha en skön fredagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var i Taiwan var jag lika förvånad som du över alla julgranar och juldekorationer. Där är buddismen den mest spridda läran, tätt följd av taoismen. Men det finns mindre grupper av kristna och muslimer i landet. Men julpyntat var det!

      Radera
  5. Julgodis gjorde jag tillsammans med barnen när de var mindre, men idag köps det som önskas. Kålrotslåda har jag aldrig smakat. Någon julkorv blir dtetinte heller.Traditionen här är skinka och brunkål. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om inte kålrotslåda är en finsk tradition. Skinka på julbröd och så klart första Julmusten hör också till. Jag har däremot aldrig ätit brunkål.

      Radera
  6. Allt det godiset du har på bilden där är favoriter hos mig. Men jag brukar faktiskt göra själv, vilket underlättar här i Portugal eftersom favoriterna ändå inte finns att köpa här. Svarar på frågorna imorgon jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så är det hemgjorda godiset godast. När jag var i tonåren hade jag en kompis, vars mamma alltid gjorde massor av julgodis. Det var en fröjd att komma hem till Carita! Firar man jul som oss i Portugal? Det kanske jag kan läsa om i dina svar i morgon!

      Radera
  7. Gissa vem som ärevördigt köpte en liten skinka och åt av idag! Har nog aldrig hänt tidigare...Och gissa vad jag åt till? Jo ärtsoppa, även det på fel dag. Så min middag var ärtsoppa med knäckebröd med julskinka och senap, o gissa om det smakade! Lite otur är det för barn som är födda nära julen, men allra värst för de stackare som är födda på juldagen och får "överblivna" julklappar till födelsedagen...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det måste ju passa alldeles utmärkt, med skinka och ärtsoppa! Jaaa, det är nästan lite hänsynslöst att föda barn så nära jul! Man kan väl kniiiiipa!

      Radera
  8. Har alltid tyckte synd om barn som var födda i och kring jul. Man liksom "buntade ihop" alla julklappar eller tog bort några för att överräcka som födelsedagspresent. Så bra att du absolut inte följer denna dåliga tradition som många följer än idag.
    Åsså är vi två som inte kan/vill baka. Det känns tryggt:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är jättenoga att inte blanda ihop, och absolut inga paket i julpapper på födelsedagen! Skönt att vi i alla fall är två som inte bakar. Det finns mycket gott att inhandla i affärerna!

      Radera
  9. Vi känner inte så mycket måsten inför julen och det är skönt. Men när vi är hemma (och det blir vi nog i år) är det ett fint tillfälle för att vila lite, arbeta ikapp och att träffa familj och vänner :)

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar header - så skulle jag vilja ha i nåt fönster! Vi har bar stjärna i ett fönster i vardagsrummet normalt, däremot har vi 8 adventsstjärnor i fönstren mot vägen (kök, matrum, sovrum och verkstan). I år skulle Rolle sätta upp stjärnan men det slutade med att både den röda och den vita ligger i papperspellen.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30