Fem en fredag v. 49: Retro

Vem är det som har namnsdag idag, fredagen den 9/12? Jo, det är Anna! Vilken Anna? Ja, alla de 300 151 kvinnor i Sverige som bär namnet Anna. Ungefär en tredjedel av dom har namnet som tilltalsnamn. Men det finns också 38 män i Sverige som heter Anna. Så Grattis till Sveriges 300 189 Annor. Själv har jag en alldeles speciell Anna som jag vill säga grattis till. Grattis Anna!

Anna/Ana är ett kvinnonamn som har sitt ursprung från den grekiska formen av hebreiskans Hanna, och med betydelsen "nåd" eller  "den benådade". Anna är ett av de vanligaste kvinnonamnen i Sverige och har haft flera väldigt populära perioder under 1900-talet. 1972 var Anna det näst vanligaste kvinnonamnet. Dock inte lika vanligt som mansnamn. Under 2000-talet har trenden varit något avtagande men lär snart få sig ett uppsving igen då namntrender oftast är cykliska.

Nu övergår jag till att svara på elisa.matilda.se:s fredagsfrågor, som även dom är återkommande:

1.  Vilken var den senaste fysiska bok du köpte?
Jag minns faktiskt inte! Har ju bestämt mig för att inte köpa några fler böcker, utan låna dom i stället. Och ska jag köpa så får det bli på second-hand, men först ska jag läsa de böcker i min bokhylla som jag faktiskt inte läst än! Och jag är på god väg. Under vår/sommar har jag haft en riktig läsperiod.


2.  Vilken CD lyssnade du senast på?
The best of Joe Cocker. Älskar hans röst! Sen lyssnar jag var och varannan dag till John Fogerty, eftersom det är min gympamusik. Häromdagen fick alla gymansvariga ett mail från gymsamordnaren med en checklista som vi ska följa. En punkt lyder: "¤ Starta musik (gärna från CD-skivor som finns) anpassad för åldersgruppen (seniorer) som tränar." Dom  skivor som finns där är enbart dansbandsmusik, och när det är hans tur att öppna gymmet så spelar han dom på högsta volym. Det skaver i mina hörapparater i stället för att rycka i dansbenet! 


3.  När tittade du senast på DVD?
Brukade titta på Fem myror och andra gamla godingar med barnbarnen när dom var yngre, men sedan bytte jag TV-apparat så nu funkar inte DVD-spelaren. Det är lite synd för jag har filmer från resor och
från utbildningarna som jag gärna vill se igen. Men det ska väl ordna sig.

4.  Hur länge sedan var de du pratade via fast telefon? 
Kära nå´n, det minns jag inte. Men jag minns mitt senaste fasta telefonnummer: 0171/89 000. Bra vá!

Det här var 1967, och sedan dess har jag såklart pratat i fast telefon.

5.  När använde du senast kontanter?
Allra senast var när jag inte hade godis till bus- eller godis-barn som kom och ringde på. Dom fick några överblivna guldpengar i stället. För övrigt så brukar jag se till att ha lite reda pengar när jag beger mig ut på sommarvägarna. Det kan ju dyka upp någon loppis, som oftast vill ha betalt kontant.


¤¤¤¤¤¤¤

Ha en underbar helg!


 

Kommentarer

  1. Hej, som tur är har även loppisarna börjat med swish nu, det underlättar både för dem och oss kunder. Som jag stred för swish när jag jobbade på kyrkans loppis förut, damerna som var mina kollegor ville absolut inte ha med såna nymodigheter att göra. Nu hanterar de knappast kontanter där heller längre.Vilket underbart foto du hittat med någon som ser ut som en bibliotekarie som dånat över sina böcker...Så du är gympaledare, bravo! Jag bara går och går, o det är inte så bra för vissa delar av kroppen blir ju helt bortglömda. Dem brukar jag försöka blidka på spikmattan. Ha en fin tredje advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju många som inte ha telefoner där man kan ha swish. Då är man helt enkelt tvingad att byta telefon, vilket man har råd eller ej. Det är fel! Därför ska vi behålla kontanterna enligt mig.
      Jag är inte gympaledare, men däremot gymansvarig en gång i månaden. Då ser jag till att lokalen öppnas, att musik spelas och att maskinerna är igång. Och inte att förglömma tar fram hjärtstartaren, så att den finns utifall om att.....
      Ha en fin tredje advent du också!

      Radera
  2. jag ville ha möjlighet för cd och dvd i min stationära dator, det har jag haft mycket glädje av,, dotter har namnsdag idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste också försöka få till det med mina dvd:er. Grattis till din Anna!

      Radera
  3. Kontanter är absolut underreklamerade. Bara häromdagen ringde det på dörren och två söta tjejer i åttaårsåldern ville sälja pepparkakor. Pengarna skulle gå till en skolresa. Nej, de tog inte emot Swish, så jag var glad att jag hade kontanta pengar.
    Joe Cocker gillade jag skarpt, men det är nog decennier sedan jag lyssnade på honom.
    Vi sa upp vår fasta telefon 2017, och nu när du säger det så minns jag faktiskt inte ens vårt nummer - ooooops. Det var nog mera komplicerat än ditt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut att vi ska ha kontanterna kvar, även om dom inte används så mycket.
      Jag måste säga att jag lyssnar på musik allt för sällan, förutom vid gympatillfällena, men då jag gör det så är det alltid mina gamla godingar som fyller rummet!

      Radera
  4. Jag har alltid kontanter, för oförutsedda saker som ska betalas kontakt. T.ex. på marknader. Här finns ju motsvarighet till Swish men kontanter används fortfarande flitigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi i Sverige ska alltid vara värst (bäst?)!

      Radera
  5. Tänk att John Fogerty är bra musik för seniorer. En av mina favoriter, och en som jag faktiskt har CD-skivor med. Jag har fortfarande kontanter kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min son (52 år) minns hur jag spelade John Fogerty eller snarare Creedence Clearwater när han växte upp, så han skrattar gott när jag spelar samma musik än idag! Panchisarna på gymmet trampade glatt på när jag spelade min musik där!

      Radera
  6. Kontanter använder jag ibland vid små inköp tex blommor och färskpotatis på torget. Gillar inte tanken på att ta bort kontanter, det skulle bara leda till besvärligheter.
    Bra att ha olästa böcker i hyllan så att man kan välja och vraka efter sinnesstämning.
    Ha ett skönt veckoslut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte heller tanke, för ibland behövs kontanterna faktiskt! Ja jag förstår inte hur jag kan ha så många olästa böcker i bokhyllan! Nu går jag igenom hyllorna och läser dom efter bokstavsordning! (Jag har faktiskt böckerna i bokstavsordning efter författare!) Ha det gott!

      Radera
  7. Det är sällan jag köper nya böcker. Det blir på loppis eller så lånar jag. Vi sa upp vår fasta telefon för längesen, men jag minns också fortfarande vårt telefonnummer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör precis som jag, eller jag som du. Jag har skrivit en lista med olika tips på bra böcker som dyker upp här i bloggarna. Den ska jag ta med mig till second-handaffären när jag inte har fler olästa i min bokhylla. Kram!

      Radera
  8. "Fem myror" hade vi på VHS ... tänka sig ... inser att jag har för lite kontanter på fickan. Ska bättra mig på den punkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår stod en frälsningssoldat med "håll grytan kokande" -bössa, och då var det skönt att kunna lägga i en guldpeng! Fem myror tittade barnbarnen med glädje på när dom var yngre!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30