Fem en fredag v. 51: God Jul

 

Så har vi då kommit till da´n före doppareda´n. Vad fort det gick! Och den egentliga anledningen till att vi firar jul är väl det vi ser på bilden ovan, Jesus födelse i stallet i Betlehem. För de flesta av oss nutidsmänniskor är det en sekundär anledning, och ibland undrar jag om alla, och speciellt den yngre generationen, ens vet varför vi firar jul.

Elisamatilda.se vill i alla fall veta hur du och jag och alla andra firar jul, och våra tankar runt denna högtid. 

1.  På vilket sätt kommer julen att vara precis som den brukar?
För min del kommer den att vara precis som den brukar. Jag tycker om när saker är precis som de brukar vara. Jag är lite som grevinnan på nyårsafton, the same procedure. . . . .

2.  Hur kommer du att spendera juldagarna?
Hela veckan är inplanerad eftersom båda mina barnbarn passar på att fylla år mitt i allt, den 21:a och 27:de. Däremellan passar vi på att träffas och klä julgranar, äta julmat, spela spel och umgås, på det ena eller det andra eller till och med på det tredje stället ibland. Min sonhustrus syster med familj brukar alltid fira med oss. Tyvärr har dom fått covid, så deras julfirande tillsammans med oss ställs in i år.


Men vi äter bara julbord på självaste julafton. Vid julgransklädningen hemma hos mig (alltid den 22:dra) äter vi julkorv och söt/potatislåda (tidigare kålrotslåda, men den var inte populär) och den första skinkmackan på julbröd. Och när dom kommer till mig på juldagen så gör jag alltid någon annan mat än julmat. Julmaten är lite överreklamerad tycker jag.

3.  Vad är det godaste på julen?
Då måste jag säga att jag gillar det här med fiskdelen: sill, janssons, lax och så. Det skulle räcka för min del. Sedan måste jag ju hålla med elisamatilda också, ingen jul utan gröna marmeladkulor!

4.  Vad önskar du dig för något?
Det enda jag önskar är att det ska vara lugn och skönt och att vi träffas, umgås och njuter av varandras sällskap. Det är det bästa av allt!


5.  Är du en rimmare eller inte?
Nej det tycker jag inte att jag är. Och vi skriver aldrig rim på julklapparna, även om jag kan tycka att det är ganska kul och speciellt om man ska gissa vad paketet innehåller.

önskar jag Er alla!

🎅🎅🎅🎅🎅🎅🎅






Kommentarer

  1. Jag tycker med att silldelen är det bästa på julbordet, och dte kan man i ocg´h för sig äta när som helst. Jag önskar dig en God Jul. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar silldelen. Gör varje år en citronsill som är så god, och så brukar jag variera med 2 nya sorter. I år blev det äppelsill med purjo och selleri, och sill med lime och ingefära. Men citronsillen är godast. Kram till dig!

      Radera
  2. Ett riktigt härligt Jul-inlägg:-)
    Kul med lite andra vanor, bland annat att inte äta rester på juldagen när familjen hälsar på dig. Precis som dig skulle jag klara mig med alla fiskdelikatesser, och bland dessa är lutfisk ett måste.
    Önskar dig en riktigt God Jul:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gott med annat än ren julmat. I år blir det Ingrids frestelse, som är en tjälknöl av rostbiff som jag stekt på svag värme i ugnen i 12 timmar. Sedan får den ligga i en häftigt kryddad lag över natten. Till det en krämig potatisgratäng och en apelsin-och grönkålssallad (kanske något juligt?) med picklad rödlök. Jättegott! Hoppas din jul varit bra!

      Radera
  3. vi har också tre födelsedagar i december ⭐️🎄🎁

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi hade julkrubba och läste julevangeliet med barnen, i morgon ska vi till kyrkan med två barnbarn

      Radera
    2. Lite dålig planering av barnbarnen, men dom var väldigt välkomna när de väl kom! Men det gäller som sagt att skilja på födelsedag och jul! Härligt med jultraditioner!

      Radera
    3. maken som också föddes ett par dagar före julafton 😀 han fick inga sommarleksaker

      Radera
    4. Stackars make! Hoppas han hade namnsdag på sommaren och att dom firade det!

      Radera
  4. Jag blev "tvungen" att tillaga kålrotslåda i år, vet iaf två, dotter och dotterson som vill ha den. Sötad potatislåda har jag lagat då vi serverade finskt julbord på vårt värdshus förr i tiden. Även leverlåda (som jag gillar skarpt) ingick, men nu är det svårt att hitta mald lever i affären. Morotslåda också förstås, ja många lådor blir det. Jansson vill inte familjen ha så den har jag snaskat i mig till middag såhär dan före dan. Nu önskar jag dig en riktigt mysig julhelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag så förtjust i kålrotslåda, men det var jag ganska ensam om, därav bytet till potatis/sötpotatislådan, som med näppe får godkänt! Leverlåda har jag däremot aldrig ätit, trots att jag i mitt tidigare liv ofta gjorde både helstekt lever och levergryta. Numera vet jag inte ens om det finns lever att köpa? Ha en riktigt mysig jul du också!

      Radera
  5. Jo, julmaten passar mest bara på jul, annars är jag inte så sugen på den typen av mat. Låter som en trevlig jul. Julottan brukar jag och mamma gå på, och så har vi julkrubba, men annars inte så mycket som anknyter till skälet vi firar jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julotta var det längesedan jag bevistade, men jag minns med glädje den tiden då det var tradition i min familj. Inte heller gör jag någon julkrubba som jag alltid gjorde när min son var liten. Jag tror jag blivit lat med åren!

      Radera
  6. Ditt och dina käras julfirande verkar bli väldigt trevligt och "lagom". Hoppas covid och alla andra virus är snälla under helgerna men tyvärr tycks det väl inte bli så. Önskar dig och din familj en fin jul och ett gott nytt 2023! Och givetvis härligt födelsedagsfirande!
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ett alldeles lagom julfirande, och än så länge fritt från sjukdomar. Men då en av de tilltänkta firarna ligger hemma i covid men hans sambo var med på julafton, så kan man väl bara hoppas!!!! Stor kram till dig!

      Radera
  7. Tycker helt klart att det räcker med ett julbord om året. Men det blir alltid rester kvar. Rimmar inte heller. Jag har inte tillräckligt bra fantasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett är nog! Men som du säger så blir det ju rester, så morgonens frukost bestod av ägghalvor med räkor, och några sillbitar smög sig också in på tallriken. Men det var gott! Nu ska jag fixa lagen till morgondagens kötträtt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30