Andra dagen på det nya året. . . . .

Den första gick fort! Och dagens namnsdagsbarn är Svea, vilket osökt för tankarna till Moder Svea, som är en kvinnlig nationspersonifikation av Sverige (Svea rike, svearnas rike). Svea brukar framställas som en kraftfull sköldmö, oftast med ett eller två lejon.


Esaias Tegnérs dikt Svea (1811) bidrog till att göra namnet känt och det började användas som förnamn. Namnet var populärt runt sekelskiftet, men blev sedan omodernt. Men precis som många andra gamla namn har det kommit tillbaka och 2015 fick 184 små flickor Svea som tilltalsnamn. I nutid bär 11 700 kvinnor i Sverige namnet, varav 4 624 har det som tilltalsnamn. Fem män i vårt land heter Svea. Jag undrar varför? 

Jag känner inte så många som heter Svea. Närmare bestämt ingen nu levande person, förutom Svea Olsson, Berts mormor i böckerna om Bert och hans bravader. Fast hon är ju inte på riktigt! 

Men jag har ändå min favorit-Svea, nämligen min sons farmor, Svea Kristina. Hon föddes 1913 och blev 82 år. Farmor var en sån rejäl person. När jag kom in i familjen var jag nästan lite rädd för henne. Hon var så duktig och kunde allting. Hon sydde, stickade, spann och vävde, hade kurser i keramik och näversöm, ja hon var en otroligt aktiv människa. Dessutom målade hon tavlor och var musikalisk Jag kände mig helt enkelt underlägsen, vilket är lätt gjort gentemot sin svärmor. Men vi blev snart bästa vänner och jag tror att jag lärde henne en hel del också, bl.a. att våga visa och prata om känslor och inte minst att våga kramas. 
Farmor Svea som ung

På tal om skrock och magiska handlingar på årets första dag, så började jag gårdagen med att tappa ett glas som gick i tusen bitar. Men jag vänder det till att hela året blir kalas, för inget kalas utan kras! 

¤¤¤¤¤¤¤


 

Kommentarer

  1. Alltså farmor Svea ser ut att ha varit förre sin tid. Hon ser ju helt tidlös ut, dvs. bilden kunde ha tagits idag. Coolt att ha en sådan kvinna i sitt liv. Ännu bättre att ni fattade tycke för varandra och kompletterade varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år, gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte om att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Visst är det en fin bild på Svea! Hon var en så fin människa, min sons farmor.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30