Det lilla ljus jag har...

 
Det här är en sång som ofta sjöngs med barnen på förskolan och annars också. Alla höll upp ett finger (inte det mittersta) som ljus, och någonstans i texten skulle alla blåsa ut sitt ljus. Barnen tyckte det var jätteroligt och blåste med liv och lust. 

Men nu för tiden gäller det verkligen att inte blåsa ut några ljus. Som den ordentliga människa jag är (jo, det är sant!) så går jag alltid igenom min ekonomi i början på året. Kollar upp hur mycket jag har betalt för olika poster under året som gått o.s.v. I år var det mest intressant att kolla på elräkningarna. 

Den första augusti 2021 flyttade jag in till stan, och då kan jag göra en jämförelse mellan den sammanräknade kostnaden för de fem sista månaderna 2021 och samma period 2022. Jag har betalt 47 % mer för de fem sista månaderna 2022 trots att jag förbrukat 30 % mindre el. Har ju t.o.m batteriljus i julgranen! Så.......det lilla ljus jag har, det ska få lysa klart, lysa klart, klart, klart, lysa klart!

Namnsdagsbarnen då? Det här Hjalmar och Helmer. Helmer är för mig helt okänt trots att det finns 4 467 män i Sverige som heter så och av dom är den 951 som har det som tilltalsnamn. Fyra kvinnor bär det som andranamn och så många som 222 heter Helmer i efternamn.

Några fler är det som heter Hjalmar, nämligen 9 970 stycken och av dom är det 3 174 som tilltalas så. År 2021 var det faktiskt 174 barn som fick namnet som tilltalsnamn. 
Branting är väl den Hjalmar som de flesta av oss svenskar känner till. Och så har vi Hjalmar-revyerna i Örebro med Peter Flack (vilka inte alls tilltalar mig). Det gör däremot Hjalmar Gullberg, vars dikt "Kyssande vind" fick mig att fälla många tårar av suckande längtan i tonårens tid. 

Men, för mig är namnet först och främst förknippat med farbror Hjalmar, min pappas två år yngre bror. 
Farbror Hjalmar var den tystlåtne och lite eftertänksamme brodern, i en annars väldigt rolig och påhittig brödraskara. Han var gift med faster Signe, som hade emaljöga och peruk. Hon som alltid sa: "Stäng dörren utifrån!" när det dök upp barn som hon inte ville ha främmande av just då. Jaa, dom var ett härligt gäng, målarbröderna Hellquist med fruar, de flesta boendes på Strandvägen i Sigtuna.
Farbror Hjalle

¤¤¤¤¤¤¤



Kommentarer

  1. Ja, det där med elen. Är otroligt glad att jag inte bor i en stor villa som kanske till och med är eluppvärmd. Jag får elräkningarna var tredje månad och måste till min stora häpnad säga att jag inte märkt av en höjning alls. Nej, jag ska inte ringa bolagen och klaga;-)

    Helmer - är det inte en kille i någon av filmerna "Sällskapsresan" med Lasse Åberg i huvudrollen?
    Hjalmar Ekdal - men det vet du troligen inte vem det är. Han är yngre bror till Albin som du heller inte känner till ;-). Båda spelar i det svenska fotbollslandslaget. Tycker synd om Ekdal-bröderna att deras föräldrar valde sådana hemska namn åt sina söner;-)

    SvaraRadera
  2. Min elräkning för december -22 översteg den sammanlagda summan för alla räkningarna aug-dec -21. Nej ring inte och klaga BP! Det kan vara ödestigert!
    Ja just ja, Stig-Helmer hette ju Lasse Åberg i filmerna. Och Helmer Bryds orkester kom jag också på nu. Du har så rätt! Bröderna Ekdal hade jag inte en aaaaaaning om att de fanns!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30