Fem en fredag v. 1: In med det nya

Årets första Fredagsfrågor hos elisamatilda.se handlar om vad vi vill tillföra inför det nya året. In med det nya helt enkelt!

1.  Vilken är din närmsta nya plan för året?
Min närmsta nya plan är att bli lite mer initiativrik under 2023! 
Att ringa,
att knacka på,
att helt enkelt ta kontakt med familj och vänner, dom som betyder mycket för mig.
Har upptäckt att det alltid är andra som tar kontakt med mig. Jag svarar i telefon, jag hänger med på saker som föreslås. Men det är alltmer sällan som jag ringer upp eller ger förslag på aktiviteter. Det måste till en förbättring från min sida. Det är min plan för året! 
Ett annat område där jag behöver göra en plan, är angående min mobil. Jag ska försöka komma över min negativa inställning genom att helt enkelt lära mig mer om mobilen! 

2.  Vad är något du vill göra under 2023?
Jag skulle vilja resa mer under året. Vart spelar inte så stor roll, men jag vill gärna göra det tillsammans med andra, som jag tycker om att umgås med. 
Färdsättet är av mindre betydelse....

3.  Vilka tre ledord har du för 2023?
Glädje
Initiativrikedom
Positivitet

4.  Har julen åkt ner än?
Nej tok i världen! Inte en dag tidigare än tjugondedag knut, om ens då! Det är ett arv efter min mamma, som alltid behöll granen tills det växte nya små gröna skott på den. Men ska jag vänta på det, så lär jag få vänta. Jag har nämligen plastgran!

5.  Hur brukar januari kännas för dig?
Ganska okey måste jag säga. I alla fall om det får ligga lite snö på marken. Det blir så mycket ljusare då. Också är vi ju på "rätt sida" liksom. Det går mot ljusare tider! 

¤¤¤¤¤¤¤

Så här på Trettondagen ska jag inte glömma bort dagens namnsdagsbarn, och dom är faktiskt tre,  Kasper, Melker och Baltzar. Det absolut populäraste av namnen är Melker, som 8 985 (6 424) män i Sverige heter (siffran inom parentes är hur många som har det som tilltalsnamn). + 2 kvinnor. Kasper bärs av 3 284 (2 578) män och 7 kvinnor och bara 350 (83) män heter Baltzar. Däremot hette enligt kristen mytologi en av de tre vise männen Baltzar. 

















Kommentarer

  1. Kul att du också gillar januari månad! Känns som en nystart när ljuset så sakta kommer smygande. Här är det långt ifrån ljust, riktigt gråväder med lite snö på marken och i luften.
    Visst vore det roligt att kunna resa lite mer i år. Jag åker gärna buss om jag inte skall så långt.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det så ljust och snöigt ute, men det är plusgrader såååå.... Jag har åkt på en bussresa, och det var betydligt trevligare än jag föreställ mig! Trevlig helg till dig också!

      Radera
  2. ganska bra plan att ta mer initiativ till det roliga, januari kan vara fint, som ett nytt blad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man glömmer lätt bort att själv ta initiativ, och förväntar sig att andra ska ta tag i saker. Det får det bli ändring på!

      Radera
  3. Bra ledord! Januari är ganska okej, februari kan jag tycka är tristare av någon anledning. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Det är bra att försöka tänka positivt. Det kan vara svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får göra så gott man kan! Ha det bra!

      Radera
  5. Nämen se, två själar och en tanke! Precis så jag också har tänkt, jag måste värna om mina vänner! Har verkligen försummat dem länge nog...Jag är inte vän med min mobil, bara ytligt bekant...men har ingen större lust att fibbla med de små tangenterna heller. suck. Nu börjar vi positiva året eller hur...Trevlig helg, kanske du ger upp plastgranen nu o låter den gå i ide...
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Paula! Jag var bra på att fixa och ta tag i saker tidigare, men på senare år har jag dalat. Kände mig nog tidigare som att det var jag som fick ta tag i saker om det skulle hända något, och jag gav lite upp. Men nu är det ju andra som gör det i stället! Så nu är det dags igen! Jag ska bara lära mig det mest elementära på mobilen. Fotar du med den? Jag kan ju inte ens det! Men vänta bara! Snart kommer min blogg att svämma över av underbara bilder, tagna av mig! Kram där!

      Radera
  6. Du har ju redan kommit en bit på väg med "initiativrikedom" - du har ju börjat blogga dagligen:-) Visst har du rätt, det gäller ju att ge och ta, och då får man "krypa till kors" och själv också komma med idéer. Jag gjorde det häromdagen, men tror inte att jag lyckades med mitt förslag...
    Jag är vän med min mobil, dvs. jag kan de funktioner jag behöver, men inte mera. Har nästan inga appar till exempel. Sedan kan jag bara iPhone, då det var den mobilen vi hade på jobbet och som vi anställda fick köpa loss. Så ge mig en Android och jag är ställd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, har du sett det BP! Tänkte att jag skulle göra ett försök, även om inlägg blir nog så innehållslösa. Men det kan kanske bli en vana som förbättras! Några appar vill inte jag heller ha, annat än dom som måste till för ev. betalningar/överföringar. Men inga spel och filmer och andra dumheter (är jag 110 är mån´tro?) Förresten så vet jag inte vad det är för skillnad på en Android och en iPhone. God fortsättning på helgen!

      Radera
  7. Gillar din tankar för detta året. Att ta mer initiativ är bra, du bestämmer ju själv över hur ditt liv ska bli och då kan egna initiativ ställa in autopiloten åt rätt håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa Anna, vi bestämmer egentligen mycket själva hur livet ska bli. Och jag inbillar mig att det blir betydligt bättre om man är positiv! Ha det bott!

      Radera
  8. Väldigt bra tankar i ditt första svar. Jag har också julen kvar till Knut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man rannsaka sig själv! Ha det gott!

      Radera
  9. bra med folk som tar initiativ. väldigt bra att kunna behärska sin mobil. jag misstänker att min iPhone kan mer än jag vet. januari brukar jag kunna tolerera, men februari är betydligt värre. god fortsättning på 2023

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill i alla fall kunna det viktigaste. Jag tycker det blir bättre för varje månad som går på den här sidan av året! Trevlig fortsättning på helgen!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30