Fem en lördag......

Med tanke på gårdagens frågor hos elisamatilda där det gällde att med fem ord besvara dessa, så tycker jag att dagens text på Herregud & Co:s almanacka passar perfekt nu.


Jamen så kan man känna på morgonen, men det får man faktiskt göra, bara det går snabbt över. I går morse såg jag faktiskt ut som på bilden, med kliande ögon och rinnande näsa. Förkylning på gång? En vän till mig sa att hasselns hängen faktiskt hade kommit redan, och undrade om jag var allergisk. Så jag tog min första allergi-tablett igår, för att se om det kanske var det. Och jag känner mig nog lite bättre idag. Har bara nyst ett par gånger!

För övrigt är det Felix och Felicia som har namnsdag idag. Felix är ett mansnamn med latinskt ursprung (Felicius), och betyder lycklig. Den kvinnliga formen är Felicia. Felix bärs av 15 026 män, varav 11 969 har det som tilltalsnamn. Felicia är ännu vanligare. Det är 22 767 som heter det och 14 238 kvinnor som tilltalas så. Det finns 47 (26) kvinnor som heter Felix i Sverige, och 13 män som heter Felicia.

Personligen har jag inte någon i min bekantskapskrets som heter något av namnen. Har en bekant vars dotter heter Felicia, men det är allt. Felix Herngren såg jag på TV igår kväll. Har också läst Felicia Feldts bok "Felicia försvann". som handlar om hennes uppväxt. Och ingen har väl missat Cornelis Wreswijks sång med samma namn.

¤¤¤¤¤¤¤



Kommentarer

  1. Herregud & Co:s rader kan jag skriva under på, utan minsta reservation. Tror det beror på att allt är grått och tråkigt just nu, hela dygnet om du frågar mig...
    Känner bara en Felicia och det är fotobloggaren Anitas andra hund. Felix känner jag bara en kille, fotbollsspelaren som lånats ut från Atletico Madrid till Chelsea för hiskeliga pengar. Han blev utvisad i sin första match för den engelska klubben.
    Ja, min allmänbildning är ingenting att orda över, men fotboll hänger jag med på, även om det är totalt trivialt och totalt ointressant för de flesta;-)

    SvaraRadera
  2. Och jag får väl säga att min allmänbildning när det fotboll inte är någonting att orda om. Jag vet att man använder en boll, men inte så mycket mer! Faktum är att jag inte ens vet hur många spelare det ska vara i ett lag. Jag såg nog att du skakade på huvudet och himlade med ögonen BP! 🙄😆👋

    SvaraRadera
  3. Gillar många av Herregud & Co finurliga ord. Fast på morgonen är jag nyfiken, pigg och glad. Jag är som du förstår en morgonmänniska . Känner ingen Felix eller Felicia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också förtjust i alla finurligheterna! Jag är tvärs emot dig, morgontrött och kvällspigg.

      Radera
  4. Dom raderna känner jag verkligen igen mig i, men som tur är går det mesta över när man väl kommit upp!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror många känner igen sig, i alla fall bland oss morgontrötta. Men det är tur att det går över under dagen! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30