Första veckan . . .

på det nya året har redan gått, och de röda dagarna kommer att vara söndagar ända fram till fredagen den 7 april, då långfredagen infaller. Lite skönt att återgå till vardagen, eller hur.

Dagens namnsdagsbarn är August och Augusta. August som 12 039 (5 139) män och 15 kvinnor i Sverige är döpta till. Augusta, däremot, heter endast 1 777 (132) kvinnor och 3 män. Vanligast är det som mellannamn, men vid förra sekelskiftet var Augusta ett av de 50 vanligaste kvinnonamnen. 

Varken August eller Augusta finns i min bekantskapskrets. Och bland kända personer tänker jag på August Strindberg. Det finns också en hel familj (släkt?) som heter August i efternamn, Bille, Pernilla, Alba m.fl. Den, för många i min generation, mest kända August hittar man kanske i serien som handlar om August och Lotta. En svensk tecknad serie av Elov Persson från 1928. Den tillverkas fortfarande, först av sonen Ingvar Person och därefter av hans dotter Bia Melin.  


August och Lotta är också en snapsvisa, om jag inte missminner mig!

¤¤¤¤¤¤¤


Kommentarer

  1. Ja du, den tecknade serien bara älskar jag. Så kul att den fortfarande är "gångbar". På något sätt är den tidlös. Jag känner två August-killar. Min farfar hette August och min kollegas 25-åriga son heter så, men kallas för Agge. Gillar namnet faktiskt, men inte Augusta. Det låter mera gammalmodigt tycker jag.

    SvaraRadera
  2. August och Lotta hade man många roliga stunder med. Nu läser jag aldrig serier, och jag har aldrig läst serier för barn/barnbarn. Det är så urbota tråkigt att sitta och peka på bilderna och läsa vad den eller den säger. Neej, serier är till för dom som kan läsa själva tycker jag.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30