Hängslen och livrem

är verkligen inget jag behöver för att hålla byxorna uppe! Min korpulenta figur klarar det så bra utan dessa hjälpmedel. Men en som nyttjade både och (trots, eller kanske p.g.a. sin kroppsform) var Gunnar Sträng, en gång i tiden Sveriges finansminister. Han är den första jag tänker på när jag ser dagens namnsdagsbarn; Gunnar och Gunder. En kanske mer aktuell politiker som bär namnet är vår nuvarande justitieminister Gunnar Strömmer. Men håll med mig om att forna tiders politiker var mycket roligare än vad dom nuvarande är. Man häcklade varandra då också, men med glimten i ögat, till skillnad från nu.


Gunnar är ett nordiskt namn och är en sammansättning av ord med betydelsen "strid" och "krigare". Det är ett populärt namn i Sverige även om medelåldern är hög bland dom som bär det (64 år). 100 146 män är döpta till Gunnar, varav 14 518 har det som tilltalsnamn. Elva kvinnor heter Gunnar och 178 personer har det som efternamn. År 2021 fick 67 barn heta det men bara 6 tilltalas så.

Annars finns det många kända Gunnar, t.ex. Wiklund, Ekelöf, Gren/Nordahl, varav alla har gått ur tiden. Själv var jag jättekär i en kille i min klass som hette Gunnar Fors.  Han däremot, var kär i Ann! Undrar vart han tog vägen!

Gunder däremot är inte alls vanligt. Det finns bara 683 som heter så och 189 av dem har det som tilltalsnamn. Gunder Hägg är den enda som jag  kan komma på. 24 personer heter Gunder i efternamn.

¤¤¤¤¤¤¤

Idag försöker jag starta en ny era i mitt liv! Hade klockan på ringning 08.30, steg upp, gjorde gympa och åt sedan frukost. Och nu har jag läst två kapitel, diskat och skrivit här på bloggen och klockan är bara lite över 12!! Vad an detta då? Joo, igår satt jag och åt frukost så här dags, och det känns lite som att slänga bort tiden när jag går upp så sent. Men jag vill inte säga att jag kommer att lyckas, för jag är ju så kvällspigg och så morgontrött! Men jag behöver dagsljuset känner jag! Försöka duger eller hur!


Jag redovisar resultatet om några veckor!




Kommentarer

  1. God fortsättning på det nya året! Må det bli bättre än det vi just lämnat.
    Jag håller helt med damen i morgonrock eftersom jag också är en nattuggla. Det där med "morgonstund har guld i mund" är absolut överreklamerat. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning till dig också! Det kan bara bli bättre, så jippiiii! När man vaknar sent så blir det bara så få timmar med dagsljus, och det tror jag vi alla behöver massor av nu!

      Radera
  2. Man får väl inte säga det högt, men sedan jul har "jag gått ned mig" fullständigt. Alltså vad gäller att gå upp på mornar. När det är grått, dimmigt och mörkt ser jag inte vitsen med att gå upp över huvud taget. Å dagsljus - ja det är ju en sanning med modifikation så här års.
    Gunnar - känner vara en enda med det namnet, han var en kollega till mig. Gunder känner jag ingen, men kommer osökt tänka på Gunde Svan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis samma sak för mig BP! Härom dagen var klockan nästan 12 innan jag masade mig ur sängen, och det var då jag bestämde mig........för att försöka. Gunde Svan hade jag glömt!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30