Ooops, har jag missat nå´t?

Har missat att skriva dagens blogginlägg! Så det får bli en kortvariant! Dagens namn: Frideborg och Fridolf, två namn som jag inte har några personliga anknytningar till. Många av namnen i almanackan är ganska ålderstigna, så det finns inte många som heter så. Båda namnen har tyskt ursprung. Frideborg är det bara 1 537 kvinnor som heter i Sverige och 48 har det som tilltalsnamn. Snittåldern på namnbärarna är 75,4 år.
Fridolf är det ännu färre som heter, bara 432 (68) män.

Det jag kommer att tänka på är Lille Fridolf, seriefiguren, och hans fru Selma. Det gjordes också filmer på temat med Douglas Håge och Hjördis Pettersson. Minns ni?



Här i stan har vi en herrbutik som heter Fridolf.

För övrigt så kom jag ihåg att sätta på klockradion, så jag vaknade i tid, tog min promenad, men hoppade över gymmet idag. Är nämligen helt igentäppt i näsan och tok-nyser. Pratade med en väninna som påstår att pollensäsongen faktiskt har startat redan, och det har jag inte haft en tanke på. Jag blir ju allergisk varje vår även om det känns lite tidigt nu. Vi får se!

¤¤¤¤¤¤¤






Kommentarer

  1. Det var verkligen tidigt om pollensäsongen börjat redan nu. Jag har en app som varnar mig när det är höga pollenvärden och nu är det höga värden av Al här där jag bor i Portugal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hassel är det som blommar tidigast, och i mitt område har redan setts hängen på hassel. Har börjat ta allergitabletter idag, så får jag se om det blir bättre. Tills dess gäller det att undvika att träffa andra (så man inte smittar ner någon).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30