Sopig dag

Den är sopig på så vis, att jag ska slänga sopor. Jag har nog sagt det förut, men det är väldigt välordnat med sopsortering och sophantering där jag bor nu. Behöver aldrig åka till återbruket längre, utan går några hundra meter till grovsoprummet och ännu närmre är det till "vanliga" soprummet. Har också fått det att funka bra inne i lägenheten, med väl dolda sopkärl. 

Uppe 08.30 idag, och gympade innan frukost. Diskat och läst lite, men nu ska jag slänga sopor och ta mig en promenad. Jag känner mig lite duktig! Peppar, peppar. . . .!!

Namnsdagbarnen då? Ja idag är det Jan och Jannike som ska grattas, om man nu gör det. Jag hade lite kul åt min mamma därför att hon, på äldre da´r, alltid uppmärksammade våra namnsdagar. Nu är jag där själv, i alla fall när det gäller barn och barnbarn. Inga presenter, men alltid ett litet Sms!

Jan är ett vanligt namn. I Sverige finns det 125 197 män som heter så, och 58 958 har det som tilltalsnamn. Men jag skulle tro att många av dom kallas Janne. Bland kvinnor är det 130 (13) som bär namnet. På 1940-talet var Jan ett modenamn, men är inte fullt lika vanligt längre.

Och jag känner "världens bästa Janne"! Janne och jag jobbade tillsammans på ett behandlingshem, och vi hade så otroligt mycket roligt tillsammans, både i personalgruppen och med våra ungdomar. Janne är inte bara rolig utan han är en rak, trygg och varm person. Egenskaper som är otroligt viktiga när man arbetar med människor. Tyvärr har han drabbat av en form av MS som gör honom mer och mer orörlig. Trots detta så är han så positiv. Det är en fröjd att träffa honom! Vissa människor har en speciell plats inom en! 


Här överraskade Janne och jag våra ungdomar med påskägg. Dom tyckte att vi var jätteknäppa, men dom gillade det verkligen! 

Jannike hade jag en granne som hette för många år sedan. Hon heter ju så fortfarande, men är inte granne längre. Jannike är ett betydligt ovanligare namn. Det finns 624 stycken som heter så och av dom är det 486 som har det som tilltalsnamn.

¤¤¤¤¤¤¤







Kommentarer

  1. Trodde att jag var bortskämd med bra sopsortering här i området, men när jag läser ditt inlägg inser jag att det kanske inte är så himla bra ändå här...
    Grovsoprum hade vi i alla år, tills någon började missbruka rummen med att slänga allt från motorolja!) till vitvaror. Då rök rummen - suck! Nu kommer det ambulerande återvinningscentraler några gånger/år och containrar för "riktiga" grovsopor ställs upp på innergården 5-6 gånger år.

    Janne känner jag minst fem stycken. Alla är väldigt sympatiska:-)

    SvaraRadera
  2. Till oss kommer det containrar en gång höst och vår för större saker som möbler o dyl. Det är tråkigt om det är ett fåtal som inte kan sköta sig och så tar man bort en något som fungerat bra för de alla flesta!
    Alla Jannar kanske är hedersknyfflar!?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30