Trettondagsafton

Julafton, Nyårsafton och nu Trettondagsafton. Trettondagsafton är inte en röd dag och i min ungdom var det den dagen då alla begav sig ut på dans. Den tiden är förbi för min del, och jag ska faktiskt gå på gymmet idag. Det är ju torsdag!

Dagens namnsdagsbarn heter Hanna och Hannele. Hannele är en tysk variant av Hanna och båda namnen betyder nåd, vacker eller lycka. Populariteten skiljer sig dock märkbart mellan de båda namnen i Sverige. Nästan 60 000 bär namnet Hanna, varav 32 130 som tilltalsnamn, medan bara 4 111 heter Hannele och 512 har det som tilltalsnamn.

Jag känner till många som heter Hanna, men ingen som jag har en relation till. Hannele känner jag ingen, men en av våra bloggvänner bär faktiskt det namnet. När det gäller kändisar så kommer jag att tänka på Hanna Hedlund, men också på krönikören, programledaren och tillika På spåret-deltagaren Hanna Hellquist. Den senare kanske främst för att vi har samma efternamn och dessutom stavar det lika. Ingen av oss är släkt med Sofia Hellqvist, som stavade namnet fel, och som dessutom bytte ner sig till namnet Bernadotte!


¤¤¤¤¤¤¤


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30