Tro´t eller ej....

jag gick upp före nio och tog en halvtimmes promenad innan frukost. Nu ska jag åka och veckohandla innan jag går på gymmet. Men för mig gäller det alltid att ta en dag i taget! I morgon kanske det är sängen som drar mest!

Vilka är det som har namnsdag idag då? Inga som jag känner i alla fall. Det är Sigurd och Sigbritt, två relativt ovanliga namn. Sigurd heter 4 453 (530) män och två kvinnor. Sigbritt bärs enbart av 1 258 kvinnor och 737 av dom använder det som tilltalsnamn. Snittåldern för Sigbrittarna är 76,7 år, och visar att namnet inte är särskilt populärt bland dagens unga.

Vi har en politiker i kommunen som heter Sigbritt, och jag minns också en tjej från skolan som hette så. Sigurd däremot är som ett blank papper för mig. Men jag läste mig till att det fanns en mytomspunnen hjälte och drakdödare som hette Sigurd Fafnesbane i den forngermanska sagokretsen. Tillnamnet: han som dödade draken Fafne. Så varé mé de!


¤¤¤¤¤¤¤


Kommentarer

  1. Japp, så var det med det! Undrar varifrån du plockar bilderna. De är ju knivskarpa och illustrerar dina texter perfekt. Känner ingen som har dessa aningen gammalmodiga namn.

    SvaraRadera
  2. Nätet är fullt av bilder och jag "lånar" (med eller utan lov). Bilden är lika viktig, om inte viktigare, som texten. Jag önskar jag hade något bra att fota med, men det har jag inte!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30