Vincent och Viktor

hade namnsdag i går, och namnen har liknande betydelse, som segrare eller kunglig. Det är 15 500 män som heter Vincent i Sverige och 10 128 av dom bär det som tilltalsnamn. Bland oss kvinnor är det 51 stycken som heter Vincent och 16 tilltalas så. 

Jag känner inte en enda Vincent, men den jag kommer att tänka på när jag hör namnet är Vincent van Gogh, den nederländska målaren, tecknaren och grafikern, som var expressionismens främste föregångare. Han dog ung, endast 37 år gammal.
 
Det här är den målning jag kommer att tänka på när jag hör namnet.

Historien bakom Vincent van Goghs öra är tydligen vida känd, även om jag aldrig hört den förut. År 1888 drabbades konstnären av en mental kollaps, skar av sig sitt vänsteröra och gav det till en bordell i Paris. Vem det egentligen var som fick örat har dock varit okänt - fram tills Bernadette Murphy 2016 gav ut boken "van Gogh´s ear: The true story". Där avslöjar hon detaljer om historien. men namnger inte kvinnan som mottog örat av respekt för hennes släktingar. The Art Newspaper gjorde dock ett detektivarbete genom att bland annat studera patientjournaler. Enligt tidningen hette mottagaren av gåvan Gabrielle Berlatier, var 18 år och arbetade som tjänsteflicka på bordellen.

Viktor är ett vanligare namn, även om Vincent har ökat under senare år. Viktor heter 33 904 (19 412) män och 22 kvinnor i Sverige. Själv känner jag, sedan några år, två väldigt trevliga unga män som heter Viktor. Min sonhustrus två systerdöttrar har skaffat sig en var sin Viktor, som jag kallar Viktor I och Viktor II. 

Annars är Viktor Rydberg det namn som dyker upp hos mig, och honom känner nog alla till. Några av hans mest kända verk är "Singoalla" och dikten "Tomten". Han är även känd för dikten "Betlehems stjärna", som inleds med orden "Gläns för sjö och strand", tonsatt av Alice Tegnér. 

Viktor Rydberg har också skrivit boken "Fädernas Gudasaga" som enligt författaren själv är en sammanfattning av hans efterforskningar i den nordiska mytologin. Det är tydligen en imponerande forskningsinsats som upptog nästan tio år av hans liv. Vad han var ute efter var att återskapa ett sammanhängande helt från de skilda källor som finns eller: hur skulle "gudasagan" ha låtit om den berättats då den fortfarande var intakt?

I boken ingår "Svipdag - legenden", som handlar om just Svipdag, en av de största hjältarna i fornnordisk mytologi. Trots det var hans berättelse länge försvunnen och existerade bara i dold form i andra källor. Det är Viktor Rydberg förtjänst att berättelsen till slut kunde återskapas i sin helhet. Men den berättelsen får ni läsa någon annanstans. Jag nöjer mig med att visa er bilden på Svipdag och Freja, vilket får mig att komma in på dagens namnsdagsbarn, som är Frej och Freja.


Men jag kan ju berätta så mycket som att Frej och Freja kidnappats av jättar, och att Svipdag åttog sig uppdraget att befria dom och återföra dom till gudarna. Med list snarare än styrka lyckade Svipdag med sitt uppdrag. När det var klart bytte han till sig Freja som sin fru mot att Frej fick det magiska svärdet. Spännande va´!

Själv känner jag ingen som heter vare sig Frej eller Freja, men skådespelaren Frej Lindqvist var tidigare gift med en klasskamrat till mig, Marie-Louise. Men det varade inte så länge. 

Frej betyder herre eller härskare och namnet innhas av 1 345 män och 11 kvinnor. Freja, som betyder kvinna och härskarinna, heter 9 030 (6 589) kvinnor och 17 (10) män i vårt avlånga land.

¤¤¤¤¤¤¤

Kommentarer

  1. Van Gogh och Toulouse Lautrec var två av mina absoluta favoritkonstnärer när jag var sisådär 15 år gammal. Hade samlat på mig varenda bok om dessa målare. Intressant att man hittade personen som fick ta emot örat, det visste jag inte. Trodde att han skurit av sig örat för att han var sinnesstörd som det hette så fint där. Lite märkligt att både van Gogh och Toulouse Lautrec ha de starka band till bordeller...
    Vincent och Viktor - Viktor Nilsson-Lindelöf, fotbollsspelaren är det första namnet som dyker upp i min lilla hjärna. Men jag tror att han stavar namnet med "c". Vincent känner jag ingen. Frej - en fotbollsförening i Täby heter IK Frej och ett av Paulas barnbarnsbarn heter Freja.

    SvaraRadera
  2. I en mental kalops så är man nog sannerligen sinnesstörd! 🥴 Det var nog flera av dåtidens konstnärskap som uppsökte bordeller. För då "höll" ju kvinnorna på sig! 😜

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30