I solen....


kunde jag ligga i timmar när jag var yngre. Älskade verkligen att ligga på stranden i timtal, hoppa i och bada då och då, och sedan ner på filten igen. Att åka på solsemester utomlands var också toppen!

Numera sitter jag helst i skuggan under ett parasoll och trycker. Lite grann som tjuren Ferdinand under sin korkek. Mår nästan fysiskt dåligt av att vistas i solen en längre stund. Och jag skulle definitivt inte orka med att åka på solsemester. Det innebär inte att jag inte vill ha sol! Nej, nej, jag älskar solen, bara jag kan hitta en plats i skuggan där jag kan sitta i lugn och ro och läsa en bok, och med en kall dryck inom räckhåll. Det är underbart! 
I solen är hämtad från Bloggutmaning 28 dagar i februari 2023 hos Madeleine i Orsakullan som blev mamma vid 20.

¤¤¤¤¤¤¤


Solen är en levande stjärna (ur The Sun -  Our Living Star)

En ny dag gryr på planeten Jorden. Solen stiger upp över horisonten i öst - och den för med sig ljus, värme och liv. Denna sol har lyst konstant på vår värld i fyra och en halv miljard år. Strålarna som värmer vår hud idag har känts av varenda person som någonsin levt. Solens strålar har rört vid dinosaurier, och hälsat på de första varelser som lämnade havens vatten för ett liv på land

Solen har varit vittne till allting som skett här på Jorden. Men den är ingen passiv iakttagare. Solen är vår planets kraftverk, den energikälla som driver våra vindar och vårt väder. Den är den främsta generatorn för det myller av liv som krälar, simmar och flyger överallt på Jorden.

Allt liv här är på något sätt beroende på vår stjärna: Solen

🌞🌞🌞🌞🌞



 

Kommentarer

  1. Har inte kommit så långt... än. Har aldrig gillat ligga på en sandstrand och får in sand överallt, men att ligga i en solstol vid en pool har jag gjort. Älskar också sol och har än så länge inga problem med att hänga i solstolen på balkongen. Alltid med en deckare i handen och absolut nåt kallt att dricka bredvid. Men jag har förstått att det är många "äldre" som inte gillar solhäng längre. Som sagt - jag har inte kommit dit än;-)

    SvaraRadera
  2. Vänta du! 😉 När du kommit upp i min ålder, då blir det bara skugghäng (och gäddhäng)! 💪

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30