Fem en fredag v. 12: Random Google

Idag har elisamatilda.se varit ute på google och hittat sina frågor, vilket är så gott som något annat. Här kommer dom!

1.  Vilken är den bästa konsert du varit på?
I min gröna ungdom kunde jag inte riktigt förstå varför folk stod framför scenen och skrek och grinade, och ibland t.o.m svimmande, när de skulle lyssna på musik, så jag avhöll mig från dylika tillställningar!
 
På "äldre" da´r har jag bara bevistat konserter där jag verkligen gillat artisten ifråga t.ex. Björn Skifs, Rod Stewart, Jerry Williams. Och en av Jerkas sista konserter såg jag i Örebro. Den var otroligt bra, ja nog den bästa jag sett. Det var nästan så jag kunde skrika och grina! 😂 Näär´å, men det var stående ovationer!


2.  Bäddar du sängen på morgonen?
Nej, det gör jag inte. Drar till underlakanet och öppnar upp sängen. Kommer det föranmälda gäster så bäddar jag. Men det är bara för att de ska tycka att jag är duktig!! 😉


3.  Vilken årstid är din favorit?
Skulle inte vilja vara utan någon av årstiderna eftersom var och en av dom har sin tjusning. Den mörka delen av hösten (november) är den minst tilltalande, och den skira perioden av våren är den mest hoppfulla. Och vintern ska vara vit och sommaren solig!


4.  Hur för du anteckningar?
I en vanligt pappersalmanacka med en vanlig hederlig penna. Eller på min white board i köket, eller på små lappar här och där.


5.  Vad har funnits längst på din nuvarande att göra-lista?
Att rensa i röran, med Feng Shui. Ja, så heter en bok som jag köpte i början på 2000-talet. Jag gick också en kurs i Feng Shui. Den handlade om att inreda och möblera för att balansera energi, "chi", och ge harmoni. Och sedan dess har jag håll på med det! 😁 Och jag blir aldrig klar!


Det första steget i den här modellen är väldigt enkelt. Du behöver rensa - mycket. Ge bort, kasta eller sälj sånt du inte använder. Enligt feng shui har man en relation till allt man äger, och det tar energi. Genom att rensa känner man sig lättad och befriad. Man ska bara behålla sånt som fyller en funktion eller som man tycker mycket om! 

Det här har jag försökt leva efter under alla år, men när man hela tiden plockar på sig nya (begagnade) saker som man tycker att man behöver och tycker om! Vad gör man då?


Så här snyggt ser det ut i några (inte alla än så länge) av mina byrålådor. Men det är bara det felet att lådan innehåller tröjor som jag såg att jag hade på kort för 20 år sedan, och som jag absolut inte kommer i nu! Sååå, vad har funnits längst på min att göra-lista? 😓😅

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!














Kommentarer

  1. Tur att vi har 4 olika årstider! Tänk om vi hade sommar året om. så jobbigt det skulle vara. Fina årstidsbilder du visar. Jag borde ha kommit i kontakt med Feng Shui för årtionden sedan så att jag hade lärt mig att rensa. Nu står jag här med massor av onödiga ting och kläder som jag snart måste göra något åt. Är imponerad av ordningen i din byrå!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag inte skulle vilja vara utan någon av årstiderna så skulle jag vilja att sommaren var lite längre. Trots att jag kom i kontakt med Feng Shui för så många år sedan har jag inte rensat färdigt. Tror aldrig att man har färdigrensat!

      Radera
  2. Violen har alldeles rätt. det är trevligt med olika årstider. jag har svårt för att skiljas från mina saker. jag har ju skaffat dem av ett skäl. kläder är ju ofta förknippade med minnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl därför som jag m.fl. blir samlare!

      Radera
  3. får almanacka av svärsonen, han jobbar på Göteborgs sista varv, skriver med blyerts

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper en fickalmanacka varje år. Det hänger i sedan jobbtiden.

      Radera
  4. Visst ja, du verkar gilla orange du med:-) Ordning och reda - imponerande:-) Fen Shui var ju "inne" i början på 200-talet, eller kanske till och med lite tidigare. I vanliga fall har jag noll problem med att slänga/ge bort saker jag inte använt på två år, men vad gäller böcker så går det inte. Å just böcker och gamla tidskrifter är ju en del av mig, min man och lägenheten. Skulle jag göra mig av med allt så skulle lägenheten helt tappa sin personliga karaktär, så...
    Så du använder inte heller "Anteckningar" i mobilen - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orange är en av mina favoritfärger. Tyvärr är ordning och redan bara punktvis, men bättre det än inte alls. Önskar att jag också kunde göra som du efter två år, men jag har ju kläder kvar sen mer än 20 år, och som jag dessutom inte kommer i. Men kanske, om jag bara går ner några kilon o.s.v. far runt i huvet på mig! Bokhyllan har jag rensat på över 200 böcker, men det skulle behövas en ytterligare genomgång. Men precis som du säger så är det böcker, men också blommor, som ger ett hem karaktär! Näää, anteckningar i mobilen får vara för min del!! :)

      Radera
  5. Haha, här kommer jag med två bra tips! Flytta, och flytta dessutom till mindre boende! Nu rensade jag så själen grät, men när det nu är gjort känns det befriande och skönt. Hade jag inte jycken så skulle jag inte heller bädda, men han ska prompt upp i sängen efter blöta promenader så...
    Njut av helgen, håller helt med dig, varje årstid har sin tjusning skulle inte vilja ha sommar året om. Inte vinter heller för den delen....Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag ju nyligen gjort, och det försvann en hel del. Men kanske inte så att själen grät, så det var nog det som var felet! Kram!

      Radera
  6. Det är just det där med saker man gillar på riktigt: det är ju därför man skaffat dem. Så självklart vill man inte slänga dem. Jag blir nog ingen fena på feng shui.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske när du känner att du måste byta till en större lgh för att få plats med prylarna! Då du!

      Radera
  7. Jag behöver också rensa här hemma. Kanske kan göras i sommar när jag inte behöver lägga tid på mina studier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju inte låta rensningen gå ut över annat. Prylarna finns kvar, så man får ta det när andan faller på!

      Radera
  8. Jag har blivit bättre på att prioritera saker jag tycker om sen vi flyttade, men en del har vi för mycket av. Som böcker. Kläder har i alla fall blivit lättare.
    Björn Skifs såg vi på Dalhalla en gång. Det var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men böcker är så viktigt! När jag rensade bokhyllan sparade jag böcker som jag läst och tyckt om och kan tänka mig att läsa om och såna som var olästa + faktaböcker. Nu när jag gör en andra gallring är det många av dom som jag inte läst tidigare som jag förstår varför jag inte har läst. Dom gallras ur. Det är t.o.m. ett par stycken där jag avslutat läsandet efter ett hundratal sidor. Och det har väl aldrig hänt förut!

      Radera
  9. Berättade tidigare idag att jag såg Jerry Williams på en ungdomsgårds scen i slutet på 60-talet - och inte trodde jag då att han skulle bli så känd. Jag har också sett honom på nån scen i Stockholm - tror att det var Hamburger Börs - och det var riktigt sevärt.
    Tyvärr försvann den kommentaren!?
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som ung gillade jag inte alls Jerry Williams, men han blev bara bättre och bättre. Också gillade jag hans livsfilosofi.

      Radera
  10. Rensa är jag bra på! Så det finns inget onödigt som ligger och dräller i garderober eller lådor. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad skönt Anna! Jag avundas dig! För mig är det också så att när jag håller på och rensar så fastnar jag ofta i minnena och blir kvar där och glömmer att jag ska rensa! :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30