Fem en fredag v. 14: Om påsk

 1.  I din barndom brukade barnen på påsken, vadå?
När jag var liten gick vi alltid påskkärring. Och hemma hos oss målade vi äggen.


2.  Ett fint påskpynt är?
Påskpyntandet har avtagit i mitt hus. Inget påskris med vippor, och bara Mathias lilla kyckling (som han tillverkade när han var två år). Men hönan Agda kommer ju alltid, i den ena eller den andra skapelsen.
Nu sitter hon plötsligt i mitt sovrum!


3. Kommer grannbarnen förbi för godis?
Det är min andra påsk inne i stan, och förra året dök det upp två barn med en varsin hink, för insamling av godis/pengar. Men de hade bara en varsin hatt på huvudet som utklädnad, och det tog bort lite av glädjen tycker jag. När jag bodde på landet dök alltid grannbarnen upp, med handskrivna små påskkort och glada fniss. Det var mysigt!


4.  Vad är något du tänker göra i påsk?
Mina barn/barnbarn kommer alltid på middag hos mig en dag under påsken, i år blir det på påskafton. Men jag gör aldrig något traditionell påskbuffé utan jag låter fantasin flöda. 
Ska också försöka komma iväg på konstrundan som anordnas till påsken varje år. 

Det här är mitt påskris!

5.  Vad betyder påsken för dig?
Påsken betyder inte speciellt mycket för mig. 

🐥🐥🐥🐥🐥🐥

Glad Påsk på er!













Kommentarer

  1. minns inte att vi klädde ut oss. men det har våra barn och barnbarn gjort.

    SvaraRadera
  2. Tummen upp för hönan Agda! Hon verkar vara en stor personlighet!
    Önskar dig en trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  3. Hönan Agda var lite skrämmande tycker jag nästan 😉 Men det kanske är för att jag inte riktigt var med på att man har en så stor höna hemma 😉 Men kan tänka mig att de gett er mycket skratt under åren. Trevlig Påsk!

    SvaraRadera
  4. Cool höna som sitter där, haha! Ja, visst "gick man" påskkärring som liten, massa godis och nån slant fick man. I år har jag inte ens orkat hämta upp påskpyntet från källaren, men har köpt påskliljor i alla fall, och ser fram emot en överraskning i morgon! Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. nej vi gick inte påskkärringar. och på långfredagen skulle det vara tyst. men på påskafton kunde en få leta ägg. ha en skön påskhelg!

    SvaraRadera
  6. Fastnar på den där ramen till vänster i sista bilden. Så läcker den är. Den villhöver jag, helt klart!
    Även jag målade hårdkokta ägg när jag var liten. Det var riktigt roligt. Vet inte om man fortfarande gör det idag...
    Ja, då blir det påskmiddag hos dig imorgon. Lycka till och Glad Påsk till dig:-)

    SvaraRadera
  7. Många verkar ha haft påskbrev på agendan förr, så var det när jag för några år sedan bodde i Säfsen, så fina teckningar man fick då mot att skänka lite godis. O alla ungar var både utklädda och målade, här i Falun har jag inte sett en enda påskkäring, förutom de i familjen men i år var det bara ansiktsmålning som gällde. Kram

    SvaraRadera
  8. Jag minns inte att kjag klädde ut mig till påsk när jag var barn, men mina egna barn har gjort det. Fast nu ser jag i stort sett aldrig några "påskkärringar". Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat