Fem en fredag v. 15: Antingen eller

Elismatilda.se:s fredagsfrågor denna vecka handlar om Antingen eller.
Så här svarar jag:

1.  En röra under sängen eller i garderoben?
Varken eller. Under min säng ligger min extrasäng, så där får inget mer plats.


Och i min (garderob)klädkammare är ordningen ganska god.


Jag tror man (eller i alla fall jag) måste ha det när man inte har så stora utrymmen. 
Annars får man leta ihjäl sig efter allting!

2.  Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?
Jag vill ha alla årstider, men det vore bra om man kunde ändra lite på längden av dem. 
Lång vår och sommar, kort men intensiv färggrann höst och lika kort och intensiv snörik vinter. 
Men man kan ju inte alltid få som man vill!

3.  Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?
Det får bli lottovinsten då det är lite för sent med drömjobbet för mitt vidkommande.
Men jag tycker att jag har haft så utvecklande och roliga jobb, så jag skulle inte vilja byta.
Då skulle kanske lottovinsten vara en kompensation för den inte alltför höga lönen som jag uppburit under årens lopp. Men löneläget är också något som man är medveten om när man väljer ett människovårdande yrke. 


4.  Böcker eller tidningar?
Utan tvekan är det böcker.


5.  Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?
Det beror helt på vad det gäller! Själv uppskattar jag ärlighet från människor, och kanske framförallt från nära och kära. Därför försöker jag själv vara så ärlig jag kan, men utan att såra och göra illa någon. Men hellre än att ljuga, så är jag tyst. 
När det gäller såna banala saker som att t.ex. vara smakråd vid ev. köp, så säger jag vad jag tycker. Annars är man ett dåligt smakråd!


Men någon gång har vi nog alla korsat fingrarna bekom ryggen! 
(Om en liten nödlögn kan rädda något mycket viktigare?)

¤¤¤¤¤¤¤

Ha en bra helg!











 

Kommentarer

  1. Jag är nog obekvämt ärlig, men jag yttrar inte min åsikt alltid, om den inte efterfrågas. Som du säger, jag är hellre tyst då. Fast jag älskar att prata, så det är en balansgång jag inte alltid klarar av. TRevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis blir man inte tillfrågad om man har en obekväm åsikt. Men blir man det så får personen ifråga tåla svaret. Kan vara tystlåten i okända sällskap, men sen du...!!! Trevlig helg!

      Radera
  2. Svar
    1. Lagom är bäst, som min ordstävsälskande mamma skulle ha sagt!

      Radera
  3. Med hänvisning till mamma så skulle hon ha sagt: Ärlighet varar längst! 😉

    SvaraRadera
  4. Är också hellre tyst än ljuger. Håller med dig angående årstiderna. Låter idealiskt att ha det så! :-D Trevlig helg och glad vår!

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt med en klädkammare. Skulle aldrig vilja byta bort mina klädkammare mot garderober. Jag skulle gärna vilja bo i ett varmare land. Egentligen är det ju bara att slå till;-) Detsamma gäller ju lottovinsten. Jag menar lämnar man aldrig in en rad så är ju vinstchanserna ganska så obefintliga, eller hur;-)
    Är benägen att vara brutalt ärlig. Men jag är inte längre så spontant ärlig som jag var när jag var yngre. Nu lindar jag in sanningar i bomull. Jag vill ju inte såra personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Inte jag heller. Kanske ett varmare land under en period, men inte på heltid för min del. Men jag tror jag får plocka fram pappas lottokupong igen! Storvinsten kanske väntar!
      Är ärlig men undviker att såra andra (om de inte är värda det! 😏)!

      Radera
  6. Hej, gissar jag rätt att boken på bilden är en deckare? Dem har jag valt bort, för att få tid till annan läsning. Sen är jag hopplöst dålig på att lösa brott också, förirrar in mig totalt i alla ledtrådar och misstänkta. Är bilden på din garderob, vilken dröm. Jag har numera ingen klädkammare alls utan två små skåp med trådbackar för mina kläder. Så mycket hamnar på vinden och man får hämta och lämna allt efter årstid. Dina årstidslösningar skulle passa mig perfekt, jag som varit vintermänniska tål inte vintarna som de har blivit, bara isigt halkigt och knapp med snö. Ur min mun kan det hoppa grodor, jag hinner inte alltid tänka mig för men tycker jag blivit bättre med åren. fHa en fin helg nu, här har vi nollgradigt, burr, men det ska väl bli vår snart va? Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken på bilden är en psykologisk thriller. Själv är jag tvärtom. Läste aldrig deckare tidigare, men har börjat med det på äldre dar. Behöver kanske lite spänning i tillvaron! 🥱
      Ja bilden är på min garderob och där är det ordning och reda, men den skulle behöva gallras ur. Vissa paltor kommer jag inte i längre!
      Jag är nog ganska rak, men utan att såra. Lite kul att se på mig och mina systrar. Den äldsta har inga problem vad hon säger till vem, bara pang på. Den näst äldsta är så diplotatisk, så hon skulle ha gjort karriär som medlare i mellanöstern. Och sedan kommer jag då, som är någonstans mitt emellan dom.
      Hoppas helgen varit bra! Kram!

      Radera
  7. Efter att ha haft en pappa som var pedant och sen varit tillsammans med Rolle i så många år som också är pedant, så har jag fått lära mig "the hard way" att hålla en viss standard. Så just nu lider vi båda eftersom sånt som fönsterputsning samt annat ligger nere helt.
    Rolle har ju varit enormt duktig under dom 7 månader jag inte kunnat göra nåt, han har skött allt i köket perfekt och har dammsugit och svabbat golv, men damma och våttorka lister och prydnassaker var mitt jobb, så nu börjar det se lite trist ut.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv är jag absolut inte pedant, men även om jag städar mer sällan nu för tiden, så gillar jag inte att ha en massa saker liggandes framme på bord och stolar (där ju mitt köksbord är ett undantag!).
      Det är väl enda nackdelen med våren, att allt syns så mycket bättre. Dammtussar och skita fönster alltså!
      Kram!

      Radera
  8. Kul att läsa dina svar! Vi har inte heller så mycket utrymme till förvaring, men ack så svårt det är att hitta i alla fall! Jag är väldigt diplomatisk, men är man smakråd då måste man ju vara ärlig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min ålder försöker man lägga saker på bra ställen för att man ska hitta dom sedan. Det är bara det att man glömmer vilka de bra ställena är! 🥴

      Radera
  9. jag skulle vilja ha en stor rymlig garderob. i vårt gamla hus finns det dåligt med utrymme för kläder. men under sängen har jag i alla fall inga kläder. angående årstiderna håller jag helt med. ärlig får en var med måtta. det beror på vem och vad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller verkligen att tänka sig för till vilken man säger sina ärligheter! Vissa rinner det av som vatten medan andra kan bli oerhört sårade av samma svar! Och det vill man ju inte!

      Radera
  10. Jag tycker jag har ganska bra ordning på mina prylar, men trots det kan jag behöva gå och leta efter en del. Det är när förvirringen slår till och då spelar det ingen roll hur ordningssam man är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig Gunnel! Och det värsta är att förvirringen slår till allt oftare! Kram!

      Radera
  11. Alla som jobbar i människovårdandeyrken bör vinna på lotto, det är de värda! <3

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat