Fem en fredag v. 17: Ordspråk

Fredag igen, och jag har haft en hektiskt dag, därav detta sena bidrag till fredagsfrågorna hos elisamatilda.se.

1.  Anfall är bästa försvar - när deltog du senast i ett bollspel?
Eftersom bollspel är mig helt främmande, både för eget utövande och som åskådare, så kan jag säga att det är inget som jag har något minne av!
Men anfall är bästa försvar!

Ki-Akido
2.  Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge - vad väntar du på?
Jag väntar på miljonvinsten (fast jag varken spelar eller tar lotter)!

Den som väntar på något gott. . . . 

3.  Bättre ensam än i dåligt sällskap - när ville du senast bara gå hem?
Har inga som helst problem med att vara ensam, men har inget speciellt minne av någon gång då jag velat gå hem p.g.a. dåligt sällskap. Men . . . . att umgås en längre stund med någon som är väldigt negativ det får mig allt att längta hem!


4.  Den som spar han har - vad sparar du till?
Min begravning brukar jag säga. Men det är en sannning med modifikation, för sparpengarna använder jag när jag vill göra något alldeles speciellt, som en resa eller en upplevelse tillsammans med mina barn/barnbarn. Det där lilla extra, ni vet, i livet!

Den som spar han har. . . 

5.  En plats för var sak och var sak på sin plats - vad hos dig ligger aldrig på sin rätta plats?
Jag försöker tänka efter men jag kan inte komma på något så där på rak arm! Jag är nog ganska strukturerad och ordningsam, men ändå tycker jag att jag alltid letar efter något! Hur går det här ihop?


¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig fortsättning på helgen!


















 

Kommentarer

  1. Flera judoklubbar har kurser i fallteknik för pensionärer.

    SvaraRadera
  2. Judo vore kanske något att satsa på i dessa orostider. Om nu miljonvinsten dröjer är det bra att ha ett litet sparkapital när man vill unna sig något extra. Gillar din garderob, där är det ordning och reda!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Aikido har jag hört talas om. Minns att den sporten var "inne" i slutet av 1980-talet och lite senare. I motsats till dig är jag ju en bollmänniska så;-)
    Det är nog svårt att vinna när man inte spelar. Svarade nåt liknande för ett par veckor sedan.
    Sedan tycker jag nog att de flesta pensionärer har en slags buffert om de vill ha roligt eller "villhöver" något. Vi har ju ändå jobbat hela livet...

    SvaraRadera
  4. jag tycker att de där lådorna och hyllorna ser härliga ut. jag tänkte att jag skulle vinna en bil. visst vill en ha lite roligt med barn och barnbarn

    SvaraRadera
  5. Att umgås med negativa personer smittar av sig, så det undviker jag. Det hjälper inte ens att bära munskydd. Jag skulle vilja gå en självförsvarskurs ifall nån skulle komma på att försöka sno min väska eller nåt. Då skulle det ha varit kul att fälla den personen och se minen när han eller hon upptäcker att det är en äldre dam som övermannat dem. Kram

    SvaraRadera
  6. Dina illustrationer är makalöst bra, bravo! Jag får utslag av negativa människor, jag undrar alltid över hur det fixar att ens leva i denna värld? Tack o lov har jag inga såna i min närmaste krets! Spara till begravningen har varit rätt vanligt. När jag började jobba på bank i finland 1972 hade vi kunder som åt kattmat för att spara pensionspengarna till sin begravning. Är inte det sorgligt så säg...När min mamma dog plötsligt i hjärnblödning som 48-åring hade hon inga sparpengar. Det blev inte så enkelt att fixa hennes begravning i Finland. Jag har begravningspengar på banken, o det har jag talat om för dottern som bara fnyser...
    Kramen

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat