Internationella barnboksdagen

Ämnet för dagen, den 2 mars, i bloggutmaningen hos Orsakullan som blev mamma vid 20, är just internationella barnboksdagen där man ska berätta om en barnbok. Jag har valt boken "Nalle Puh" av A.A.Milne. 


Och anledningen till att jag valt just den är för att jag är så otroligt förtjust i Nalle Puh. Det kunde ha varit vilken bok som helst om Nalle Puh och hans vänner, för det är just relationerna dem mellan som jag gillar så mycket. Puh själv är så snäll och go, och samtidigt kommer han med så underfundiga svar och lösningar på mycket, utan att han själv förstår det. Ofta är Puh´s svar mycket klokare än de som kommer från den kloka Ugglan. Sedan har vi den dystra och lite negativa åsnan Ior, som till slut ändock blir nöjd, precis som den ängslige lilla Nasse, Kanin, den snusförnumstige och den skuttiga och bråkiga Tiger. Också Christopher Robin förstås. Boken visar att man kan vara så olika, och ändå fyller man sin plats i livet. Var och en duger precis som den är! Det är så härligt tycker jag! Och jag önskar att varje barn får höra det, att du duger precis som du är!


Kommentarer

  1. Har faktiskt aldrig läst boken, varken på originalspråket eller på svenska. Men Winnie-the-Pooh (gillar det svenska namnet bättre för en gångs skull) finns ju överallt och hans kloka uttalanden är ju så himla klockrena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalle Puh är min absoluta favorit. Älskar hans klokheter!

      Radera
  2. Nalle Puh är min absoluta favorit. Han har faktiskt varit söndagsbloggare hos mig för många år sedan. Kram, Gunnel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om det fanns hälften så mycket klokhet i många av oss människor! Kram till dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat