Fem en fredag v. 18: Nyheter

Sommardäcken på, löven bortkrattade på baksidan, planteringsjord inköpt, och idag skiner solen ute. Är det vår nu? Ja men det tror jag, även om det inte är så varmt ute ännu. Känns hoppingivande!
Vad jag med säkerhet vet, är att det är fredag idag, och då har elisamatilda.se ställt sina frågor till oss. Dom kommer här: 

1.  Vad är den största nyhetsrubriken du sett idag?
Ja, idag har jag väl inte sett så många nyhetsrubriker ännu, och vad jag minns av gårdagens rubriker så kan jag inte komma på någon som sticker ut. Det är ju mest rubriker angående det pågående kriget i Ukraina och om den gängkriminalitet med skjutningar och mord som är vardagsmat i Sverige idag.


2.  När blev du senast upprörd över nyheterna?
Det är faktiskt lite skrämmande, men jag tycker att jag blivit lite avtrubbad! Det är ju mest elände i alla nyhetsmedier, så man slutar nästan att reagera. Och är det någonting som inte har med krig och brott att göra, så handlar det om familen Wahlgren eller Bernadotte! Bryr jag mig? Näää!!!


3.  Vilken var den första nyhetshändelsen som påverkade dig?
Jag vet inte om det är en efterkonstruktion, men jag har minnen från när Gustav den V dog?! Han dog sommaren 1950 och jag var ju bara fem år då! Vad jag minns är stora närbilder på svarta hästar som drog en stor svart, som jag senare har förstått, kista, och runt omkring fanns en massa svartklädda människor. Allting var så svart! Kändes skrämmande! Jag kan inte tro att någon skulle ha berättat det här för ett barn, så det måste vara minnet!


4.  Vad får för mycket uppmärksamhet i media på sistone?
Jag tycker att gängkriminaliteten och skjutningarna får alldeles för mycket uppmärksamhet. Tror det triggar de kriminellas egon att se sig själva i alla medier och gotta sig över hur de klarar sig undan och lurar myndigheterna. Tror också det är ett bra sätt att visa för rivaliserande gäng att: Nu ni!! Nej, ge polisen mer resurser och låt dem arbeta i lugn och ro, och ta reda på hur polisen i andra länder arbetar. Och inte ett ord i media om gängen!


5.  Hur tar du in nyheter?
Genom internet där nyheterna ligger på min öppningssida. Jag tittar alltid på halvåtta-nyheterna på SVT1 och ibland  på TV4-nyheterna 22.00. 

Skärm som skärm!

¤¤¤¤¤¤¤

Herre gud, sån´t elände det blev hör ni! Önskar er alla en betydligt positivare helg!











Kommentarer

  1. väldigt skrämmande statistik. jag tror säkert att du minns Gustav V:s begravning. den borde ha gjort ett starkt intryck på en liten femåring. och såant minns en ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag inbillar mig att det är ett minne.

      Radera
  2. visst kan man bli avtrubbad, så mycket nyheter, kan inte vara avsikten att ta allt personligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är svårt att inte beröras av eländet!

      Radera
  3. Det är sällan vi delges några positiva nyheter. Allt elände som radio och TV basunerar ut dagen lång gör att det är svårt att ta till sig, det blir bara för mycket och för tjatigt. Men din ingress var positiv och trevlig att läsa.
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att du också haft en trevlig vårhelt, för det har jag!

      Radera
  4. Jamen det är ju bara elände i nyhetsvärlden. Och det är ju rätt fel, för det finns mycket positiva nyeter, bara det att de inte får något utrymme i massmedia. Om du läser en veckotidning kan du läsa om jättesjuka personer som fått livet åter, om hjältemodiga räddningsaktioner osv. Men i övriga medier är det bara krig, våld, ekonomi och annat elände. Tror det är publiken, läsarna, lyssnarna som måste ryta ifrån att vi vill ha positiva nyheter också som en motpol till allt elände som bara gör oss fullkomligt avtrubbade. Jag rycker numera på axlarna åt många hemskheter för jag orkar inte ta in dem längre. Nu hoppas jag både du och jag njuter av en varm vårsol på nosen och tänker positiva tankar om världen och vi i den, kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Paula. Det finns faktiskt många positiva händelser att förmedla till omvärlden, men tyvärr är det de negativa som säljer lösnummer! Precis som du säger så blir det många axelryck åt saker som man egentligen skulle gå i taket för, och skriva plakat och gå ut på gatan och demonstrera. Men det blir som sagt bara ett axelryck! Men helgen har trots det varit härlig här, och det hoppas jag den varit hos dig också! Kram!

      Radera
  5. Håller helt med dig. Man blir avtrubbar och bryr sig mindre och mindre, tyvärr. Då är det nästan så att jag kan leva med familjen Wahlgren-Ingrosso. Bloggade också om dom, men de är ju så härligt oförargliga jämfört med allt annat elände, både här hemma och utomlands.

    PS. Så länge man daltar med kriminella och har så löjligt låga straffsatser lär kriminaliteten inte sjunka. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig sett ett avsnitt av Wahlgrens värld, ett halvt av Biancas, och hela förra omgången av Benjamins. Tyckte dom var lite småroliga och avslappade, men har missat de nya. Han verkar vara en härlig kille tycker jag! 👍för ditt PS.

      Radera
  6. Det händer verkligen mycket tråkigheter just nu. Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du har haft en trevlig helg också!

      Radera
  7. Jo risken att man blir avtrubbad är reell. Svårt att fatta att så mycket vapen cirkulerar i samhället, och att de kommer till användning vet vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det visar verkligen statistiken!

      Radera
  8. Jag stänger också av, tar inte till mig de nyheter som vi matas med konstant precis överallt. Det blir för mycket. Men samtidigt är det skrämmande att man gör det, att man stänger av o inte tar till sig hemskheter som sker. För det finns lite för mycket av den varan. Intressant att läsa dina svar. Ha en riktigt bra söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju hemskt att vi blir avtrubbade, men det är ofrånkomligt när man matas med de negativa nyheterna varje dag, i alla medier! Ha det gott i vårsolen!

      Radera
  9. Det är egentligen hemskt att man kan bli så avtrubbad av alla dåliga nyheter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hemskt, och hemskt är det också att vi är så många som säger samma sak! Kram!

      Radera
  10. Håller verkligen med dig att media verkar frossa i dödsskjutningarna - och att det vore på tiden att polisen fick extra pengar till riktigt polisarbete!
    Sen är jag också OTROLIGT trött på alla TV-program om familjen Wahlgren! Dom måste ha nån typ av känning hos dom som styr TV4 för snart kan man se ett program om dan med nån i familjen. Fast jag hoppar över dom förstås.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat