Fem en fredag v. 34: Repetition

Och varje fredag återkommer elisamatilda.se med sina fredagsfrågor, 
som just idag handlar om Repetition.

1.  Vad är något du upprepar varje dag?
Min morgonritual upprepas, liksom mycket annat, varje dag. Sätter ägg och kaffevatten på kokning, innan jag kollar om båda mina telefoner behöver laddas. Därefter vänder jag blad på almanackan och läser dagens ord.


Sedan dukar jag fram och sätter mig och äter, helst med en god bok framför mig. 
Och det här sker

En av författarna, Sandra Bates, var förresten min handledare under många år,
så det var väl där jag lärde mig att göra saker om och om och om igen! 😁

2.  Vilken bok, film eller serie har du tittat på eller läst flera gånger?
Jag måste tillstå att jag inte är mycket för att se om eller läsa igen. När jag rensade ur mina bokhyllor, så behöll jag böcker som jag kunde tänka mig att läsa om. Men har jag gjort det? Neej, inte en enda!
När det gäller serier så ser jag gärna fortsättningen på en serie som är bra, men jag vill inte se om gamla avsnitt. Den enda bok som jag återgår till, är min husbibel, men det är mer som en "uppslagsbok".


3.  Vad lär du dig aldrig?
Hur min "stora mobil" fungerar. Men det är av rent ointresse och tjurighet!


4.  När lärde du dig senast något utantill?
Det var den här veckan! Jag lärde mig hur jag tar mig in i min sons hus utan att använda nyckel!


Det var inte genom att bryta upp ett hänglås, utan mycket mer sofistikerat!


5.  Vilket var det vanligaste samtalsämnet under den här veckan?
Förutom vädret, som ju är ett ständigt samtalsämne, likom kriget i Ukraina, så har de senaste dagarna ägnats åt gissningar runt flygplanshaveriet där Wagnergruppens ledare Prigozjin omkom.
Och på tal om ogräs, så har min vecka handlat mycket om det, då jag tillbringat några dagar i sonens rabatter!


Men det är skillnad på ogräs och ogräs. En del vill man bara bli av med, och en del är riktigt vackert!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha en trevlig helg!


















 

Kommentarer

  1. zenbuddhistiska munkar brukar ha många kloka råd att dela ut. enkla och svårgenomförbara. men en kan ju jobba på det. utbrytarkungar har en ju hört talas om men en inbrytardrottning var något nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar buddhismen som trosinriktning. Tycker inte att råden är så svåra att genomföra, de manar bara till eftertanke många gånger. Jodå, Inbrytardrottningen har entré!

      Radera
  2. kan vara bra med tips om olika förhållningssätt.

    SvaraRadera
  3. Ägg som är så gott. Jag slutade med mina frukostägg när jag flyttade för ett par år sedan. Skillnaden mellan hemägg jag köpte på en gård och de jag kan köpa i affären var för stor! Jag är fortfarande novis på mobiler, av samma anledning som du! Dottern suckar och rullar med ögonen, att hon aldrig lär sig! Men, hon fortsätter undervisa mig om o om igen...kanske fastnar något nångång. Att sätta mig med en bok på förmiddagen finns inte, hjärnan är ännu inte inkopplad, den blir det när jag sitter och klurar med ett korsord till frukosten.
    Trevlig helg o kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte vara utan mina ägg. Köper dom på Coop, men ibland åker jag ut till bonden själv och köper där. Samma sort, Landberga ägg, men 11:- billigare.
      Gällande mobiler så har jag ju två, och den stora har jag enbart därför att jag är tvingad till det, p.ga. mobilt Id och Swish. Men den har jag bara med mig när jag vet att jag behöver använda dessa. Annars har jag min lilla som är helt tillräcklig att ringa på och till, och som dessutom får plats i fickan/väskan. Ska jag träffa andra människor så har jag den på "Tyst"! Det finns inget mer respektlöst än när det ringer och plingar och mobilen kollas hela tiden, när man sitter och äter/fikar med någon! Min son säger, med skratt i rösten, att jag inte ska ta fram den när jag är bland folk, om jag inte vill ge dom ett gott skratt! Men det gör jag ju inte heller! Ha det gött i Pörtet! Kram!

      Radera
  4. Gillar din morgonrutin. Man säger ju att frukosten är den viktigaste måltiden på dagen, och det verkar stämma i ditt fall.
    Eloge att du har två mobiler. Det räcker gott med en och komma ihåg koden;-)
    Visst har man pratat om Wagnergruppens chefs död. Det är väl ingen som tror att det var en olycka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt BP! Frukosten är verkligen det som avgör dagen! Ingen stress!!
      Jag gillar verkligen min lilla telefon hur omodern den än må vara. Har kollat på små mobiler där man kan få in de där nödvändiga apparna, men en något så när liten kostar då massor, och det är det inte värt för mig!
      Olycka! Tragiskt för dom som inte tillhörde några grupper, men som måste dö p.g.a. sina medpassagerare och en despots illvilja!
      Ha det bra!

      Radera
  5. Skoj att läsa dina svar på veckans frågor. Ägg har jag turen att få köpa från en kollega som har egna höns, o bara att veta det gör att äggen är så goda. Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste sitta i huvudet, men visst är allt godare när man vet var det kommer ifrån! Trevlig helg!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat