Fem en fredag v. 38: I nuet

Veckans fem frågor hos elisamatilda.se besvarar jag härmed:

1.  När behövde du sist improvisera någonting som MacGyver?
Det var i somras då fåglarna var som galna på att skita på min altan. 
Tillverkade några "fågelskrämmare" av en metallblompinne och och lite hushållsfolie, som jag klippte i strimlor och fäste vid pinnen. Folien rörde sig vid minsta vindfläkt och avgav också ett rasslande ljud.
Och vips var fåglarna borta!


2.  Vad är det mest spontana du gjort i veckan?
Skippade en föreläsning och befann mig i stället plötsligt i färd med att plocka in alla kuddar o.dyl. från altanen. Nu ligger de i vardagsrummet för att fukten ska gå ur innan de läggs i plastpåsar inför vintern.


3.  Vad gjorde du nyligen i sista minuten?
Avbeställde min tid hos tandhygienisten.
4.  Hur organiserar/planerar du din vecka?
Allt som måste/ska göras, som läkarbesök, möten, gym o.s.v. lägger jag in i min almanacka. För övrigt tar jag dagen som den kommer!

5.  Vad ger dig tunghäfta?
När jag möter okända människor som vet och kan allt! Det är lättare att bemöta en bekant besserwisser.

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!











 

Kommentarer

  1. Hej, så du tar farväl av sommaraltanen nu! Vi har haft tjugo varma grader senaste dagarna, inte har det blivit mycket balkonghäng men dörren har stått öppen hela dagarna. Mina balkongblommor knoppar, ur led är tiden. Fiffig idé med fågelskrämman, den ser precis ut som en vippa som vi i Finland viftade med på Valborg tillsammans med ballonger och serpentiner. Jag önskar också avbeställa min tid nästa vecka, men måste tyvärr närvara då jag har ont i tandköttet. Ha en skön hösthelg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men nu är det dags! Tar in dynor innan fukten slår till ordentligt. Nu gäller det att leta plats för dom på torrare platser. Fågelskrämman var otroligt effektiv! Har inflammation i ett knä, och svårt att ta mig någonstans så därav avbeställningen. Men när jag hjälpligt kan ta mig framåt så ska jag beställa en ny tid. Går hos tandhygienisten 2 ggr/år, och är sååå glad varje gång jag är färdig där. Har början till tandlossning så det är ett nödvändigt ont! Ha en fin helg! Kram!

      Radera
  2. Vi håller altanen ren, inga smulor eller annat lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har heller aldrig smulor o.dyl. på altanen, men vi hade en fullständig invasion av fåglar i stan under en period. Det var som en film av Hitchcock! (felstavat?)

      Radera
  3. Skrattade gott åt sista svaret - hahaha!
    Sedan tycker jag att din "fågelskrämma" är genialisk. Dessutom är den faktiskt riktigt snygg:-)
    Så duktig du är att ta in alla dynor från altanen. Jag låter mina ligga kvar. För solen kommer ju "torka dom" automatiskt nästa vår - tänker jag...
    Och en av många fördelar med att vara pensionär är ju att man slipper planera, eller hur:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågelskrämman var toppen! Jag har ju inget riktigt tak på altanen utan bara ett av tyg, och då kan inte dynorna ligga över vintern för det kommer in massor med snö. Visst är det skönt att få ta dagen precis som man vill! Det är det bästa med panchis-livet!

      Radera
  4. jättefin fågelskrämma! jag räknar med att använda altanen ett bra tag till. måste tyvärr beställa tandläkartid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Hädanefter får jag sitta ute på framsida där uteplatsen har en balkong som tak. Jag får en kallelse två ggr/år som tur är. Annars skulle jag nog skjuta på det om jag känner mig själv rätt. Är ju ingen fan av tandläkarebesök precis!

      Radera
  5. Vilken snygg fågelskrämma, kanske ska ge tipset till min bror som har problem med duvor på balkongen! Snygga illustrationer till dina svar. Brr för tandhygienistbesök!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har varit effektiv förstår du! Tandhygieniskten är nästan värre än tandläkarn tycker jag. Men ack så skönt när hon är klar med behandlingen! Hoppas det blev många gosekramar för dig i helgen!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat