Fem en fredag v. 41: Finanser

 Fem en fredag blir, för min del, Fem en lördag!

1.  Vad anser du är ditt senaste stora köp?
En ny bäddmadrass som jag gått och tittat och klämt på flera gånger på Jysk. Tyckte det var lite för dyrt med 4000:- . Men så plötsligt var det 50 % på alla bäddmadrasser. Då var jag snabbt och inhandlade en. 
Den är jättesköööön!!


2.  Vad hoppas du spendera pengar på inom den närmaste tiden?
På en högre stol/fåtölj. Min är skön, men jättelåg, och nu börjar det bli svårt att ta sig upp ur den.

Den här stolen står i en av våra vackra parker (den unge mannen ingår icke).

3.  När avstod du senast från att köpa något?
Förra veckan! Jag avstod från veckans matinköp! Det fick bli frys- och kylskåpsrensning i stället!


4.  När ångrade du senast ett köp?
Brukar sällan ångra ett köp, men det senaste året har det faktiskt hänt två gånger. Båda köpen har gällt kläder på nätet. Efter första gången sa jag att; det här gör jag inte om! Men vad gjorde jag? Jo, jag gjorde om samma tabbe! Det har gällt både storlekar och kvalité, så jag säger igen; aldrig mer!!!


5.  Vad sparar du till?
Jag säger alltid att jag sparar till min begravning. Men det är inte riktigt sant! Det är nog mer en buffert, för att kunna ta av när jag vill göra något alldeles extra, som att resa t.ex.


¤¤¤¤¤¤¤

Hoppas helgen blir precis som ni hoppats!










Kommentarer

  1. Alldeles för vanligt med misslyckade klädköp på nätet. Jag avstår! Vill hellre prova irl och därmed, om jag handlar, gynna en "riktig" butik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig! Har gjort mitt sista klädköp på nätet!

      Radera
    2. Precis, vi började göra våra vardagsärenden, som vi tidigare gjorde i banken, i appen i mobilen istället. Vips försvann massor av bankkontor och banktjänstemän och kvinnor. Nu e-handlar vi apoteksvaror på nätet så snart försvinner väl apoteken också. Var på bio för några veckor sedan, vi var fyra personer i salongen. Det är inte ovanligt idag. Det var säkert 25-30 minuters reklam före fimen och jag förstår det. Undrar om det räcker för att hålla biograferna vid liv. Hoppas det.

      Radera
    3. Du har så rätt Janerik. Ju fler ärenden vi blir "tvingade" att utföra själva, desto fler saker dras in för oss. Och alla är ju inte så digitaliserade, så då blir det svårt att klara även det mest primära i livet. Bara en sån sak som att man på vissa ställen inte längre kör ut dagstidningen. Min syster (84 år) som bor på landet kan inte läsa tidningen på datorn, så hon tvingas säga upp tidningen då hon inte kan tillgodogöra sig den på något sätt. Så papperstidningen är väl på väg att försvinna den också.

      Radera
  2. Kylskåpsrensning är toppen. Härligt att göra fynd för halva priset. Du ska träna vid köksstolen; ställa dig upp och ner, den viktigaste övningen 🪑 jag köper mina barfotaskor på nätet 🥾🥾

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, har fått flera stolövningar som ska vara bra. Pratade med en pensionerad fysioterapeuth idag och han sa att jag absolut ska begära en remiss till röntgen av mitt knä/ben, så det ska jag göra nästa vecka. Nu ska jag titta på nätet vad barfotaskor är!

      Radera
  3. Kylskåpsrens är det bästa jag vet. Man känner sig så duktig, och plötsligt har man plats över för en massa ny mat man känner för! Jag sparar också till min begravning, men slantarna måste räcka till veterinärkostnader och tandis och optiker också. Resor kan jag nog glömma
    Bäddmadrassen lät toppen, är den tjock? Min säng har många år på nacken, men det är inget fel på den. Dock skulle det vara fräscht med en ny bäddmadrass nu när du säger det...
    Helgkram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där, i kylskåpet alltså, kan man hitta många gosaker! Att det är dyrt med hund har jag förstått av min gode vän Kerstin, som har två. Jag vet inte hur mycket hon har lagt ut på sina djur. Hon har två katter också! Min gamla bäddmadratt var nerlegad (nä´men så heter det väl inte!) på mitten efter närmare 20 år. Den nya är 9 cm tjock. Men jag fick gå dit efter någon vecka och köpa ett underlägg att lägga mellan madrasserna, för den nya halkade omkring under natten, så jag visste aldrig var jag vaknade! 🥴 Kram till er i Pörtet!

      Radera
  4. Går aldrig i affärer och shoppar och nu när man bor på landet är det jättepraktiskt med näthandel...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt har sina för- och nackdelar. Och visst kan det vara praktiskt när man bor på landet, eller när man av andra anledningar inte kan ta sig ut. Kram till dig!

      Radera
  5. Härliga illustrationer på dina svar i "Fem en fredag". Fint med en ny bäddmadrass, och halva priset också, grattis! Kylskåpsrensning är inte dumt, riktigt gott kan det också bli!
    Ja, köpa kläder på nätet gör jag, och lika många gånger får jag skicka tillbaka...att jag inte lär mej?
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ofta att maträtter är godare dagen efter, och det gäller inte bara grytor. Jag hoppas jag har lärt mig att inte nätshoppa nu. Men du vet det där med gamla hundar.... Ha en fin vecka du också!

      Radera
  6. Då har vi exakt samma erfarenheter vad gäller klädinköp på nätet. Man lär sig ju alltid den hårda vägen, tyvärr. Och den vägen är inte billig heller, då åtminstone jag inte orkar returnera sakerna utan skänker dom till Myrorna istället...

    Nej du, till min begravning spar jag då verkligen inte. Jag menar när jag är död är jag ju död. Då bryr jag mig inte längre;-)

    Bäddmadrassen var ett kap! Grattis:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången skickade jag tillbaka, men det var så krångligt (eftersom jag inte ville byta utan bara lämna tillbaks) och tog evigheter av samtal och mail, så andra (sista någonsin) gången sket jag i det. Kan använda de när jag sätter blommor ute, eller städar eller så.
      Ang begravningen så tar jag min son på orden: "Du kommer nog ner i jorden även om du inte har en krona! " Så då lägger jag nog mina sparade kronor på en och annan resa istället, och sover gott på min nya bäddmadrass! 😆😜🛏️

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat