Fem en fredag v. 49: Yttranden

En kall vecka har det varit, men ack så vackert det är ute! Jag ÄR faktiskt glad åt snön, för det är så ljust ute. Har varit både hos fysioterapeuten och tandhygienisten den här veckan. Den ena skrev en remiss till ortopeden i Uppsala och den andra bokade in en tid hos tandläkaren åt mig, för att fästa en tand som sitter lite löst. Och pengarna flödar! 😬 Nu ska jag försöka svara på elisamatilda.se:s fredagsfrågor innan jag tar mig ner på stan för en fika på "Systrar två" (det heter så!)

1.  Vilka ord använder du för ofta?
Ju och ja men, och neej men i tal, men också i skrift. När jag skrivit något så försöker jag alltid ta bort en del ju och ja och nä innan jag skickar iväg det. Men i tal så funkar ju inte det!


2.  Vilka ord använder du inte tillräckligt?
Kan/vill du hjälpa mig?

3.  Vilket ord har du nyligen lärt dig?
Walla (eller wallah) som betyder vid gud, och är en försäkran om att det som sagts/gjorts är sant och riktigt. Läste en bok där ordet dök upp stup i ett, och trots att det i mångt och mycket framgick av sammanhanget vad det betydde så var jag tvungen att söka på det. Det visade sig att det var ett av de mest sökta orden på senare år.


4.  Vilka ord älskar du att höra!
Både att höra och att hitta på min anslagstavla när gästerna gått hem!


5.  Vad är ditt favorituttryck?
Här går jag bet! Jag kan inte komma på något som jag säger speciellt ofta, även om jag är mycket förtjust i gamla uttryck och sayings. 

¤¤¤¤¤¤¤

Men varje vecka, precis som idag, önskar jag Er
en trevlig helg!


Kommentarer

  1. Visst blir det ljust och fint med snö. Har lärt mig be om hjälp. Ska iväg med tolvåringen nu 💕

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lär mig så smått! Härligt med våra barnbarn! God helg!

      Radera
  2. Ja du, tandläkarräkningar har jag också haft min beskärda del av de senaste halvåret. Men jag brukar trösta mig med att det inte drabbar någon fattig;-)
    Wallah kan betyder en massa. Googlade jag med;-) Men ordet har på något sätt omvandlats från svordom till nåt positivt. Kul! Det brukar ju vara tvärtom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får vara glad att man har några tänder kvar att laga! Men det blir dyrt sa stämman! Kommer nog inte att använda ordet walla i så stor utsträckning, men nu vet jag i alla fall vad det betyder. Ha det bra!

      Radera
  3. Ack ja, det bir alltid dyrt att gå till tandläkaren!
    Walla var nåt nytt? Tack för infon!
    "Jag älskar dej farmor"...vilka ljuvliga ord!
    Jag väntar med spänning att mitt barnbarn ska lära sig säga Farmor, men det är visst lite svårt att säga, fafa går däremot bra!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Det är jättesvårt att be om hjälp men ibland hamnar man i en livssituation då man helt enkelt måste lära sig att göra det. Bättre då att man lär sig det redan tidigare.

    SvaraRadera
  5. Jag blir så glad över snön och hoppas att den ligger kvar ett tag ändå. Det är lite mildare nu men hoppas att det vänder och blir lite kallt igen.

    SvaraRadera
  6. Wallah hörde jag hela tiden när jag jobbade med flyktingarna 2015. Nu hade jag nästan glömt uttrycket...Jag får också plocka bort en massa onödigt krafs innan jag publicerar texter, o jag blir lika förvånad varje gång, varför skriver jag som en kratta! Ha nu en riktigt skön andra advent mitt i det vita, motion får man också när man sladdar omkring med hunden på oplogade trottoarer.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat