Fem en fredag v. 52: Gott slut 2023

Tänk att vi är inne i sista veckan på det här året! elisamatilda.se vill veta lite om hur vi har upplevt året och min första tanke var att, nää men det har ju inte hänt någonting! Jag tänkte och tänkte, men jag kom inte på någonting! Till slut var jag tvungen att ta fram min lilla almanacka, och det har ju hänt massor. Så här lyder hennes frågor:

1. Vad var det bästa med 2023?
2. Vad ser du fram emot med ett nytt år?
3. Gjorde du vad du tänkte göra under året?
4. Vad har varit din största framgång i år?
5. Hur avslutar du det här året?


Det bästa med 2023 var London-resan med familjen H, konserterna med Peter Johansson & co i  Fröslunda hage, och med Jacke Sjödin på Joar och alla loppisrundor och fikabesök runt om i vårt vackra sommarlandskap. Ja det finns mycket att minnas och vara glad åt. 

Så hoppas jag det blir under det nya året också. Har redan bokat in ett besök i Västerås konserthus där Henrik Fexeus, Mentalisten, har en föreställning. Men det blir först till hösten, närmare bestämt den 17 november. Men innan dess skulle jag vilja lyssna på Nanne Grönwalls tolkning av Tina Turner och även gå på en spelning med ett gäng som sjunger och spelar Creedence Clearwater Revivel-musik. Och Fröslunda hage ska sannerligen få ett besök även denna sommar. De brukar ha fyra konserter/sommar med olika artister, så något ska jag nog boka in mig på. Dessutom kommer Aktiva Seniorer ut med sitt vårprogram i januari, och där finns det oftast något som man vill delta i. 

Förra året så här dags tänkte jag att jag skulle bli bättre på att ta kontakt med släkt och vänner. Men där får jag nog säga att jag tyvärr misslyckats. Får ta nya tag nästa år! Tycker att jag har haft besvär med den ena krämpan efter den andra, och känner att jag har blivit lite av den där gnälltanten som bara pratar krämpor, och det är inte roligt! 

Hade också tänkt att jag skulle hinna läsa en bok i veckan under året. Där har jag inte heller hunnit ända fram, men nästan. Just nu är jag inne på bok 49 och 50. Den perfekta konflikten av Johan Berggren handlar om Israel-Palestinafrågan. Den är lite tungläst, men intressant, så jag behöver ha en annan bok vid sidan om. Är inne på min andra sidan/om/bok redan! Nu får vi se om jag kan nå en-bok-i-veckan-målet under 2024.

Några framgångar har jag inte sett skymten av under året. Tvärtom har det varit bakslag i mitt tycke, kanske på grund av att jag inte kan hålla igång på samma sätt p.g.a. mitt knä. Också tar det på krafterna att ha värk! Jag blir så jäkla negativ, och det avskyr jag!!!

Jag tänker avsluta året helt för mig själv. Tycker det är jobbigt med mycket folk just nu, så jag har tackat nej till dem jag brukar vara med. Det är nämligen fem familjer i stället för tre i år, och det blir för surrigt med min hörsel. Men jag har också tackat nej till en god vän, där vi bara skulle bli två personer. Jag är ingen trevlig person att umgås med just nu! 


Gott Nytt År!

🎆🎆🎆🎆🎆🎆🎆




Kommentarer

  1. Ja, 2023 har verkligen varit ett katastrofår - känner igen mig själv i det där med bakslag. Men för mig blev det istället att jag blev så förbannad på situationen att jag orkade mer än jag trott att streta emot och vara den jag är, nämligen käringen mot strömmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du orkar vara kärringen mot strömmen! Det är kanske just det man ska vara! Ha det gott!

      Radera
  2. Ja, inte har du legat på latsidan 2023 och med tanke vad du redan nu har inbokat och planerat lär du bli riktigt aktiv även nästa år.
    Jag vet ju av egen erfarenhet med mitt ryggelände att man är begränsat när man har ont, både fysiskt och psykiskt faktiskt. Så jag är så himla nöjd med mina bloggpromenader som för mig runt Sverige, Europa, USA och down under.
    Att vara social på riktigt med levande varelser alltså är svårare ju äldre man blir. Även här föredrar jag Blogglandia. Så mycket enklare, även om jag hittills inte har några problem med hörseln.

    Det jag tycker är mest påfrestande när man umgås med "jämnåriga" är precis som du säger - alla har vi krämpor vid det här laget. Vi vet det. Ofta har vi till och med jobbat för det. Men till slut blir det bara konversationer om skavanker/sjukdomar och alla försöker överträffa varandra. Så jag firar också med mig själv och den trditionella hummern;-)

    Önskar dig ett Gott Nytt (Blogg-)år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen det BP! I motsats till dig så är jag inte särskilt aktiv i bloggvärlden, trots att det är så kul att se vad ni andra skriver! Orkar bara inte! Än mindre att skriva! Men som du säger så kanske det sociala i en avtar med åldern. Jag har alltid umgåtts i olika åldersgrupper, kanske till en del beroende på att min son och hans vänner alltid velat ha mig med. Men nog är det så att krämp-pratet florerar mest i den egna åldersgruppen. Nyårskvällen avlöpte alldeles perfekt i mitt eget sällskap! Jag var riktigt trevlig! 😄 Lite gott att äta och dricka, lite läsning och TV-titt, och plötsligt var det ett nytt år! Och jag gissar att din kväll avlöpte på ungefär liknande sätt! Gott Nytt År!

      Radera
  3. Tack vare bloggen så ser jag också att oj, så mycket man har hunnit med under året! Nanne som sjunger Tina Turner, det skulle jag gärna se också! Trist med smärta, och dålig hörsel vet jag en hel del om, förstår att du backar från nyårsfirande med flera än vanligt. Önskar dig ett gott slut och ett Gott Nytt År! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland får man faktiskt tänka till lite. Tänkte att jag inte gjort någonting, men det hade jag ju faktiskt när jag tittade efter. Mitt nyår avlöpte bra utan medfirare! Ett gott nytt år till dig också!

      Radera
  4. värk kan verkligen sätta. ner humöret. ibland är det bäst att vara ensam. här blir det mycket stillsamt. hoppas att jag åtminstone får tag i en flaska bubbel. Gott Nytt 2024!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du fick tag i lite bubbel och att du fick en fin nyårskväll! Gott Nytt År!

      Radera
  5. Du har stor självinsikt, något jag uppskattar hos människor. Men jag tycker du är på tok för sträng mot dig själv, ingen kan gå omkring och vara glad jämnt. Har man ont och värk då har man rätt att hålla sig för skratt, basta! Creedene lyssnade jag mycket till i ungdomen, men efter min första utmattningsperiod slutade jag helt med musiklyssning och tyvärr har den grejen hållit i sig, jag har blivit något av en ljudallergiker. Jag tycker du har varit duktig med läsningen, jag har inte räknat mina läst böcker ännu, få se om jag når lika högt som du! Lyssnar du på ljudböcker också? Jag har börjat nu i år, det blir kanske 2-3 i månaden som jag lyssnar till medan jag målar. Mycket avkopplande. Räknar nog in dem bland "lästa" böcker, men har koll på dem separat. Jag har heller inte haft särskilt bra kontakt med gamla vänner, dessutom vet inte alla var jag bor numera, jag har aldrig varit mycket för att prata i telefon. Där skulle jag också behöva ta mer initiativ, det är ju roligt att umgås. Jag hoppas du får ett friskt nytt år med massor av roligheter! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske är sträng mot mig själv, men jag har anhörig som är väldigt negativ. Och jag är så vansinnigt rädd för att bli så!!
      John Fogerty (i Creedence) har jag hållit fast vid under alla år, men annars lyssnar inte jag heller så mycket längre. Vet inte om det också har med hörseln att göra, för hörseln är en av orsakerna till att jag inte lyssnar på ljudböcker. Men jag vill också hålla i boken, och kunna bläddra tillbaks och kolla vissa saker och så. Det är att läsa för mig!
      Prata i telefon är inte heller min grej. Har aldrig varit!
      Men som du säger, så är det ju roligt att umgås (med positiva människor!), så vi kanske får lägga manken till både du och jag! Hoppas att du också får ett riktigt Gott Nytt År! Kram till dig och Daniel i Pörtet!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat