Fem en fredag v. 1: Nystart II

God fortsättning på det nya året, 2024!
Nu börjar vi om på ny kula, och elisamatilda.se är alert som vanligt!
Det ska jag också försöka vara!

1. Vilken är din närmsta nya plan för året?
Att ta tag i både gymträningen och promenaderna igen!
Båda aktiviteterna har falerat totalt, och jag får väl skylla på mitt knä,
även om inte det är hela sanningen! Men nu ni!
2. Vad är något du vill göra under 2024?
Jag skulle vilja se mycket mera av Sverige. Vårt land har så mycket att
erbjuda, men jag har varit dålig på att utnyttja det. Uppöver har jag varit
en del, men har aldrig tillbringat någon tid neröver. 
Förutom Göteborg, där jag ofta hälsade på min bror, när han levde.
Att se mer av Sverige är alltså något jag skulle vilja göra!
3. Vad vill du göra bättre i år?
Jag ska försöka ta mig ut ur min kokong och ta mer kontakt med dem
jag älskar och bryr mig om! Rätt som det är så är det för sent!
4. Har julen åkt ner än?
Men tok i världen! 😕 Möjligtvis i slutet på månaden! 
5. Hur brukar januari kännas för dig?
Efter november är januari den värsta månaden på året. Jag längtar efter ljuset!
Just därför får julegran och juleljus stå framme så länge som möjligt. Snön lyser
också upp, så nu ska jag nog fixa det!
  "Kanske är du optimist." Bild och text ur boken Livets alla färger av Lisa Aisato
(Tack för tipset Paula i Pörtet!) 

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!









Kommentarer

  1. Köpte en gång i finska affären tjärschampo, tänkte att sönerna inte skulle ta det… doftade starkt av tjära, maken tyckte jag skulle sova i soffan 😅

    SvaraRadera
  2. Här får också julen vara kvar ett tag till. Men mannen börjar nog tröttna en aning på alla juleljus och tomtar. Hoppas att det går bra för dig med din nystart kring träning. Jag behöver komma igång på allvar nu. Det är så svårt dock med disciplin när jag känner mig trött.

    SvaraRadera
  3. Haha, blek och fet, jopp, ut är jag tvungen att gå som du vet, fast ett tag funderade jag på en kattlåda på toaletten. Daniel är mindre än de katter jag haft. Nu då han varit magsjuk i över en vecka har vi fått ta många korta rastningar, bara att klä på sig allt som krävs är ju som ett gympass! Nä nu vill jag som du, ut och utforska landet, jag får hålla mig i närmiljön då jag saknar bil, men mycket är outforskat. Gym tänker jag inte börja med, det är så trist, och det kräver också en busstur till stan och pengar kostar det också. Ja du fattar, det får bli promenader och tantparkour som jag inte törs just nu i halkan. Vi är ganska lika på många sätt men angående julen där är vi motpoler. Jag tar bara fram adventsljusstaken, inte ens juldukar har jag längre, medan du njuter länge av juleljus och glitter. Ja, vad vore världen om alla vore lika! Ha en mysig vinterhelg, nu har jag glömt var du bor, men vinter är det väl nu i hela riket.Kram från pörtet

    SvaraRadera
  4. Underbara illustrationer, gillar den om januari månad, och optimisten också, hihi!
    Trevlig helg!
    PS .Jag skulle också vilja ha julen kvar lite till, men granen måste ut så den hinner med att bli hämtad senast den 8/1 enligt styrelsen i vår förening!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ja, här är vi aningen olika. Precis som Paula så har jag inte julpyntat och slipper alltså ta ned allt igen.
    Gillar dina illustrationer, så passande. Bra "researchat":-)
    Har ofta frågat mig varför man åker på semester utomlands istället för att utforska vårt fina avlånga land. Svaret är nog klimatet. Har aldrig varit norr om Umeå, och där stiftade jag bekantskap med myggor. Så Norrland under sommaren är "a big NO NO", och under vintern - naj, 30 minusgrader är ju inte så roliga heller;-)
    Konstigt nog tycker jag inte att januari är så farlig. Vi går ju åtminstone åt rätt håll. Då tycker jag att november och december är värre.

    SvaraRadera
  6. Januari kan vara både hemsk (när det är minus 10 och snöstorm) och riktigt trevlig (när det är barmark och det känns att året håller på att bli ljusare), så jag har lite hatkärlek till den månaden! Fast nu i början på året är det nog mest hat...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  7. Skoj läsa dina svar på veckan Fem en fredag. Och kan inte låta bli att småskratta lite åt din sista bild... ja jag är nog just en sådan optimist, tror att det omöjliga ändå kanske kan gå....
    Att röra på sig mer är ett bra mål för det nya året.
    Och visst borde vi alla ta vara på vårat fina land, o se mer av det. Många åker utomlands men har missat hur fint vårat egna land är.
    God fortsättning och ha en riktigt fin lördag

    SvaraRadera
  8. Rensade en hel del, mellansonen hjälpte, sålde saker som inte används. Barnbarnen fick saker till scoutloppis. Men man blir väl aldrig "färdig" :)
    Minus 14 gr idag, soligt, blåser inte.

    SvaraRadera
  9. köpte tjärshampo i finska affären, tänkte att sönerna ska inte ta allt... luktade så starkt av tjära att maken tyckte jag skulle sova i soffan 🙂

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat