Fem en fredag v. 4: #ruta

Fredagen försvann som en avlöning! Förra lördagen gick jag upp kl. 7 för att hinna till gymmet och öppna dörrarna för de alerta panchisarna som önskade tänja och sträcka på sina muskler. Den här fredagen var jag återigen uppe med tuppen. Det får inte bli någon vana det här! 😟

Anledningen till fredagens tidiga uppvak hade faktiskt också med gymmet att göra. Vi är ett gäng frivilliga som är ansvariga för gymmet en varsin dag ungefär var femte vecka. Förutom att låsa upp och stänga, så ser vi till att det strömmar ut medryckande musik ur högtalarna, vi kollar upp så att ingen använder maskinerna helt fel och rengör dessutom maskinerna innan stängning. Dessutom ska vi se till så att alla, förhoppningsvis, kommer levande därifrån! I vår ålder kan man ju aldrig vara riktigt säker! Det är alltså föreningen Aktiva Senior som håller i gymmet under ett par timmar, 5 dagar i veckan. 

Så i fredags var jag alltså på en repetitonskurs i HLR, hjärt- och lungräddning, för att inte stå helt handfallen om någon skulle falla ihop. Ju fler gånger man går, desto säkrare känner man sig ju, men jag vet inte hur jag skulle reagera om det hände?! Det har faktiskt hänt en gång, och de som var ansvariga då klarade av det jättebra! 

På vägen hem gick jag förbi Prostgårdens Kafé, och eftersom dörren stod öppen så gick jag in. Det är Svenska Kyrkan som har kaféverksamhet på fredagar mellan 12-15. Och nu bröt jag löftet till mig själv gällande sötsaker! Jag kunde inte motstå Kanelbullen! Dessutom kom jag på, när jag redan tagit för mig, att jag inte kunde betala. De tog bara emot kontanter, vilket jag inte hade. Swich gick också bra, men på min lilla hopfällbara Doro finns inga dylika moderniteter! Så går det till när man vill ha gratis fika! 😋

Nu till fredagens frågor som för mig, även denna gång, blev lördagens. Frågorna ställs av elisamatilda och hos henne framgår också vilka som är med och besvarar frågorna, så gå in där! Här kommer mina svar:

De här ögonen gör mig varm i hjärtat! Det är mitt barnbarn Emils 💓

1. Vad tittar du helst på?
Engelska serier och deckare. Frågesporter är kul och jag gillar också att titta på dokumentärer.
2. Vad tycker du är tråkigt på TV?
Sport. Jag är ju så totalt ointresserad. Det är nästan lika tråkigt som reklamen på TV!
3. Vilken streamtjänst eller kanal används mest hos dig?
För det första så har jag bara grundutbudet. När TV-tidningen kommer tittar jag om det är några program jag vill se, och så tittar jag där dom går. Rapport 19.30 på TV1 tittar jag alltid på.
4. Vad skulle du byta ut TV:n mot?
Helt klart böcker, och det tycker jag redan att jag gör.
5. Vad tittade du på senast?
Det var ju Carina Bergfeldt i går kväll. Hon är bra!

¤¤¤¤¤¤¤

Önskar er en trevlig fortsättning på helgen!





Kommentarer

  1. Engelska serier och böcker är vi totalt överens om. Vad gäller sort så är jag raka motsatsen till dig - hahaha! Men håller med dig om all reklam på de olika kanalerna. Åt andra sidan är reklampauser bra då man kan utnyttja dom för toalettbesök;-)
    tv.nu är en kostnadsfri sajt med allt tv-utbud på alla kanaler.
    Såg delar av Carina Bergfeldt. Kollar bara när det är deltagare jag känner. De flesta är helt obekant för mig. Är ju urdålig på "kändisar".

    PS. Hoppas du/ni får nyttja gymmet kostnadsfritt nu när ni "jobbar" där;-) Å jag håller helt med dig - Emils ögon är bedårande fina:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det vara behövligt med en toapaus ibland, men när man tittar på en film och den blir avbruten stup i ett så tappar i alla fall jag lite av intresset. Det blir inte samma upplevelse.
      Gällande gymmet så får alla som betalt medlemsavgiften till Aktiva Senior (100:-/år) gå gratis på gymmet, med förbehållet att vi själva håller verksamheten igång. Och då känner i alla fall jag mig tvungen att ställa upp. Det är också lite av en social verksamhet tycker jag.
      Visst har min Emil underbara ögon! 😘

      Radera
  2. Ensam på gymmet ska man inte vara. Engelska serier är trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gymmet är välbesökt, så ensam är man aldrig.

      Radera
  3. Engelska serier gillar jag också, och en del frågesport som "På spåret". HLR ska jag bli uppdaterd på i veckan som kommer, har utfört det en gång när vi var på Samos, tyvärr slutade det inte bra, men det var troligen en massiv hjärtinfarkt på en man på stranden...
    Ha en fin start på vecka!
    PS Ljuvliga ögon att drunkna i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HLR är ju bra att kunna, men sannorlikheten att det går bra kan man ju inte veta. Det ska ju ske snabbt också. Jag fick göra "tryckningarna" med armbåge eftersom jag inte kan böja mina handleder så mycket. Men det gick bra, på dockan i alla fall! Men jag gjorde "tryckningarna" med armbågen, då jag inte kan böja mina handleder. Det gick bra, på "dockan" i alla fall. När man vet hur man gör så kan man ju också instruera någon annan, och förresten behöver man nog vara fler för att orka hålla igång tills ambulans kommer. Ha en bra vecka du också!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat