Selfie 4: Matvanor

 
Veckans Selfie hos https://klimakteriehaxan.blogspot.com handlar om matvanor. Här kommer mina svar:

1. Det äter jag för lite: Absolut att det är bönor och linser även för min del. Magen klarar helt enkelt inte av det! Sojabönor som ska vara så nyttigt är rena mardrömmen för mig. 🫘
2. Det äter jag för mycket av: Helt klart är det godis och kaffebröd! Önskar att min mage inte skulle tåla det heller, men så är inte fallet tyvärr. 🍬
Men med 10 kilos övervikt och onda knän så inser jag ju att det inte kan fortsätta. Jag smackade i mig allt som fanns kvar av julens godsaker, och efter trettondagen har jag knappt ätit något sött. Få se hur länge det håller i sig! 
3. Det bjuder jag ofta på: Husmanskost. Sedan i höstas kommer familjen H (son med fru och två tonårsbarn) hem till mig en gång i veckan och äter mat. Vi tyckte att vi träffades alldeles för sällan, så de bjöd helt enkelt hem sig själva till mig. En i taget får önska sig mat till nästkommande vecka, och alla vill ha vardagsmat. I morgon bjuder jag på fläsk med löksås och rårivna morötter. Det här har funkat jättebra! 🍝
4. Det är bra fredagsmys: En god ost, kex, vindruvor/päron, så är jag nöjd och glad. 🧀🍇
5. Det är gott när man är lite sjuk: Har svårt för att äta när jag är sjuk. Soppa och rostat bröd är nog det jag kan klämma i mig. 🍜
6. Det fick mig att bli eller inte bli vegetarian/vegan: Är alldeles för förtjust i alla sorters mat för att kunna bli det. 🍗🥗🍤🥚🍕🥦🍅
¤¤¤¤¤¤¤

Ha en trevlig vecka nu,
och gå gärna in på klimakteriehäxans sida så
hittar ni flera Selfie-deltagare!


Kommentarer

  1. ost och kex är gott med frukt, blir att par gånger i månaden, men ost finns alltid hemma, kan bli brie på frukostmackan. Jag tycker om all mat, testar och äter allt på resor, utan att gå upp 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckost! Jag testar och äter också allt, och går upp! 🥴

      Radera
    2. hemligheten är MÄNGDEN

      Radera
  2. Märkligt att det är så många som inte gillar bönor och linser. Jag klarar heller inte av bönor. Det växer i munnen på mig. Däremot älskar jag linser, gärna i "indisk tappning".
    Så skoj med familjemiddag en gång i veckan. Nåt så simpelt som stekt fläsk med löksås är ju så himla gott. Husmanskost serveras knappast på restaurangerna längre, vilket jag tycker är himla synd. Inte allt kan vara thai...
    Dessutom håller jag helt med dig - jag skulle aldrig vilja bli vegetarian/vegan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bönor och linser, men det gör inte min mage. Ibland äter jag bruna bönor eller ärtsoppa för att det är så himla gott, men ajajajaj!!!
      Det känns bra med familjemiddagarna. Önskemålet från Emil (17) till nästa vecka är fiskpinnar med potmos och gröna ärtor, och det ska vara färdigköpta fiskpinnar, inte mina! Så får det bli!
      Och Nej! vill inte avvara kött och fisk!

      Radera
  3. Vilken trevlig grej med sonen och hans familj! Och fläsk med löksås - mums! (jag har lite planer på kålpudding i veckan). Inget godis sedan trettonhelgen: BRA JOBBAT. Jag skulle också behöva bli av med 10 kg, gärna lite mer ... Kul att du kör en SELFIE-sväng igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättegott! Kålpudding var ett bra tips. Det ska jag ha i åtanke, om familjen får förslagstorka!

      Radera
  4. linssoppor kan jag laga och de blir riktigt goda. ärtsoppan blir bra ibland. kött och fisk vill jag inte vara utan. inte godis heller. möjligen kunde det dras ner en del. både sonen och dottern är vegetarianer men äter lyckligtvis fisk. ost är väldigt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill egentligen inte vara utan någonting, men ibland får man tänka lite längre än till sin egen njutning! 😋

      Radera
  5. Vilken fin idé att bjuda familjen på middag! Jag som under många år hade matlagning som yrke är överlycklig över att numera slippa! Visst lagar jag mat, varje dag, men enkel och max fyra portioner som jag själv sätter i mig på 2-3 dagar... Nu har jag inget kök med matbord så vi kan inte äta måltider här hos mig. Jag kan självklart laga middag till barn och barnbarn hemma hos barnbarnet som har rymligast, men, jag har liksom inte riktigt kommit igång med det...än. Behöver kanske en spark i baken. Jag skulle gärna laga maten här hemma och sedan transportera den vidare men det är inte så enkelt att ha med sig mat i pyttsar och formar när man ska åka buss. Jag kommer nog att försöka införa något dylikt, men varje vecka, oh no! Kanske en gång i månaden i samband med att vi har familjespel-kväll! Hittills har vi då beställt hem färdigmat, det är ju rätt onödigt egentligen. Tack för inspiration! Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Middagarna var faktiskt deras förslag, men jag nappade snabbt! Det är så mysigt att ha dom här några timmar. ❤️ Det blir oftast mat över, så jag kan äta en eller ett par måltider till av samma rätt (oftast fryser jag in då)! Om du inte har plats så får du väl införa att du äter middag en/vecka hos dom! Familjespelkväll låter också roligt! Och färdigmat kan man faktiskt unna sig då och då. Familjen H brukar beställa hem suchi alt. kinamat ibland när vi äter där! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat