Fem en fredag v. 5: Bekvämt

elisamatilda.se:s fredagsfrågor handlar idag om vad som är bekvämt,
och mina svar kommer här:

1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
Det var längesedan! Vet inte ens om jag har någon bekvämlighetszon längre. 
Jag gör det som behagar mig, vilket jag kan det eller inte. Är inte längre rädd för att göra bort mig.
Har alltid, trots rädslan, velat lära mig nya saker och prova på sådant som jag inte kunnat. 
Tror det  berodde på att jag, trots en ganska självsäker yta, kände mig otillräcklig och alltid måste
  blir bättre. Nu för tiden suktar jag efter nya kunskaper bara för att jag vill och är nyfiken!


2. När är du som mest bekväm?
Det är helt klart i umgänget med släkt och nära vänner, där jag känner mig omtyckt för just den jag är.
3. Vilken typ av kläder går du i hemma?
Mjuka, ej åtsittande kläder, och nu när jag haft ganska kallt inne så blir det mycket fleecetröja och fårskinnstofflor. Klär hellre på mig, än har det för varmt, men med 18 grader inne blir det kylslaget  att sitta vid datorn eller att läsa någon längre stund.

4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
Jag tror det är tvättstugan faktiskt! Tänkte när jag flyttade hit, att jag skulle köpa en liten tvättmaskin. Men när jag väl började använda tvättstugan upptäckte jag hur bekvämt det var! Efter några timmar är allt tvättat och klart, och jag behöver inte ha en massa tvätt hängandes inne, utan bara plocka in i skåp och lådor. SÅ bekvämt! 

Kanske ett tips? Själv blir jag stressad av stegräknare!

5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?
Om jag är på fest och hamnar vid samma bord som människor som beter sig överlägset, trots att man vet att de är av samma skrot och korn som en själv, då skulle jag nog blir väldigt obekväm. Då blir jag tillknäppt och tyst. Översittare är det värsta jag vet!


¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!




Kommentarer

  1. obekvämlighetszoner minskar väl med åldern, vid fel bordskamrat så kanske man kan bli sån själv?? Men vissa kanske inte skulle förstå vinken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att det har med åldern att göra, men nej, jag har svårt att vara så´n tillbaks.

      Radera
  2. Som vanligt är dina illustrationer fantastiska tillsammans med dina svar ;-)
    Tvättstugan är inte dumt, kan ana vad min mamma tyckte om tvättstugan när vi flyttade från vår omoderna lägenhet med bara kallvatten, vedspis och utedass, minns att hon tvättade kläder på denna vedspis, så 1968 flyttade vi till en modern lägenhet med varmvatten, vattenklosett och elspis och...tvättstuga i källaren, måste ju ha varit magiskt!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmvatten fick jag först när jag flyttade hemifrån till min första lilla lgh. Det var ett rum och kokskåp och med ett litet badrum med dusch. Vilken lycka! Och tvättstuga i källaren! Där jag bor nu ligger tvättstugan i ett litet hus på gården och jag behöver gå kanske 20 meter. Och det är inga problem att få tvätttider, troligen beroende på att de flesta har egna maskiner. Bra för mig det! Ha det gott!

      Radera
  3. Så rätt som det är sagt om tvättmaskiner. Älskar tvättstugan. Inte bara att man slipper ha tvätt över elementen, nåt som engelsmännen älskar, utan man kan vika tvätten i tvättstugan också. Då slipper man damm;-) Jag har heller ingen egen maskin.
    Översittare - nu kan jag inte påstå att jag träffat/träffar många, men jag tycker det är rätt kul att "krympa ned" dom. Gillar sånt faktiskt, elak som jag är;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lyx med tvättstugan! När det gäller översittare så har jag svårt för dom, och det finns ju en hel del. Oftast gråhåriga tanter, som tror att dom är lite finare än andra. Det stör mig och jag känner nästan lite förakt för att de inte törs vara sig själva. Önskar jag kunde reagera som du, din elaking! 😁

      Radera
  4. tvättstuga med gammal fin stenmangel skulle jag vilja ha. som det nu är har jag en gammal ganska stor egen tvättstuga med liten elektrisk mangel och ångstation. översittare brukar vara ganska lustiga och lätta att sticka hål på. jag byter fårskinnstofflorna mot raggsockor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon stenmangel har vi inte, men väl en liten väggmangel. Det finns inget härligare än att lägga sig mellan nymanglade lakan. Raggsockor går också bra mot kylan. Har ett par ullsockor som jag haft vid fjällvandringar, och dom åker ofta på när det är kallt inne.

      Radera
  5. Wow, bara 18 grader - det skulle ja aldrig klara! Jag fryser och blir iskall om det går under 23. Men det gäller bara inne när jag sitter still (som nu). Är jag ute och håller på med nåt så har det hänt massor med gånger att Rolle fått hämta in mig för det är neråt 15-16 grader - och jag har inte märkt nåt!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, 18 grader är alldeles för kallt, men jag bor i en hyresrätt och det går inte att höja värmen själv. Och det hjälper inte heller att klaga. Så på med fleece och ullkläderna! Och så gäller det att röra sig mellan varven och hälla i sig något varmt! Kramen!

      Radera
  6. Jag håller med dig i det mesta, absolut. Vet du, måste först berätta, jag klagade på 18 grader i lägenheten, började direkt när kylan kom i november. Man kollade mina två element o det ena var inte mer än pissljummet. Jag tjatade öronen av dem utan resultat, det tog 1½ månad innan en rörmokare konstaterade att elementet var totaltrasigt och olagbart. Nytt installerades några dagar senare...Till saken hör att mina grannar som har samma rörsystem alla hade varmt, men enligt hyresvärden skulle jag sluta klaga o han tyckte jag i så fall kunde flytta! Sedan dess har jag inte riktigt känt mig bekväm här i huset, hyresvärden undviker mig och jag honom. Men vad säger dina grannar om värmen, kan ni inte gadda ihop er, 20 grader är gränsvärdet så det ska ni ha! Hyresgästföreningen kan hjälpa....
    Värmande kram kommer här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor du privat eller i ett bostadsbolag? Själv bor jag i ett bostadsbolag, men det verkar vara lika svårt att få någonting gjort här. Här finns inga element, utan vi har golvvärme och den kan vi varken höja eller sänka. Och trots att det står i kontaktet att värme ingår så har en av grannarna lyckats få bolaget att tillstå att golvvärmen går på våra elräkningar! När husen byggdes gjordes det en överenskommelse mellan bolaget och hyresgästföreningen om att det skulle vara så. Och det kan väl vara ok om man inte skriver in i kontraktet att värme ingår, för det gör den ju inte då!! Så hyresgästföreningen ger jag inte mycket för! Ska försöka få skriftligt på detta, då det för en del av oss faktiskt kan påverka bostadstillägget. Men som sagt, med lite fleece, ylle och toppluva så ska man väl inte klaga! Yllekram till er i Pörtet!

      Radera
  7. Jag brukar tänka på det här med tvättstuga när jag har lite större saker jag ska tvätta, speciellt när dom ska hängas upp här hemma. Då är det otroligt bekvämt med en tvättstuga. Bara plocka ihop allt när det är torrt. Visst stämmer det, vi blir nog delvis mindre obekväma i olika situationer men kanske också att vi lär oss undvika dom som vi inte gillar.
    Ha en fin lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det är är väldigt bekvämt med tvättstugan! Och lika bekvämt är det ju att undvika dom man inte gillar. Men ibland dyker dom upp där man minst anar! 😉

      Radera
  8. Vi har nästan exakt samma svar - intressant! Förutom då på fråga nummer fyra och sedan på femman har vi inte riktigt samma, men jag tänker som du. Överlägsna människor är otrevliga. Oftast är det ju ändå så att de innerst inne är osäkra själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kanske sluta irritera sig på dessa människor, och i stället tycka synd om dom för att dom har så dålig självkänsla! Ha det gott!

      Radera
  9. Tvättmaskin är en gudagåva, oavsett om man har en egen eller i en tvättstuga. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle gå till att tvätta allt för hand (även om man alltid gjort det tidigare genom historien).
    Vi har också svalt hemma, det är faktiskt värst när det ligger runt 0 grader ute och det blåser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns från min barndom hur vi fick hjälpa mamma att bära korgar fulla med lakan, till en tvättstuga under badhuset. Där kunde man hyra in sig och "säsongstvätta". Det blev ju så att man sparde ihop sängkläder och tvättade mycket varje gång då. Och tvättade hon hemma i en balja, så hängdes kläderna ut även om det var mitt i vintern. Dom var alldeles stela när man tog in dom så då kunde man ställa dom att torka det sista. Så visst har vi fått det bra!

      Radera
  10. När jag flyttade till lägenheten skippade jag både tvättmaskin och diskmaskin, som jag sagt att jag aldrig. ville var utan. Men jag har upptäckt att det fungerar alldeles utmärkt. Håller med dig om att överlägsna personer är dte värsta som finns, men dte kanske bottnar i osäkerhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade också både tvätt- och diskmaskin där jag bodde förrut. Och sade precis som du, att det skulle jag skaffa så snart som möjligt. Nu vill jag inte ha varken eller, för det fungerar alldeles utmärkt utan!
      När det gäller andra människor så tror jag att om man vet vem är själv, så behöver man inte sätta sig på andra. Och man behöver inte heller övertyga någon annan om sin egen förträfflighet! Man kanske t.o.m. kan skoja lite om sig själv! Kram till dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat