Selfie nr 6: Om TV


Det var vad en av mina tänder sade till mig i torsdags, och började så smått irritera mig när jag åt någonting. Och vartefter dagarna gick så blev det värre och värre, så helgen har varit rent djävulusisk! Hittade ett tandläkarråd på datorn som sa att man skulle varva alvedon med ipren för att få ner smärtan.
Hjälpte väl något, men när måndagen kom slängde jag mig på telefonen och ringde till tandläkaren. Väl där, borrades tanden upp och hon förberedde för en kommande rotfyllning, så fortsättning följer. Kostnadsförslaget löd på 4200:-, men det drabbar ju ingen fattig! 😟

När jag kom hem från tandläkaren gick jag in på klimakteriehäxans sida för att ta mig an veckans Selfie, men allt var som bortblåst och jag kom inte på ett enda TV-program! Slängde mig på sängen och somnade som en stock! Men idag, tisdag är jag alert igen och tar mig an veckans Selfie!


1. Det programmet vill jag aldrig missa!
Vet inte om det är något program som jag aldrig vill missa, förutom Rapport. Är det ett tävlingsprogram, som På spåret t.ex. så vill jag ju gärna se vilka som vinner. Likaså om det är en bra serie så vill jag se fortsättningen, men. . . .
När jag nyss gått i pension så råkade jag hamna framför en australiensisk serie som hette McLouds döttrar. Det sändes varje dag har jag för mig, och det var en så härlig känsla att kunna sitta ner mitt på dagen och glo på TV. Döttrarna blev bara fler och fler, och det trots att föräldrarna var döda!
2. Det programmet borde verkligen läggas ner!
För mitt vidkommande så får man gärna lägga ner Farmen, Idol,  o.dyl. program som jag anser vara rena mobbing- och förnedrings-TV:n. Men det är väldigt många som älskar de programmen, och jag har ju en av/på-knapp! 
3. Det programmet glömmer jag aldrig!
Törnfåglarna är ett program som jag aldrig glömmer. Var väl inne i en era då, som gjorde mig alldeles extra känslig för denna tårdrypande historia. Familjen Macahan  och Lilla huset på prärien tittade sonen och jag på när vi satt och åt grillade revbensspjäll framför TV:n efter arbetsveckans slut. Åt aldrig framför TV:n annars, så det påvisade att det var helg! Vi hade varsin godisskål, för annars åt jag upp allt!
Vi missade heller aldrig Fem myror är fler än fyra elefanter. Det programmet var suveränt!
4. Den serien rekommenderar jag!
Har bara grundutbudet på TV, och där finns det inte så många serier att rekommendera. Jag tyckte att Downton Abbey var bra, men jag är ju förtjust i det som engelsmännen gör. Sen tyckte jag också att Bron var en sevärd serie. Får en känsla av att man försöker göra något liknande nu med serien Sanningen, och med Sofia Helin som en annorlunda krimmare, men den faller mig inte i smaken.
5. Den serien varnar jag för!
Här kan jag inte komma på någonting, för om jag börjar se ett program och inte gillar det, så byter jag kanal rätt snabbt! Och ibland tror jag att jag missar en del bra serier genom att göra så! Fördomsfull?
6. Det "tv-ansiktet" borde få lite ledigt!
Måste hålla med om att det är ganska många programledare som kunde få andra arbetsuppgifter ett tag. Det vore nog bra för både dem själva och för oss TV-tittare. Men just Farah Abadi t.ex. Hon är en jätteduktig tjej, men hon är ju med precis överallt. Man blir så trött på henne! Markolios mamma är ju också med överallt nu. Och han Erik Ekstrand! Och Babben! Listan kan, som sagt, göras lång!

¤¤¤¤¤¤¤

När vi ändå är inne på TV så undrar jag varför det måsta vara matlagning i alla program? Okey om det är ett matlagningsprogram, men det är matlagning i godmorgonprogram, i kvällsprogram, i underhållningsprogram, ja hela tiden! Kör renodlade matlagningsprogram, för då kan de som inte vill ha mat som underhållning stänga av.

Program som jag gärna ser är Muren, Fråga Lund, Mästarnas Mästare, Landet runt, Sverige. Och program som jag gärna såg var Parlamentet (när inte Robert Gustafsson var med, med sin underkroppshumor), Gäster med gester, Partaj (med Margareta Sjödin/har jag gjort bort mig nu igen?), Nöjesmasakern m.fl. Stina Dabrowski gjorde många bra program!

Av alla galor som det ju flödar av på TV nu för tiden, så tittar jag gärna på QX-galan. Den är roligare än de andra och de tal som hålls är korta och kärnfulla, och tackar inte gud och alla och envar. Den är nu på lördag har jag för mig!

Jaa, det här var mitt TV-liv, och det var ju mer än vad jag kunde komma på i måndags!









 

Kommentarer

  1. Jajamensan, här var det mycket tv-liv! Som gammal nyhetsräv tycker jag det är kul att du inte vill missa Rapport, det gör inte jag heller. Kull med de där döttrarna, hade man uppfunnit kloning redan då eller? Törnfåglarna sändes i tv en påsk när jag bodde i USA och milda tider vilket rabalder det blev! En präst som gick och blev kär ...? Gillade både den och, förstås, Fem myror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnet återvände! När det gäller familjen McLoud så tycks det mig som om fadern i huset inte var så nogräknad i sina relationer. 😁

      Radera
  2. Hej, här kom det många aha-upplevelser minsann! Håller för övrigt med om matlagningen, den kan gott hållas i rena matprogram. Lilla huset på prärien satt jag och tittade på med min dotter, alltid lika trollbundna. Undrar om du sett Idol senaste säsongerna, det har blivit ett helt annat program än det var från början. Absolut inget förnedrande där, tvärtom, man lyfter alla deltagare oh ger bara positiv kritik. Farmen däremot slutade jag se för många år sen. Robinson kan jag inte låta bli fast deltagarna är allt annat än snälla mot varandra...gillar ju konceptet med miljön och alla spännande tävlingar. Jag ser aldrig på tv-nyheterna, lyssnar på radio och läser dagstidningarna på nätet, det räcker. Visst var Törnfåglarna otrolig! Vem var inte kär i Richard Chamberlain, såg honom även i dr Kildare. Han lyckades hemlighålla att han var homosexuell hela sin karriär. Jag fastnade inte heller i den nya Sanningen, tittar hellre på Britbox på tv4play. Egentligen vill jag inte heller ha extra kanaler, men för att se skidåkningstävlingarna har jag Viaplay o då finns ju ett vanligt utbud där också. När skidsäsongen är över avslutar jag abonnemanget. Nä , nu ska jag nog låta fler få ordet, hihi
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog några år sedan som jag tittade på Idol och det låter ju bra om det är som du säger. Unga människor är ju så sårbara, så där måste man vara extra försiktig.
      Richard Chamberlain gick inte av för hackor! Vilken snygging!
      Jämför Robinson med Mästarnas Mästare, som ju också är en tävling där man ska försöka slå ut varandra. Men där förekommer inte alls de här elakheterna mot varandra. De verkar ha det mysigt tillsammans på kvällarna när de tittar på varandras idrottsprestationer på video och när de äter tillsammans. Men det gör dem inte mindre tävlingsinriktade. Så den biten är lika spännande! Kram!

      Radera
  3. Du väckte ett antal minnen här - Törnfåglarna, Macahan för att inte glömma Stina Dabrowski. Hennes program var banbrytande och jag kommer aldrig att glömma när hon fick Dalai Lama och Maradona att hoppa. Hon var enastående. Vet inte om jag nu också har fördomar, men en sådan programledare finns inte idag. Farah Abadi - hon är för mycket och för ofta. Markoolio och hans mamma Irma är "billiga" i drift. Han har passerat bäste före datum och Irma är pensionär.. Billigt för svt...

    Jag håller mig nog till sport-/fotbollsändningar och krimserier;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man får tänka till för att minnas nu för tiden! Var helt blank i huvudet först, men det berodde kanske på helgens tandvärk. Jag får väl skylla på det! Krimserierna får räcka för mig. Sportsändningarna överlåter jag till dig och Paula! 😉

      Radera
  4. Tandläkarbesök kan göra ont både i munnen och i plånboken... En massa härlig nostalgi-TV du nämner här. Macahan älskade jag! Var som elvaåring grymt kär i Luke... Lilla huset på prärien såg jag också, men apropå elakheter, så minns jag att jag hade svårt för Nellie. Så pass att jag tyckte det var lite jobbigt när ett av mina barn, många år senare, hade en kompis som hette Nellie. Påmindes om elaka Nellie i Huset på prärien, men kompis-Nellie var en rar tjej och långt ifrån TV-Nellie. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du helt rätt i! Nostalgi-TV är det verkligen med Macahan m.fl. Tror jag minns dom därför att det inte fanns så mycket att välja på förr. Nu är utbudet så himla stort. Trots det har jag märkt att TV4 t.ex. sänder mest repriser. Dom håller också på att lägga ner ganska många program t.ex. Let´s dance så jag undrar om de går mot sin egen undergång.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat