Fem en fredag v. 10: Livet

Vecka 10 går mot sitt slut, och igår blev Sverige medlem i Nato. Detta efter att ha krupit på knä tillräckligt länge för "demokratierna" Turkiet och Ungern. Där man väl, precis som vi i Sverige, firar Internationella kvinnodagen idag?

vill den här veckan veta hur vi ser på livet.
1. Vem är du?
När jag flyttade in till stan för tre år sedan lade jag den här lappen i mina grannars brevlådor. Det är 16 familjer som bor på våran gård, och jag tror att lappen gjorde susen, för så gott som alla kom och hälsade mig välkommen!
Tror också att jag uppfattas som en glad och positiv person, om än med lite konstig humor!
2. Vad gör du med livet?
Försöker ta vara på livet här och nu. Känner inte längre det där tvånget att göra saker, eller att det ska hända något hela tiden. Här och nu är det som gäller!

Ur boken "Pojken, mullvaden, räven och hästen" (en helt underbar liten bok!)
3. Har du en femårsplan?
Nej, tok i världen! Har visserligen lovat mina barnbarn att jag ska leva tills jag blir 100, med förbehållet om jag inte blir sjuk. Men om sanningen ska fram så vet man ju inte om man lever om ett år en gång.
4. Vad är lycka?
Lycka är att ha någon att bry sig om, och att känna tillhörighet!
5. Vad guidar dig genom livet?
Jag har inte tänkt så mycket på det, men ju äldre jag blir desto mer tänker jag på min egen mamma. Och det kanske tillhör åldern, för mina systrar säger samma sak. Mamma hade ingen utbildning, hon gick och städade åt andra, hon hade ett hårt liv. Men hon var så stark! Och hon gav oss så mycket kärlek och trygghet, samtidigt som hon lärde oss vad som var rätt och fel, och hur man skulle uppträda mot andra människor. Hon har verkligen guidat mig genom livet på så sätt. 💖
¤¤¤¤¤¤¤

Ha en trevlig helg!






Kommentarer

  1. Tillhörighet är bra att känna.

    SvaraRadera
  2. Ett helt underbart inlägg!!!

    Din lapp är en absolut HÖJDARE! Jag verkligen älskar din personlighet, ditt sätt att vara och uttrycka dig helt enkelt. Du är då definitivt ingen vanlig Svensson om man säger så;-) Skulle önska att det fann flera 65-plussare som var som du!!!
    Sedan fastnade jag lite på sista svaret också. Jag var iofs pappas flicka, men nu på "gamla dar" är det just min kropp som blir som mammas. När jag var ung så var jag pappas muskulösa kopia. Inte nu längre. Även "livssituationen" nu är mammas... Tack för den påminnelsen Kina!
    Inte ens ettårsplaner har varit min melodi i mitt liv, så femårsplaner är helt uteslutna.

    SvaraRadera
  3. Ja du kommer verkligen med en bra sak i det här om att vi ju faktiskt fått krypa på knäna för vissa länder för att dom skulle godkänna vårat medlemskap i NATO - länder man undrar hur dom ens kom med själva... Och jo dom firar väl också den internationella kvinnodagen - men tror att vi o dom ser helt olika på det här med vad kvinnodagen står för...

    Vilken underbar liten lapp du lämnade till dina nya grannar. Vet du, jag tror att lite konstig humor underlättar livet. 😊
    Och jag gillade verkligen att läsa dina svar.

    Ha en bra helg

    SvaraRadera
  4. Vilka kloka och härliga svar du har på veckans frågor. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Så härliga svar på veckans frågor! Din lapp som du satte upp när du flyttade in är ju sååå fin!
    Håller med dig i många svar <3. Min mamma hade inte heller någon utbildning , och städade åt andra också, och såg till att vi barn hade det så bra som vi kunde med den lilla lön som hon och pappa skrapade ihop <3 Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  6. jag blundar och bara andas ibland, men jag fokuserar absolut inte på tårta. så fint du introducerade dig hos grannarna. jag hade bjudit dig på kaffe direkt! kan hålla med om det där att som ung ha pappas kropp och sedan plötsligt upptäcka att ens stofthydda blivit mammas! planerar gör jag oavbrutet eftersom det ibland kan vara roligt. vad gör det om jag dör mitt i mina planer? ingen känner ju till dem mera än jag.

    SvaraRadera
  7. Heeeej, vilken härlig ålderstrappa,! Visst tänker vi mer och mer på våra mödrar när vi blir äldre. Tänk, jag minns när mamma sminkade sig och gjorde sig fin för att gå ut och dansa. Jag var tretton och tyckte hon var pinsam, i hennes ålder skulle man sitta hemma o titta på teve o inte ränna på krogen. Då var hon 34 år...Introduktionsbrevet gillas också! Trots många flyttar har jag aldrig tänkt på att presentera mig....det var en verkligt fin idé! Kram från pörtet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat