Fem en fredag v. 11: Visuellt

Här kommer fredagens frågor från
och den här veckan handlar det om det visuella.


1. Hur ser en vecka ut visuellt när du tänker på den?
Så här:

2. I vilken ordning sätter du på dig kläder?
Nerifrån och upp

3. Vad packar du för mycket av vid en kortare resa?
Har blivit ganska bra på att packa, men jag tar alltid med mig extra trosor.
Nu för tiden också extra upptill, eftersom jag egentligen skulle behöva använda haklapp!

4. Hur ser din tvättstugerutin ut?
Tvättar ungefär var fjortonde dag. Tvättmaskinerna i tvättsugan är så pass stora,
så jag har ändå svårt att fylla två maskiner, men jag vill ju ha en med lakan/handdukar
och en med kläder. Blandar faktiskt mörkt och ljust och det funkar bra. Torkar och fixar
allting i tvättsugan. Tycker det är sååå skönt nu när jag inte behöver ha tvätten hängandes 
inne. På ett par timmar är allt klart och bara att plocka in i skåpen.

5. Hur ser dina bokhyllor ut?
Joo tack, de ser bra ut! Böckerna står i bokstavsordning efter författare. Skönlitteratur
står för sig, reselitteratur för sig, må bra-litteratur för sig o.s.v. Mina vänner brukar "håna"
mig ibland för att jag har sådan ordning i mina bokhyllor. Själv tycker jag det är skönt!

¤¤¤¤¤¤¤

Ha det gott!


















 

Kommentarer

  1. Brösten gör det väl lätt att få fläckar... Fin bokbild. Bokstavsordning hade vi i vårt första hem för några decennier sedan. Jag håller samma författare på samma plats, har faktaböcker, olika genrer. Maken har egna bokhyllor numera, han har sin smak och sin ordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag glömmer bort att öppna munnen. Men det kan vara en kombination av bröst och mun! 😁

      Radera
  2. Synnerligen välfunna illustrationer du bjuder på, på punkt efter punkt! Ja det där med haklapp ... det skulle vara väldigt bra i a f ibland. Undviker numera vita överdelar, frukt är rena döden för dem! Och tomatsås har ödelagt åtskilliga toppar genom åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haklapp är en bra uppfinning, men väcker nog uppmärksamhet i min ålder

      Radera
  3. maken har sina hyllor uppdelade efter favoritämnena historia, musik, konst i första hand. svensk skönlitteratur. utländsk skönlittertur. sedan blir det nog mest gott och blandat. jag har bokstavsordning efter författarnamn

    SvaraRadera
  4. Kul bilder och skoj att läsa dina svar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa dina svar:-) Och äntligen en till som inte separerar mörkt och ljust. Det gör inte jag heller. Undantag sprillans nya jeans. De ska tvättas separat några gånger för att inte riskera ljusblå trosor och bh;-) Vi valde bort tvättmaskin i lägenheten efter stambytet. Så enkelt att bara gå ned till tvättstugan, tvätta, torktumla och torka tvätt i torkskåp. Inget damm i lägenheten utan jag viker också tvätten och bara stoppar in de vikta plaggen i olika skåp.
    Dina bokhyllor ser betydligt mera städade ut än mina. Och jag la också upp en almanacka. Undrar om det är åldern som gör att vi är så lika;-)
    Ha en riktigt skön helg nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle jag få köra med väldigt lite tvätt i varje maskin, och det är väl dumt. Visst är det skönt med tvättstuga.
      Det här med almanacka, mobiler, böcker och att anteckna för hand tror jag absolut har med vår ålder att göra.
      Ha det skönt du också!

      Radera
  6. Ser minsann en rad med gamla pärmar där också, gammal bokföring eller? Skojar bara, det är ju inte var dag man ser pärmar längre, även jag har en där jag samlar pappersfakturor som ännu dyker upp ibland. Jag tänker varje gång jag är i tvättstugan på den tiden då jag ännu manglade alla lakan i en stor kallmangel som man behövde vara två personer för att sköta! Varenda handduk och örngott skulle manglas, o vi pratar slutet av 90-talet! Visst var man nöjd när allt var klart, men nog sparar jag hellre tiden till något roligare. Här har vi inte ens en liten handmangel i tvättstugan...Jag behöver också haklapp, hur kan det komma sig att läpparna inte längre passar ihop utan glappar?
    Helgkram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har massor med gamla pärmar! Det är recept, gamla bruksanvisningar, måbra-pärm, släktforskning, ja det vete rackarns allt vad jag samlat på mig. Och de flesta tittar jag aldrig i ens. I vår tvättstuga har vi en handmangel, och jag som inte manglat ett lakan på 20 år njuter av att lägga mig i en säng med nymanglade lakan! Herre gud så man blir när man blir gammal! 🤪 Eller det kanske bara är jag som blivit så knäpp!
      Har ju hört om löständer som glappar, men vi har läppar som glappar vi! Det händer faktiskt på riktigt att jag glömmer att öppna mun när jag ska hälla i kaffe, tro´t eller ej! Ha en fin helg! Kram!

      Radera
  7. Kul att läsa dina svar och se bilderna till. Jag har inte alls sådan ordning som du på böckerna, men jag tycker att det ser jätte trevligt ut och önskar ibland att jag också var så bra på att organisera mina böcker.
    Ha en fin lördag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette! Det är skönt att ha ordning i bokhyllan. Har faktiskt alltid varit ordningsam när det gäller böcker, papper, räkningar o.s.v. Annars kan det vara lite hipp som happ. Ha en bra fortsättning på helgen du också!
      Har förresten försökt kommentera på din blogg, men hur jag än bär mig åt så går det aldrig fram! Men jag läser den!

      Radera
  8. Så kul att läsa dina svar, och de härliga bilderna till!
    Vi är så lata här hemma att vi tvättar i vår tvättmaskin i lägenheten, men vi borde verkligen boka tid i tvättstugan lite oftare, just nu är tvättkorgen sprängdfylld! Ingen ordning har vi på böckerna heller, nåja, de står i alla fall i bokhyllan!
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att man får ta den lättaste vägen när man jobbar. Då var det mycket lättare att ha maskin i lgh, iställer för att behöva boka tid och springa upp och ner till källaren. Så på den tiden var jag jätteglad när jag hade råd att köpa egen maskin. Nu har jag tid på ett annat sätt. Och när det gäller böckerna så är det väl bra att dom står i hyllan! Önskar dig också en fin start på veckan!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat