Fem en fredag v. 13: Situationer

vill, denna låååångfredag, veta hur vi beter oss i olika situationer i livet.
Så hör gör jag:

1. En vän är i närheten och vill komma förbi. 
Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?
Är jag bara påklädd så! Tycker det är jättekul när folk kommer och överraskar.
Då får dom ta det som det är, och har jag inget hemma så får det bli en kaffeskvätt!

2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?
Det beror lite på vad det är. Är det ett gosedjur eller en handske så lägger jag upp det på ett staket eller liknande. Jag minns så väl hur viktiga gosedjuren var. Är det något värdefullt lämnar jag in det till polisen. Och är det en tjuga eller så, så tittar jag mig snabbt omkring och stoppar ner den i fickan! 😁


3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, ensam, med en publik som väntar. Vad gör du?
Hade det varit i min ungdoms da´r, så hade jag, blodröd i ansiktet, bara rusat därifrån. Jag vägrade alltid att hålla föredrag inför klassen t.ex. Senare i livet lärde jag mig faktiskt att det var inte så farligt, bara jag visste vad jag pratade om! Jag har många gånger stått iför en fullsatt aula på någon skola, och berättat för elever och föräldrar om de grupper som jag ledde då. Det gick bra!
Så i dagsläget tittar mig nog förvirrat omkring och frågar: "Vad gör jag här?" Och för att lätta upp stämningen så sjunger jag om Kvistegubben, innan jag kliver av scenen under rungande applåder!
Tack och lov kan ni inte höra min tondöva sång, men så här lyder texten:

Kvistegubben bort i svängen,
han har hönorna i sängen.
Han har tuppen inomhus.
Har han tuppen inomhus?
Ja han har tuppen inomhus!
Å´han bjuder dom på snus, hej!


4. Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill ställa några frågor. Vad gör du?
Jag går bara förbi och säger att jag inte är intresserad om de är påträngande. Där har jag också märkt en förändring som kommit med åldern. Jag har mycket lättare för att säga ifrån!


5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?
Som tur är så äter jag det mesta, och är inte heller rädd för att prova nya maträtter. Men, är det någonting som har en slemmig konsistens, då tackar jag artigt nej. Jag klarar bara inte av det!

Kan inte avsluta med den här bilden, så jag tar en till!

På väg in till Kvistegubben! Glad Påsk!

🐣🐣🐣🐣🐣🐣🐣







Kommentarer

  1. inte så ofta överraskningsbesök, utom barnen då, som bor nära. Försöker vara vänlig mot ungdomar som kanske har sitt första jobb. Känner inte till så mycket slemmigt... har ätit sniglar i vitlökssmör, gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan jag flyttade in till stan så har jag faktiskt haft några överraskningsbesök, och det har varit så KUL! Har provet både sniglar och musslor och annat, men det går bara inte!

      Radera
  2. vissa konsistenser kan vara jobbiga. om färgerna lyser med sin frånvaro dessutom kan en ju bli förtvivlad. inför den vackra och stämningsfulla visan måste ju även den mest hårdflörtade publik kapitulera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig! Och med tanke på visan så måste det ju bara bli succé, eller hur! 😁

      Radera
  3. Jag blir alltid lika fnissig och glad när jag öppnar dörren in till dig, dina fenomenala illustrationer är så himla roliga! Så du vill inte bli bjuden på sniglar då, inte ens om de kallas es´cargot???
    https://www.youtube.com/watch?v=sXCCq6pXeCo Nu har jag hört Kvistevisan som den kallas, den var ny för mig trots alla generationer barn i familjen...Chansen att hitta pengar är ju numera astronautisk, ingen bär på pengar, att plocka upp en swish är svårare...
    Ha nu en fortsatt finfin påskhelg med äggande gott käk utan slem/ kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att jag kan glädja dig! Om jag av okunskap beställt in es´cargot, så skulle jag snabbt be om en påse, antingen för att smuggla ner es´cargoterna eller spy i.
      Visst är Kvistevisan lite mysig, även om jag tyckte att dom sjöng den lite mesigt när jag lyssnade på den. Tyvärr så har du ju rätt ang pengarna, men även om en swich gick att hitta på gatan så vore det ju ingenting för mig då jag aldrig har den stora telefonen med mig! Har haft familjen H här på en oslemmig middag som avslutades med en familjespel. Hoppad du har en trevlig påskhelg med de dina! Kram till dig!

      Radera
  4. Hahaha! Du är härlig:-)))) Så jag skrattade att du plockar åt dig tjugolappen. Såklart - det gjorde jag också... när det fortfarande fanns sådana;-)
    Har ingenting mot spontana besök heller. De som kommer får ta det som det är. Och en Nespresso kan jag alltid bjuda på. Det är värre med kakor till...
    Sedan håller jag med dig om att jag också blivit "djärvare" med åldern. Det behövdes faktiskt. Är även modigare och säger ifrån mera när jag känner för det eller om maten på en restaurang är kall till exempel.
    Sedan tror jag inte (läs: är helt säker på) att du skulle gilla ostron och/eller sniglar;-) Bäst att jag inte frågar vad det är på din bild - ser ut som maggots.
    Önskar dig en trevlig fortsättning på Påsken!

    PS. Dessutom håller jag helt med Paula:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (fniss) såg du när jag försiktigt tittade mig omkring, innan jag snabbt stack ner penningen i fickan? Men det är ju som Paula säger att en swich kan man inte plocka upp på gatan, och några slantar finns det knappt kvar.
      Oväntat besök emotses gärna! Nej, för sjutton! Eftersom familjen H älskar ostron så har jag försökt äta det när dom har haft det! Men det GÅR inte!!! Bilden i inlägget är Sjögurka, som är en populär rätt på Filippinerna. Rätten är slemmig och hård samtidigt efter vad jag kunde utläsa, huvá! Ha en trevlig helg BP!

      Radera
  5. Då är vi två som sjunger på scenen i alla fall! Kanske vi kan starta en duett? Nu måste jag googla på Kvistegubben?! Glad Påsk önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bildar en Duo och gör succé Susjos! Det kanske blir Mello för oss! Glad påsk till dig!

      Radera
  6. Tycker det är kul med spontana besök, och förr var det så mycket enklare. Då kunde man bjuda in på en kaffe för alla hade mer tid. Helt klart är livet stressigare idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant! Det var mycket enklare förr. Nu är många så stressade så man nästan glömt bort hur man för en konversation! Om man inte för den i sin mobil förstås. Glad Påsk!

      Radera
  7. Kul att läsa sina svar! Det är det som gäller: man ska veta varför man står på den där scenen ... och kaffe och te kan man alltid erbjuda! Jag har dessutom alltid italienska mandelskorpor i en burk. Så goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Vet man bara det, så kan man verkligen klämma ur sig någonting, och låtsas som att det är publiken som gått fel! Och oväntade besökare får inte vara så kinkiga!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30