Selfie om sociala medier

Veckans
handlar om Sociala medier, och hur vi påverkas/använder oss av fenomenet.

1. På vilka sociala medier är du aktiv?
Av en slump hamnade jag i bloggvärlden 2018, och där är jag mer eller mindre aktiv. Tycker dock att det är kul att följa andra bloggare, men anser att det tar allt för mycket tid att hålla sig informerad om allt som händer. Facebook, som tidigare var ett kul sätt att hålla sig ajour med vänner och bekanta, eftersom deras inlägg dök upp i mitt flöde, har urartat helt och det mesta som dyker upp nu är annonser. Trots det kan jag inte låta bli att gå in och skrolla där så gott som varje dag! Det är allt!

2. Är sociala medier något du har nytta av eller är det nöje?
Klickar ofta in mig på Marcus Oscarssons inlägg, går in på en föreningssida där jag är med, men f.ö. så är det inte så mycket varken bu eller bä på facebook. Bloggvärlden är ett nöje, både att skriva och att läsa era inlägg. Dessutom tycker jag att jag lär mig väldigt mycket av att läsa andras inlägg.

3. Är du podd-lyssnare? Någon favorit i så fall?
Har aldrig lyssnat på någon podd. Vet inte heller vad skillnaden är mellan en podd och ett radioprogram? 🤪 Är det att man kan lyssna på podden när man vill? Eller kan man det på ett radioprogram också? Har tänkt ett flertal gånger att jag ska lyssna på Agnes Woldt, men det har inte blivit av.

4. Går du in i något chattforum om särskilt ämne?
Nej det gör jag inte.

5. Hur har sociala medier påverkat din konsumtion av andra massmedier?
Det tror jag inte att det har gjort. Vet inte om nyheterna på nätet räknas in i sociala medier? För det är där och genom TV-nyheterna som jag håller mig ajour med omvärlden. Dagstidningar var det längesedan jag hade. Har helt enkelt inte råd!

6. Om du ser tillbaka ett år eller två - har du ökat eller minskat din närvaro i sociala medier?
Jag kan nog helt ärligt säga att den varken ökat eller minskat. 

Ha en bra vecka!

Se upp!


 

Kommentarer

  1. Hahaha! Är vi klonade idag eller!? Alla dina svar är ju i stort sett identiska med mina. Men du har i alla fall testat FB, medan jag vågat vägra;-)
    Agnes Wold verkar vara väldigt poppis i Blogglandia. Vet ju vem det är såklart, en frisk fläkt som var en suverän infokälla och motpol till Tegnell under Covid-19 krisen. Men precis som du har jag aldrig lyssnat på en podd och anser att det är i stort sätt samma sak som ett radioprogram...

    Tror du att vi börjar bli gamla...;-) ibland känns det så. Läste hos Tony om någonting som heter "Thread". Det hade jag heller aldrig hört talas om...

    SvaraRadera
  2. Kul att ta del av dina svar ... vi tänker ganska lika :)

    SvaraRadera
  3. facebook har information om olika föredrag, bibliotek, universitet, granninformation och annat som svårare få annars.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat