Fem en fredag v. 16: Antingen eller

vill den här veckan att vi svarar antingen eller så det gör jag nu:

1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
Har liksom inget val eftersom jag bor ensam. Tycker det kan vara kul att laga mat, men tycker också att det är lite meditativt att diska. Hade diskmaskin tidigare, men när jag flyttade in till stan brydde jag mig inte om att köpa någon ny. Det blir så lite disk och om det inte ska stå och bli lukt i diskmaskinen så måste jag fördiska noga. Då är det lika bra att diska för hand, och meditera lite samtidigt!

2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
Det beror mycket på väder och vind, och dagsformen. Men en picknick i parken är inte fel, eller en fika på en utomhusservering. Och en bok i altansoffan är oslagbart! 

3. Handlar du hellre online eller i affär?
Helt klart i affär så jag kan prova, se och känna på det jag ska handla. Har handlat på nätet vid ett par tillfällen och blivit lika besviken varje gång. Kvalitet och storlek har inte varit vad det lovat. Visst kan man skicka tillbaks, men det är varken bra för miljön eller kassan! Böcker däremot skickade jag alltid efter förut. Men numera lånar jag på biblan eller köper dom på secondhand. Där handlar jag mycket annat också. Alla gardiner har jag handlat där under senare år t.ex.
Jag har inte börjat plocka i soptunnorna än, men vänta ni!

4. Titta på soluppgång eller solnedgång?
Efter som jag inte är uppe med tuppen precis så blir det nog solnedgång!

5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
När jag var yngre kunde jag ligga i timmar i solen på en strand, men numera sitter jag knappt i solen. Sedan kom det en period med aktivitetsresor. Nu har jag kommit dithän att längre resor nog är överspelat, och aktiviteterna blir snällare. Tycker t.o.m. att det är skönt att bara vara, och att umgås med släkt och vänner i lugn och ro på hemmaplan.

¤¤¤¤¤¤¤

Jaa, det var veckans fredagsfrågor hos elisamatilda.se. Då vill jag återgå en liten stund till veckans Selfie hos klimakteriehäxan. Sista frågan var huruvida vi skulle komma att rösta i det kommande EU-valet. Åsikterna var lite olika, men vi var nog överens om att de flesta av oss visste alldeles för lite om vad de olika partierna stod för. 
Idag har jag varit inne på Svt play och tittat på fyra halvtimmesprogram som leds av Marcus Carlehed. Programmen heter Svt Forum: Eu-valdebatt i Bryssel. Ämnen som avhandlas är: Försvarpolitik och ekonomi, och Klimat och migration. Representanter från åtta partier debatterar runt dessa ämnen, fyra i varje program. En lite bättre uppfattning om var de olika partierna står fick jag. Två av deltagarna var väldigt bra, enligt mig, men ingen av dom stämde med det parti jag stod närmast efter att ha svarat på tre olika valbarometrar. Men det fick mig att bättre förstå klimakterihäxans fråga, om jag skulle rösta på parti eller person. Fick samma resultat på alla valbarometrar och det stämde med det jag bestämt mig för. Men, som sagt, partierna blir mer och mer lika, så det är inte lätt!


En helt annan sak som bekymrat mig den här veckan är mina tänder. Hade påbörjat rotfyllning av en tand hos min tandläkare. Den satt väldigt märkligt till denna tand, så det var svårt att komma åt med borren. Har hållt på med tanden sedan den 5 februari, haft tandvärk, borrat upp, fyllt igen o.s.v. En dag hörde jag hur det knakade till i munnen och trodde jag tappat en plomb. Men det var värre än så! Tanden som höll på att rotfyllas hade gått av, men roten satt kvar! Så i början på veckan var jag dit igen och tandläkaren fick skära upp tandköttet, som ju läkt ihop över roten. Hon upptäckte då att även en bit av tandbenet gått av, så det måste borras och göras slätt för att inte skära upp tandköttet. Sedan var det bara att sy igen tandköttet igen! Dessutom så har jag tappat en flisa i en annan tand, så det ska vi ta om 10 dagar, då jag också ska ta bort stygnen. I slutet av förra året tappade jag bitar ur två andra tänder. Vart är det på väg? Mitt strålande leende håller på att falera!

Ha dé gött i helgen!










Kommentarer

  1. Kul att du hittat SVT Forum - jag jobbade med det en rätt lång period mot slutet av min jobbtid ... Där finns mycket om aktuella ämnen att hämta. Känner att jag borde göra som du, titta på de där inför EU-valet ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var intressant att lyssna på! Titta på det, eller lyssna kanske! 😉

      Radera
  2. Ajajajaj!!! Inte bara ditt leende lär få sig en törn, utan även din plånbok antar jag. Nu finns det ju "löständer och implantat iofs, men... Usch, stackarn!!!

    Duktigt att du ägnade "hela dagen" åt att lära dig mera om EU-valet. Förstår nu att jag inte är i närheten av din ambition. Jag utnyttjade ungefär samma tid som du tillbringade framför tvn på ett café och i Täby Centrum. Ja, vi alla är olika, vilet nog är tur;-)

    Vad gäller dina svar så är vi återigen helt överens. Har likadana erfarenheter med onlinehandel som du. Inte värt besväret. Dessutom gynnar vi ju butikerna/affärerna.

    Älskar att diska, men har aldrig haft en mekanisk diskmaskin. De levande diskmaskinerna var av väldigt bra kvalitet, och den ena är det fortfarande;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt riktigt! Det blir dyrt sa stämman!
      Men BP då, jag ägnade bara 2 timmar åt EU-valet, och det var faktiskt ganska intressant! Men det var väl ditt cafébesök också hoppas jag.
      Som så ofta så stämmer våra svar på fredagsfrågorna ganska väl ihop. I förra lgh ingick diskmaskinen, men nu är det jag som är diskmaskin, och det går precis lika bra! Ha de gott!

      Radera
  3. älskar inte att diska, men älskar ännu mindre att laga mat. maken mediterar över disken, säger han. vill också handla i affär. och soluppgångarna får vara för mig. jag såg dem förr i tiden när jag kom hem ungefär då. jag ska följa ditt exempel och bilda mig lite inför EU - valet. vad det gäller tänder skulle jag kunna tala mycket och länge om detta sorgliga kapitel som utöver att det medför otaliga besök med åtföljande obehagliga behandlingar hos tandläkaren också kostar en hel massa pengar. tandhygienisten är inte heller billig. jag har just bitit en kindtand sönder och samman bit för bit. nu håller jag på att strimla tungan på de vassa tandresterna. suck, stön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har helt rätt din make! Meditation vid diskbaljan är underskattat! Visst är det bedrövligt när tänderna börjar falera! Inte nog med smärtan och besväret att gå till tandläkar´n, det kostar dessutom. Ha det fint i helgen!

      Radera
  4. Flåt men usch det låter så himla trist det där men EU...tror jag snurrar på ett hjul istället...skämt åsido. Vilket elände med dina tänder! Jag har också råkat ut för dylikt, istället för att få hål så lossnar det flisor och bitar, inte lätt att åtgärda! Senast man drog ut en tand höll jag på att följa med tången hela jag då den vägrade att lossna. Och så lyssnar man på knakandet fast man är bedövad. Fy bubblan!
    Jag har ingen bokhylla längre, alla bibliotek i Dalarna har gått ihop så nu finns i stort sett alla böcker som kommer ut även att låna! Så himla bra! Jag har handlat på second hand i många år, jobbade på kyrkans loppis i många år som volontär två dagar i veckan, så himla kul. Vi hade mycket turister i byn så vi hade full kommers, och jag som var med o packade upp grejerna kunde ju alltid välja till mmig själv först! Nästa vecka ska jag ta bussen till stora PMU här i stan, senast handlade jag ljuvliga påslakan! Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. När´å, det ÄR inte så trist! När det gäller tandsingarna så kanske man skulle dra ut allihopa på en gång. Det är jättebra att kunna låna böcker på biblan. Var på en föreläsning idag med Mickael Niemi, och han var jätterolig! Har bara läst en av hans böcker. Det var länge sedan och jag tyckte inte alls om den. Men efter att ha hört honom och hans humor, så måste jag ju försöka igen! Är PMU en secondhandbutik? Ha en bra helg och kram till Pörtet!

      Radera
  5. Vi är många som sover över soluppgången, för mej som är nattarbetare så är det inte konstigt att jag älskar sovmornar! Diskar gör jag hellre än lagar mat, men min man gillar inte heller att laga mat, och jag är nog bättre än han i köket, så han får diska!
    Underbara bilder som vanligt ;-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar sovmorgnar trots att jag inte nattarbetar. Fast på sätt och vis gör jag ju det eftersom jag alltid lägger mig sent. Tack, det är så kul med bilder tycker jag. Ha en riktigt bra helg!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat