Selfie om blommor

hos klimakteriehäxan, som undrar hur mång selfies vi tror att vi tål. Det är nog hennes Selfies och elisamatilda.se:s Fredagsfrågor som gör att jag fortfarande är med i bloggandet! Så jag tål många!

1. Den snittblomman köper jag:
Utan tvekan tulpan! Tulpanerna är ett lika säkert vårtecken som gubbarna som sopar bort gruset på gator och torg. Jag blir så glad av bådadera! 😀😁😆
2. Den vilda blomman plockar jag:
Det är inte ofta jag plockar in vilda blommor. De är som allra vackrast där de står, i dikesrenen, ute på en äng eller i en skogsbacke.
3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten:
Petunia är en tacksam blomma i balkonglådan, men det är mycket plock. Lobelia finns alltid i mina lådor. Flitiga Lisa är också en tacksam blomma för den lata. Det är en rolig tid när man åker runt och försöker hitta plantor till sina krukor och lådor!
4. Den blomman minns jag speciellt för att..
den inte har gått att få tag på de senaste åren. Det är Änglatrumpeten jag pratar om. Under mina år på landet hade jag alltid en Änglatrumpet vid sidan av verandan. De blev alltid jättestora och med underbart vackra trumpetblommor. Men plötsligt fanns de inte att köpa längre. På Blomsterlandet upplystes jag om att blomman var väldigt giftig. Ja kära nå´n! Hur många vet om det och tar mina blommor och drogar sig med? Ibland tycker jag att det är lite överdrivet!
5. Det ogräset gillar jag:
Precis som klimakteriehäxan så är jag väldigt förtjust i maskrosen. Ett äng med maskrosor kan vara överväldigande vackert! Men också den lilla maskrosen som tränger sig upp genom asfalten. 
Och tänk så många maskrosbarn jag har mött under mitt liv! 
6. Den blomman känner jag extra för:
Efter det senaste året då bitar lossnat ur flera av mina tänder, tandvärk med pågående rotfyllning, och just nu tandvärk i en tand som sitter jättelöst, så måste det bara bli Kärringtand!

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

Som ni ser så har jag svårt att helt utesluta bilder. Den här är från en vårpromenad i Hemsta 2020.

Ha en trevlig vecka! 


Kommentarer

  1. när gatorna sopas börjar tulpanernas tid vara över, utom de som börjar visa sig i trädgården. Flitiga Lisa är tacksam, finns fina färger. Änglatrumpet har jag haft ibland, fått av grannen. En period kände ungdomar dess effekt, blomstervänner berättade att de blev stulna av fröer...
    Kärringtand har vi haft i trädgården, men blommor kommer och går.

    SvaraRadera
  2. Petunia är fin men bladlössen är onödigt förtjusta i den. Lobelia är ljuvlig med tvärdör om den inte får vatten regelbundet. Tycker att jag sett änglatrumpet i nån handelsträdgård??? väldigt tjusig växt! Tackar extra för kärringtanden, matchar den vita fetknoppen perfekt ...

    SvaraRadera
  3. Ja det var en fin bild, den absolut bästa tiden är våren enligt mig. När allt börjar bli grönt och fint.

    SvaraRadera
  4. Visst är maskrosor vackra. Kärringtänder också, förresten. De blommar länge.
    Tulpaner är fina, men står sig lite för kort tid. Men visst köper jag många buketter varje vinter. Håller med om att ängsblommor är vackrast där de står....

    SvaraRadera
  5. tänder ska vi inte tala om! jag biter av. en del märker jag annat inte. alla tandläkare kastar onda ögon på några slitstarka amalgamfyllningar som jag haft i många år och som jag aldrig haft något kladd med. just dem vill de ta bort! men - det får de inte. för övrigt kan jag tycka att kärringtanden var vanligare förr.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig om maskrosorna ... och kärringtand är också fina!
    Jag hade flera stora änglatrumpeter, underbara, men blev så småningom alldeles för stora och otympliga att flytta ut och in ...

    SvaraRadera
  7. Håller helt med dig om att Klimakteriehäxan kan fortsätta med sin Selfie ett bra tag framöver. Tycker temat är roligt och det är alltid skoj att göra inlägget, men mest att läsa andras svar.
    Det är många blommor som du nämner som jag inte ha den blekaste hur de ser ut. Men bara för att googlade jag kärringtand. Ja, den är ju trevligare att titta på än att ha en löstand i munnen. Har du testat Corsodyl? Kan rekommenderas varmt! Med lite tur växer den fast igen.
    Och maskrosorna är vi helt överens om:-)

    SvaraRadera
  8. Haha, käringtand är jättesöt och jag gillar ju gult och orange. Därför brukar mina balkonglådor fyllas av orangea tagetesar som är tåliga som få! Visst är Sverige häftigt ibland, tänk, man kan inte köpa änglatrumpet men knark kan man hitta nästan i närmaste gathörn om man känner för det...
    När jag bodde med min exgubbe på landet o hade en stor tomt där maskrosor trivdes fick jag för mig att tillverka vin. Förbjöd gräsklippning innan jag hunnit plocka hinkvis med maskrosor. Sen påbörjades arbetet med att rycka alla små kronblad ur varenda blomma...Så småningom efter många suck och stönar var allt preppat och vinet buteljerades och lades högtidligt ner i svala källaren. Spänningen var stor när vinet skulle avsmakas. Fy f-n så vidrigt det var! Nöjer mig numera med att beundra den gula solblomman..../Kram från pörtet

    SvaraRadera
  9. Jag var ju nybörjare förra veckan på Selfie men den här vekcan missade jag den. Det är för att min "lilla" 30 åriga dotter skulle läggas in på sjukhus för en planerad behandling. Fast det inte är något allvarligt blir det ändå en stor grej för mig. Jag återkommer förhoppningsvis nästa vecka- Kramis!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat