Selfie om hundar

 
Veckans selfie hos klimakteriehäxan handlar om hundar.
Egentligen är jag mycket mer kattmänniska än hundmänniska, men nog finns det ett antal hundar som gjort intryck i mitt liv alltid.

1. Mitt första hundminne: 
Tant Andersson, som bodde ovanför oss, hade en liten hund som hette Mitzi. Har kollat på nätet, och hon (hunden) påminner mest om en hundras som heter pomeranian (som jag aldrig hört talas om tidigare). Men ibland var tant Andersson hundvakt åt sin son Tages stora dobermann. Och den hunden lät hon mig, som kanske var 11-12 år, rasta på Kyrkåsen. Att hon vågade! 
2. Filmhund som stannat kvar:
Lassie är den filmhund man minns från barndomen, helt klart. Och precis som klimakterihäxan säger så har Båtsman också stannat kvar i minnet. 
3. Bokhund som stannat kvar:
Eftersom jag under 20 år bodde på en gård med världens mest djur- (och människo-)vänliga familj så var det hart när omöjligt att undvika en bok om hundar. Marley och jag: Livet och kärleken med världens värsta hund, av John Grogan, var en bok som jag enligt Nina absolut inte kunde missa. Rolig och tårdrypande var den! 
Nu senast kom Kerstin med en barn- och ungdomsbok av Monica Zak, som heter Alex Dogboy, men den har jag inte läst än. Kerstin har läst den med sin afganska "fadderson", och dom blev väldigt berörda båda två (som man ju ofta blir när det handlar om djur/barn).
4. Den hunden glömmer jag aldrig: 
Det är utan tvekan Trolla, som jag skrivit om förut. Hon var en produkt av okänd blandning mellan två spanska gatuhundar, och blev till när hennes mamma av misstag placerades bland hanhundarna när de kom från Spanien, och måsta sitta i karantän innan insläpp i Sverige. Tiken födde två valpar som var helt olika varandra! Den ena såg ut som en liten dobermann och så Trolla då, som såg ut som en rufsig, lite lockig schäferhund. Hon flyttade in på gården samtidigt som jag gjorde det, och vi blev väldigt goda vänner. Hon var den mest underbara hund jag har träffat! 💓
5. Berätta en egen liten hundhistoria!
Jag har ingen egen speciell hundhistoria att berätta. Men vad som verkligen berört mig är historien om gatuhunden Arthur, som slog följe med det svensak multisportlaget i Ecuador under VM 2014, efter att ha blivit bjuden på en köttbulle. Han hakade på hela vägen när laget sprang, cyklade och paddlade på hög höjd. Mikael Lindnord kämpade för att ta med sig hunden hem till Sverige, och fick pappren klara 20 minuter innan flyget lyfte. Arthur blev en kär medlem i familjen Lindnord i Örnsköldsvik. Han dog 2020.

Så här fint skrev Mikael Lindnord när Arthur hade lämnat dom. 

Historien om Arthur har gett upphov till flera dokumentärer och böcker, och i maj har filmen "Arthur, the king", med Mark Wahlberg som Mikael Lindnord, premiär i Sverige. Den vill jag verkligen se!
6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en. . .
irländsk röd setter. 
 Först och främst p.g.a. den underbart röda pälsen. En färg som jag oftast hade i yngre da´r, men kanske inte på helt naturlig väg. Här följer en något modifierad beskrivning av rasen: Pälsen är i huvusak medellång och silkeslen. Den tovar sig lätt och behöver regelbunden genomborstning. Öronhår, såväl som näshår, är mest benägen att bilda tovor och många väljer därför att trimma dem till en mer hanterbar längd.
Rasen är känd för att vara barnslig upp i relativt hög ålder. Trots att den är kroppsligt färdigväxt i tidig ålder är det inte ovanligt att barnsligheten hänger kvar högt upp i åldern. Den är pigg och alert i nästan hela sitt liv och brukar inte klassas som äldre förrän den är omkring 100. 
Kroppen är något bredare än vad den är hög. Den bör vara lätt och elegant byggd och ge intryck av energi, styrka, snabbhet, livlighet, klokhet och mildhet. Uttrycket, som är mycket viktigt eftersom det speglar rasens karaktär, ska vara intensivt, intelligent och vänligt. Det bör aldrig vara hårt eller tomt, enfaldigt eller sött. Vem vill inte vara en så´n ras?! 



🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕

Ha en trevlig vecka!



Kommentarer

  1. sett statyer av gatuhundar, inte så mycket hundar när jag var barn, kvinnor hade annat att göra; tvätta, städa, laga mat... en släkting hade en jakthund. Hundar ganska vanligt i brittiska romner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var mer katter i vår barndom. Dagens kvinnor tvättar, städar, lagar mat och går ut med hunden också. Förutom att de oftast yrkesarbetar på heltid. Skillnaden är väl att man har andra hjälpmedel i hushållet och kanske äter mer färdiglagad mat. En del lejer helt enkelt bort städningen, och tar hundpromenaden som ett tillfälle att få dagens motion. Det är andra tider nu.

      Radera
  2. Så trevligt att kolla in din SELFIE!I rländsk setter tror jag är en superhärlig hund! Men det är ju bevisligen väldigt många gatukorsningar också. Delar ditt engagemang för historien om Arthur, har bloggat om honom flera gånger! Zak-boken blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst har de en underbr färg på pälsen. När jag var ynge hennafärgade jag mitt hår i samma nyans. Men med åldern blev jag lat och tyckte det dög med gråstrimmigt hår. Zak-boken har jag läst nu. Det är ju en ungdomsbok, men helt värd att läsa. Berättelsen har verklighetsanknytning.

      Radera
  3. En helt underbar Selfie!!! Det märks att du har en väldigt speciell relation till hundar. Vem vet, den "föddes" kanske med rastningen av en doberman. Som hundrädd hade jag ALDRIG ens vågat mig i närheten av en sådan hund, men du hade ju uppenbarligen inga problem där. Tuff tjej!!!
    Arthur är världens solskenshistoria. Tycker det var så himla fint att Lindnord lyckades "importera" Arthur.
    Rent allmänt tycker jag nog att blandrashundar är så mycket mera hängivna eller vad man kan kalla det än rashundar. De har liksom mera "karaktär". Och detta sagt av en hundrädd person som mig;-)
    Pomerian - den rasen känner jag till konstigt nog. På mitt stamfik är det ett par stamgäster som har just ett sådant bjäbbande elände som dessutom är totalt ouppfostrad. Varje gång den jycken dyker upp brukar jag och mitt sällskap lämnar utecaféet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP! Trots att jag är katt-människa så gillar jag hundar, men inte alla. Skulle t.e.x. aldrig skaffa mig en pudel som jag upplever skäller och gläfser för jämnan, och helt utan anledning. Arthur hette min pappa också, men utan h. Visst är det irriterande med bjäbbande hundar. Och det är nästan alltid små hundar. Nää, dom vill vi inte ha!

      Radera
  4. Kul att läsa dina svar,-) Ja det var lite vågat att låta dig rasta en sån stor hund som en dobermann är. Men du var väl pålitlig!
    Ja boken om Arthur, så rörande berällelse o bok, filmen har jag aldrig sett. Den glömde jag bort just nu.
    Fotot på dig, mycket fint, och irländsk röd setter hade passat bra,-)
    Ha det fint.
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller att jag fick gå ut med den stora hunden! Jag måste läsa boken om Arthur. Har bara hört hans husse berätta om honom på TV. Filmen kommer först nu i maj, men den vill jag också se. Ha det gott!

      Radera
  5. Hehehe, helt klart finns det likheter mellan hunden å författaren där......bra val, sådan matte sådan hund säger man ju! Själv glömde jag Båtsman (pinsamt), men Lassie minns jag...
    Ha en fin Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 🤭 Nu för tiden påminner jag nog mer om en irländsk varghund!

      Radera
  6. Trolla, Vilket fint namn på en hund o så härligt att bo på en gård med hund och kanske andra djur också! Arthur berörde nog en hel värld, jag kände inte till att han gått bort. Men det är ju nackdelen med djur, de lever inte lika länge som vi gör...Jag miste ju min sista hund Daniel nyligen och saknaden är oändlig. Trodde tidigare att jag var mer kattmänniska, tyckte katten var personligare och hunden mer ögontjänare men med åren har jag insett att jag gillar bägge lika mycket kanske just därför att de är olika! Dessutom blir de så goda vänner om de bor tillsammans. Vilken stilig setter och vilken vacker rödhätta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Namnet passade så bra till Trolla också. På min gård var vi tre familjer med mig. Som mest fanns det 5 hundar, lika många katter, 2 hästar, 2 tuppar och en massa höns. Grannarna hade kor och får. Så det var nästan som hos Per Olsson, du vet han som hade en bonnagård! Visst är det så, att djuren blir som familjemedlemmar. Den där rödhättan är numera en gråmössa. Det blev för jobbigt att hålla på och färga håret! Kram!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat