Selfie om kosläpp

Veckans Selfie hos klimakteriehaxan.se handlar om kosläpp.

1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha:
Coops laktosfria mellanmjöl 1,5 %, både för att den är billigast men också godast.
2. Den osten vill jag ha:
Varierar lite, men oftast står det mellan Munkens Svarta och Kvibilles cheddar.
Creamy Blue eller Bavaria Blue på små salta kex och med fikonmarmelad, mmmmmums!
3. Den "mjölkmaten" är en favorit: 
Jag älskar pannkaka, med hallonsylt och grädde eller med socker och pressad citron. Också rullar man ihop den innan inmundigandet.
4. Den yoghurten serveras hemma hos mig:
Valio laktosfri yoghurt med hallon 2,1 %, och ibland köper jag en fyrpack Activia.
5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta?
Absolut Rosa, det är ett konamn rätt och slätt!
6. Har du något ko-minne?
Som barn drack jag spenvarm mjölk när vi var hos Sven (släkting) på Karön utanför Östhammar.
Korna på Nya Zealand ställde sig på kö när det blev mjölkningsdax, vilket förvånade oss stort.
När jag bodde ute i Hemsta fick jag var med när en ko födde fram sin kalv. 
Det var helt fascinerande! 
🐄🐄🐄🐄🐄🐄🐄

Tjuren Ferdinands mamma är min favoritko, tillsammans med Mamma Mu.

Ha en härlig vårvecka nu!







 

Kommentarer

  1. spenvarm mjölk var bland det värsta jag visste. men jag vistades gärna i någon ladugård då och då medan jag väntafr på mjölken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl ingen höjdare direkt. Tycker det är lite varmt och mysigt i ladugårdar.

      Radera
  2. förstår inte vaffö man ska köpa dyrt laktosfritt om man inte har laktosintolerans, Har smakat på nymjölkat, inte gott. Pannkakor är gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mage mår mycket bättre med laktosfria produkter, så då köper jag det trots att jag inte fått diagnosen fastställd.

      Radera
  3. När min son flyttat hemifrån kom han med en kommentar på ostfronten: Mamma, varför har du lärt mig att tycka om så dyr ost? Syftade på Kvibilles cheddar, som är en evig familjefavorit, så även hos dig! Och den är ju på extrapris emellanåt, då passar jag på. Att vara med när en ko kalvar måste ju vara både roligt, spännande och lite läskigt! Jag har bara sett det på tv. ("I vår Herres hage" kanske?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. All ost är dyr, så det gäller att hålla koll på extrapriserna. Att vara med vid kalvningen var väldigt speciellt. Och gråten kom förstås. Jag gråter ju alltid när jag ser en förlossning på TV t.ex. och det gjorde jag när kalven kom fram också. Det är något alldeles speciellt när ett nytt liv föds!

      Radera
  4. Spenmjölk kunde jag dricka när jag ver yngre men inte nu längre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog inte heller kunna dricka det nu.

      Radera
  5. Svar
    1. De är två häftiga ko-tanter som ingen sätter sig på!

      Radera
  6. Måste säga att jag är aningen "starstruck". Så många deltagare har varit med om att ha druckit spenvarm mjölk. Det gjorde jag aldrig, men även mina föräldrar köpte opastöriserad mjölk från bonden. Och den smaken år oslagbar. Dagens mjölk smakar ju ingenting i jämförelse.
    Skrattade gott åt Kvibille cheddar! I det här hushållet var/är Kvibille ett stort NO NO. Min man var ju från England och engelsk cheddar har då inget gemensamt med den svenska varianten. Så den osten var helt enkelt portförbjuden;-)
    Annars har vi för ovanlighetens skull inte mycket gemensamt idag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ett tag sedan köpte jag en ost som utgav sig för att vara en engelsk cheddar och en torrare och mer smaklös ost har jag väl aldrig ätit. Nästan så jag ville slänga den! Efter att sonen bott i England under många år och jag varit där och ätit ost, så blev jag såååååå besviken! Men Kvibille är jättegod tycker jag, även om den inte är engelsk cheddar. Ha det bra!

      Radera
  7. Blä för spenvarm mjölk, men minns faktiskt inte vad jag tyckte som barn, förmodligen slank den ner eftersom jag var så kär i kossorna jag hämtade mjölken hos.Socker och pressad citron till pannkaka var en ny smak, låter inte så tokigt, fast jag äter med keso.Jag handlar bara mjölk när mina kalvar ska komma på besök, de dricker kaffe med en dl kaffe och tre dl mjölk i, laktosfri ska den vara. Nu har det kommit någon ny kaffemjölk som tydligen är det som gäller men si den tänker jag inte köpa h em för den gör jag inte slut på! Ganska varierade svar på veckans frågor, kram från pörtet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat